Nu händer det spännande saker med min Vera 3. Webbgränssnittet har ballat ur totalt och omstart med att ta bort ström på Veran hjälper inte. Så här ser det ut:
2014-10-05_0751.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den funkar fortfarande annars. Tidsstyrda lampor sätts på osv. Jag kan fortfarande styra systemet med mobilappen. Tips på åtgärder?

Jag skulle prova att rensa historik och Cookies i webbläsaren

jolerius skrev:
Jag skulle prova att rensa historik och Cookies i webbläsaren
Det var det första jag gjorde. Även testat i olika webbläsare. Det måste vara något som hänt med filerna på veran. Tilläggas bör att jag är ingen avancerad användare. Ca 3 plugins, RFXtrx433 kopplad med några tempsensorer, ca 10 enheter anslutna, väggpluggar av olika märken.

Ser inte så kul ut. :( Har inte råkat ut för detta på mina Veror.

Vill du ha en snabb åtgärd så återställ Veran till fabriksinställningarna och återläs senaste backup.

Vet du med dig att du tar backup automatiskt eller är det möjligt att dubbelkolla i GUI:t?

Freddan101 skrev:
Ser inte så kul ut. :( Har inte råkat ut för detta på mina Veror.

Vill du ha en snabb åtgärd så återställ Veran till fabriksinställningarna och återläs senaste backup.

Vet du med dig att du tar backup automatiskt eller är det möjligt att dubbelkolla i GUI:t?
Det går faktiskt att gå in i setup/backupdelen i GUI:t, så nu gjorde jag en backup (hmm, tänk om jag får med buggen?!"#). Så nu ska jag fabriksåterställa och sedan testa att läsa in backup. Skiter det sig, så är jag sugen på att prova UI7. Vet någon om RFXtrx433 fungerar med 7:an. Egentligen är det enda "avancerade" jag gör i mitt system.

Ta en backup på Z-wavenätverket också.

Japp, risk att buggen hänger med men kan vara värt ett försök.

Freddan101 skrev:
Ta en backup på Z-wavenätverket också.

Japp, risk att buggen hänger med men kan vara värt ett försök.
Hade inte stora förväntningar på vera här, men det funkade! Sparade backupen på datorn först, sedan fabriksåterställde och läste in backaupen och vips så funkar allt igen. Enheterna, scenerna och pluginsen är kvar.

Gott att höra att det löste sig.

Man får ju sig en tankeställare. Jag skapar mer och mer beroende till att Veran. Inte roligt den dag man får ett ev. totalhaveri. Egentligen borde man ha en extra enhet liggande.

Freddan101 skrev:

Man får ju sig en tankeställare. Jag skapar mer och mer beroende till att Veran. Inte roligt den dag man får ett ev. totalhaveri. Egentligen borde man ha en extra enhet liggande.
Visst är det så. Nu hade jag turen att det fortfarande gick att klicka sig fram till setup-menyn. Om hela sidan var borta så är det kört.

Freddan101 skrev:

Eller åtminstone en backup, eller två. Nu direkt, idag, senare, i synnerhet när allt fungerar och man gjort en ändring.
Inte som Adamski, som bara råkade ha tur denna gång.

Håller med, backup :thumbup: men har väl egentligen inte med Vera'n att göra utan generellt. Detta givet att enheten har support för backup och återställning.
Hur ser det ut med backup och återställning på andra z-wave controllers, t.ex. Fibaro, Zipabox,..etc???

Hej!
Kör idag med Telldus och nexa vanliga strömuttags adaptrar.
Men känner att jag saknar vetskapen om signalen verkligen gått fram eller ej!
Och även nu när man ska utöka arsenalen med lite utomhus sensorer osv känns det lite fattigt med telldus appen.

Är Z-Wave att föredra?

Om man skulle byta går det att köra de befintliga insticks kontakterna i Z-Wave systemet?
Samt har en Projektorduk som går på Telldus idag..

Tanken är att tillslut ha alla ljuskällor i ett system och ha en Ipad monterad på en vägg som kontrollpanel.

Men hur fungerar det med vanliga lampor och Typ fibaro puck bakom?
Måste alltid lampan vara påslagen för att det ska fungera med Ipaden? eller sitter pucken innan brytaren och reglerar?

Redigerat:
Z-Wave är ett tvåvägs protokoll, så den kommer alltid svara på varje anrop. Därmed går det dels att "fråga" om status, och dels att varje sändning av t.ex. "tänd" kommer att verifieras. Detta gäller också vid t.ex. strömavbrott osv då hela miljön skall ställa sig korrekt förutsatt att kontrollerboxen stödjer detta.

HC2 har backup, men den är inte alltid så bra. Om t.ex. din enhet går sönder, så måste du skicka hela enketen på service, och då blir den troligen återställd varför evnt backup inte är användbar eftersom den ligger på en (dålig) USB sticka monterad i HC2. USB stickan har tvivelaktig kvalitet varför denna backup har en osedvanligt stor potential att krascha. Vidare är backupen nycklad till en viss HC2 - dvs man kan inte bara ta backupen och använda den...

Vissa på fibaro-forumet påstår att man kan ta en backup själv har jag läst.

Tror förfarandet är att man stänger ner sin box och drar ur stickan och kopierar innehållet i backupmappen till sin dator.
När man sen får en ny HC2a så lägger man in sin gamla backup på den nya stickan, och då kan man återställa
sin gamla backup till den nya boxen. Man måste ligga på samma version som sin gamla box, annars syns inte backupen.

Har inte testat detta själv, men funderar på att backup:a min sticka.

robban22 skrev:
Hej!
Kör idag med Telldus och nexa vanliga strömuttags adaptrar.
Men känner att jag saknar vetskapen om signalen verkligen gått fram eller ej!
Och även nu när man ska utöka arsenalen med lite utomhus sensorer osv känns det lite fattigt med telldus appen.

Är Z-Wave att föredra?

Om man skulle byta går det att köra de befintliga insticks kontakterna i Z-Wave systemet?
Samt har en Projektorduk som går på Telldus idag..

Tanken är att tillslut ha alla ljuskällor i ett system och ha en Ipad monterad på en vägg som kontrollpanel.

Men hur fungerar det med vanliga lampor och Typ fibaro puck bakom?
Måste alltid lampan vara påslagen för att det ska fungera med Ipaden? eller sitter pucken innan brytaren och reglerar?
Om du vill ha kvar Nexa så är det Zipabox eller Vera som gäller. Veran behöver kompletteras med en extra modul medans Zipaboxen finns med inbyggt stöd. Jag valde mellan Zipaboxen och Fibaros HC2 och valet föll till slut på den senare då jag inte behöver något stöd för Nexa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.