Hej!

Såg en artikel i Hus & Hem om ett par som hade ett zebraskinn på golvet och blev blixtförälskad!!

Någon som vet var man kan få tag på ett sådant? Ett riktigt eller konstgjort, man kan tro att det förekommer en del tjuvjakt och liknande...

/Elin

Så vitt jag vet är zebran varken fridlyst eller hotad och det bedrivs legal jakt på den. Själv skulle jag dock ändå vilja veta exakt ursprung innan jag köpte något skinn alls från Afrika (eller andra delar av världen för den delen).

Jag antar att du kan köpa ett zebraskinn från http://www.springbok.se i Göteborg men det lär inte bli billigt. Jag hittade också direkt fyra zebraskinn på Blocket vid en sökning - priser från 4500 till 8700 SEK.

Sedan kan jag, rent principiellt, tycka att om man vill ha ett skinn hemma ska man vara beredd att både jaga, skjuta och flå djuret. Har ungefär samma princip vad gäller kött även om det är svårare att efterleva för de flesta  ::) Och nej, jag är varken vegan eller jaktmotståndare. Ska sanningen fram har vi ett gammalt tigerskinn som farsgubben fick av en vän för länge sedan (skjuten legalt i Indien - så det var faktiskt länge sedan). Har dock ingen större lust att ha en flådd tiger med "glasögon" på golvet  ;)

Hejsan,

Kolla hos www.cabrils.net/, de har zebraskinn. :) De har även en zebramatta.

zebramattasmall.jpg

Mvh Anna

anasel skrev:
Hejsan,

Kolla hos www.cabrils.net/, de har zebraskinn. :) De har även en zebramatta.

[bild]

Mvh Anna
De är väl inga zebraskinn utan färgade/mönstrade koskinn? OK, det blir billigare, men inte äkta vara.

Tack för era tips!
Tryckt koskinn kanske är en bra idé.
Dessutom har jag någon form av föreställning av hur ett koskinn ser ut på nära håll avseende hårighet och så, till skillnad från min ganska lilla personliga erfarenhet av zebror.
Är det någon som vet hur ett zebraskinn är? Hårigt ungefär som en ko? Mer som en häst? Alldeles slätt som en skinnsoffa?

Hmm, kanske borde ta mig en närmre titt IRL innan jag förhastat inhandlar en djurhud...

/Elin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.