17 199 läst ·
15 svar
17k läst
15 svar
[Z-WAVE] utomhus till motorvärmaren?
Sida 1 av 2
Hej nån som provat köra en fibaro wall plug utomhus?
tänkte mig till motorvärmaren!
kommer den dö på kort tid? Tror inte den är gjord för det men har inte hittat nån ip klassning på dem.
kanske säkrast sätta en 3kw puck på det uttaget eller vad tror ni?
tänkte mig till motorvärmaren!
kommer den dö på kort tid? Tror inte den är gjord för det men har inte hittat nån ip klassning på dem.
kanske säkrast sätta en 3kw puck på det uttaget eller vad tror ni?
Jag kör en Düvi IP44 plugg utanför för motorvärmaren.
Det fungerar jättebra än så länge...
Det fungerar jättebra än så länge...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Var hittar man Düvi? Jag skulle gärna vilja köra motorvärmarna via Z-wave-nätverket. De kan placeras hyfsat torrt, men temperaturmässigt behöver jag en z-wave-modul som tål låga temperaturer (fibaropuckarna fungerar inte enligt uppgift i alla fall).
Jag har fibaropuckar ute i kopplingsdosor (styr julgran bla) och i kallgarage. Funkar so far!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Mmm, om jag inte minns fel är de tynade mellan 0 och +40 grader. Men funkar det så funkar det.
(men de är ju så pass dyra att man inte vill blåsa sönder två per vinter bara för att man går utanför specen).
(men de är ju så pass dyra att man inte vill blåsa sönder två per vinter bara för att man går utanför specen).
Jag har svårt för att tro att dom skulle gå sönder av kylan. Snarare, om man har otur, så slutar dom att fungera när det är för kallt för dom.
Sedan har dom ju lite egenvärme, så det krävs nog rätt sträng kyla innan dom ger upp. Men med tanke på din handle, så kanske det kan bli riktigt kallt....
Sedan har dom ju lite egenvärme, så det krävs nog rätt sträng kyla innan dom ger upp. Men med tanke på din handle, så kanske det kan bli riktigt kallt....
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Snabb googling på rätt artikelnummer gav detta: Do not locate the module facing direct sunlight, humid ordusty place. The suitable ambient temperature for the module is 0°C ~ 40°C.
Så absolut, endast rekommenderad för 0-40C såg inte det på m.nu sajten. Länk till manual: DUW_064381 Schuko Plugin Switch - Z-Wave Europe Manuals
Så absolut, endast rekommenderad för 0-40C såg inte det på m.nu sajten. Länk till manual: DUW_064381 Schuko Plugin Switch - Z-Wave Europe Manuals
Någon mer som provat detta? En lösning kunde väl vara att sätta en kopplingsdosa på insidan av garageväggen och sätta z-wave-pucken där inne i "värmen"? Dessutom kan man ju gå ut till ett dubbeluttag och låta det ena gå förbi obruten. Kontantström på ena uttaget, z-wave på det andra? =)
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har några sådana styrningar, faktiskt både sådana som sitter i kopplingsdosa i varmt utrymme för att sedan styra både uttag (via relä för att klara upp till 16A) och belysning utomhus (direktstyrd) och sådana som sitter en en U-56 dosa i kallgaraget (då menar jag kallt, i Norrbotten). De funkar ganska hyfsat, strular tyvärr ibland, tappar kontakten med noderna. Men jag tror inte att det är relaterat till kyla utan i mitt fall snarare avstånd och tjocka timmerväggar. Jag kör alltså fibaros puckar i IP-56 klassad dosa.Thiger skrev:
Separat brunnständning kräver väl mycket noggrann märkning (för att inte vara farligt vid arbete på gruppen). Jag har kört med separata uttag istället.
Redigerat:
Jag har bytt ut min plugg till ett relä som sitter inne i garaget och styr vägguttaget till motorvärmaren utomhus. Inte för att det fungerar bättre men jag slipper ha kabeln klämd under garageporten och det är lättare att se om kabeln sitter i (så att man inte kör iväg med den)