1 347 947 läst ·
5 347 svar
1348k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Provade att stänga av Veran ikväll när det började blinka. Och det slutade. Så det verkar som om Veran är inblandad på något sätt. Supporten på Vesternet har skickat vidare en förfrågan till micasaverde. Men jag har inte fått något svar ännu.
Jag var borta större delen av helgen, men min switch med den ny firmware har inte bråkat en enda gång sen den kopplades in, de andra har alla börjat strula rätt snabbt så det tyder på att något är fixat. Eller så är det en slump, urvalet är lite begränsat... Ska testa den sista av äldre modell jag har i veckan innan jag börjar strula med rma.theboppers skrev:Jag har försökt lösa min problem med Fibaro-moduler som togglar av/på genom att flytta Vera'n så långt bort från mina mdouler som möjligt - men det verkar gå sådär, jag hittar ingen plats som verkar vara tillräckligt långt bort (om det nu är det som är problemet?)
Hur har det gått för er andra med liknande problem, har det dragits några slutsatser över helgen?
Har ett case hos Micasaverde och de hörde av sig igår, så jag gjorde en exclude och sen en "full power include" (oklart vad det har med problemet att göra, men jag gör som de säger
så skulle de kika på loggarna, får se om de hör av sig idag.
Btw, vilka versioner har ni på switchar som funkar / krånglar?
Btw, vilka versioner har ni på switchar som funkar / krånglar?
Det som vore så surt med att byta ut 2x1,5kW'arna är ju just att det är dubbla relän - så där hoppas jag ju att det går att hitta felet.
Jag har en fungerande 2x1,5kW från min första beställning, den rapporterar dock inte version så jag kan inte säga vilken firmware. Sedan har jag två krånglande 3kW, tror att det var 1.8 i dem, iaf var det inte nyare. En 3kW fungerar, version 1.9. Och då dessutom en oöppnad äldre 3kW som jag ska testa, vilket nog inte blir av den här veckan.
Provade två fjärrkontroller också, en z-wave.me keyfob och Aeons minimote. Keyfoben verkar rätt kass, jag ville styra scener vilket ska gå, men jag fick det inte att fungera mer än slumpmässigt. Minimoten däremot var rätt trevlig, fyra knappar som man kan styra åtta scener med (kort eller långt tryck), lagom format och ser helt ok ut. Enkel att konfa, bara att välja scen per knapp, blixtsnabb respons.
Tanken är att ha den liggande på sängbordet och styra några scener typ läggdags (släcker alla lampor), toabesök (tänder lagom svagt ljus i hall och på muggen) osv, vilket fungerar bra med minimoten.
Keyfoben blir nog liggande i bra att ha lådan, ser ingen användning för den i dagsläget.
Tanken är att ha den liggande på sängbordet och styra några scener typ läggdags (släcker alla lampor), toabesök (tänder lagom svagt ljus i hall och på muggen) osv, vilket fungerar bra med minimoten.
Keyfoben blir nog liggande i bra att ha lådan, ser ingen användning för den i dagsläget.
@superpin. Joo en fjärr är nog inte fel. Man märker ganska snart att man skulle vilja kunna starta lite fler scener än det finns väggbrytare. Bra att du testat (och godkänt) minimoten
Datummarkering på mina 3kW är 13/08/12
Datummarkering på mina 3kW är 13/08/12
Jag kan bara säga att jag inte har haft något problem med blinkande Fibaros (har iofs mest dimmers, några 2x1,5KWm ingen 3kW), och min magkänsla är att det ni råkat ut för är något vera-relaterat. Vill minnas att det hände några amerikaner med annat fabrikat (kommer inte ihåg vilket).
Föreslår att alla ni som har problem rapporterar detta via veras tryne till mv.
Föreslår att alla ni som har problem rapporterar detta via veras tryne till mv.
hek skrev:Labbar vidare med min dimmer ->fibaro relä association och har nu upptäckt att den inte verkar släppa gamla associationer som man satt tidigare. Det kan ju faktiskt vara anledningen till att den beter sig mysko.
Frågan är vad det är för skillnad mellan "Configuerd Assoc" jämfört med "Association Get".
[TABLE="class: skinned-form-controls skinned-form-controls-mac, width: 100%"]
[TR]
[TD="width: 200"]ConfiguredAssoc[/TD]
[TD]2,45.1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 200"][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 200"]AssociationSet[/TD]
[TD]2,45.1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 200"]AssociationGet[/TD]
[TD]2,9.1,45.1,;[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="width: 200"][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Kört "konfigure none" X gånger. Skall prova att resetta den och "börja om" för att se om det blir någon skillnad.
Har nu gjort en association. Har inte värdet x,x.1
Vad står 1 för?
/J
Fundering:
Kan jag med knapp nr 2 på en kronbrytare med Fibaros dimmer via assoc dimmra en annan Fibaro dimmer?
/J
Kan jag med knapp nr 2 på en kronbrytare med Fibaros dimmer via assoc dimmra en annan Fibaro dimmer?
/J
Fråga 1: Jag hade associarat till grupp 1 på ett dubbelrelä (2x1,5kW).
Fråga 2: Vet ej. Det går att sykronisera två dimmers med S1 iallafall. Vet dock ej om det går att styra en annan (mer än på/av) via S2. Prova och rapportera tillbaka.
Fråga 2: Vet ej. Det går att sykronisera två dimmers med S1 iallafall. Vet dock ej om det går att styra en annan (mer än på/av) via S2. Prova och rapportera tillbaka.
@Kave
Ja!
Det går inte jämföra med Z-wave med Nexa eftersom det senare är helt opålitligt (ingen dubbelriktad kommunikation). Ingen vidaresändning av kommandon till noder längre bort i huset etc.
I det stora hela har det funkar bra för mig. Av total 27 installerade enheter är det två som krånglat för mig. Oavsett måste man nog vara beredd på att söka information på nätet då jag upplever dokumentationen från leverantörerna i många fall är knapphändig.
Därav denna tråd! Här kan vi utbyta erfarenheter och hjälpa varann
Ja!
Det går inte jämföra med Z-wave med Nexa eftersom det senare är helt opålitligt (ingen dubbelriktad kommunikation). Ingen vidaresändning av kommandon till noder längre bort i huset etc.
I det stora hela har det funkar bra för mig. Av total 27 installerade enheter är det två som krånglat för mig. Oavsett måste man nog vara beredd på att söka information på nätet då jag upplever dokumentationen från leverantörerna i många fall är knapphändig.
Därav denna tråd! Här kan vi utbyta erfarenheter och hjälpa varann
Som sagt, Nexa och Z-Wave har väldigt få likheter. Z-wave är oerhört stabilt och väl fungerande jämfört med Nexa, i mina ögon iaf. Självklart finns det än mer avancerade och sofistikerade system (KNX o dyl), men kostnaden för att installera dessa i ett befintligt hus är ofta väldigt, väldigt hög. Bygger man nytt ser jag det som en självklartet, men i renoveringssammanhang är Z-wave svårslaget avseende pris/prestanda. Jag kör själv Fibaro HC2 och har ett 15-tal inkopplingar som fungerar väldigt bra. Inga döda noder, inga missar utan i stort sett 100%-igt funktion.Kave skrev: