2 847 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Zigbee men vilken dimmer?
Hej!
Vi håller på och bygger nytt hus och jag tänkte att jag så sakteliga ska gå över från alla mina 433mhz prylar till Zigbee. Första prylarna jag tänkt styra är de infällda takspotar som vi sätter i badrum och kök i nya huset. Men vilken dimmer ska man köpa? Ingen av de "välkända" märkena verkar finnas för Zigbee. Tittar jag i svenska butiker hittar jag framförallt Sunricher dimmers men de är rätt dyra på nästan 500kr/st. Tittar jag på Amazon eller Aliexpress hittar jag märken som Girier, MoesGo och Lonsonho och dessa kostar ~250kr istället.
Vilka dimmers har ni andra valt som kör Zigbee?
Vi håller på och bygger nytt hus och jag tänkte att jag så sakteliga ska gå över från alla mina 433mhz prylar till Zigbee. Första prylarna jag tänkt styra är de infällda takspotar som vi sätter i badrum och kök i nya huset. Men vilken dimmer ska man köpa? Ingen av de "välkända" märkena verkar finnas för Zigbee. Tittar jag i svenska butiker hittar jag framförallt Sunricher dimmers men de är rätt dyra på nästan 500kr/st. Tittar jag på Amazon eller Aliexpress hittar jag märken som Girier, MoesGo och Lonsonho och dessa kostar ~250kr istället.
Vilka dimmers har ni andra valt som kör Zigbee?
Jag kör en hel del saker från www.moeshouse.com.
Bra pris, och tycker att sakerna verkar hålla bra kvalité.
MoesHouse använder i princip uteslutande komponenter från Tuya när det kommer till smartstyrning, men kör du just zigbee som du skriver så kan du enkelt koppla det till Home assistant eller annan zigbee-kompatibel hub.
Kör själv Home Assistant, och där funkar det kalas!
Bra pris, och tycker att sakerna verkar hålla bra kvalité.
MoesHouse använder i princip uteslutande komponenter från Tuya när det kommer till smartstyrning, men kör du just zigbee som du skriver så kan du enkelt koppla det till Home assistant eller annan zigbee-kompatibel hub.
Kör själv Home Assistant, och där funkar det kalas!
Tack för svar, då är inte märket total skit bara för att det är billigt iaf
moes har dessutom 30% på allt under resten av november,lite black weekend rabatt...
Det jag funderar mycket på är hur just dimmerfunktionen fungerar. I ett nytt hus med bra spotar vill man ju ha en dimmerfunktion som är värd namnet. Det här är lite av en djungel för mig. Framkant,bakkant, triac, universaldimmer. Har försökt läsa på en del men det hjälper ju föga när många av dessa dimmers inte tydligt anger HUR de faktiskt dimrar...
Det jag funderar mycket på är hur just dimmerfunktionen fungerar. I ett nytt hus med bra spotar vill man ju ha en dimmerfunktion som är värd namnet. Det här är lite av en djungel för mig. Framkant,bakkant, triac, universaldimmer. Har försökt läsa på en del men det hjälper ju föga när många av dessa dimmers inte tydligt anger HUR de faktiskt dimrar...
Klicka här för att svara