Var i butiken för att kolla på nya snickarbyxor med spikfickor.
Hittade modeller med helt integrerade knäskydd! Smidigt att inte behöva stoppa in knäskydd efter tvätt.
Men HUR beter sig dessa i längden? Klarar de att tvättas en massa gånger? Slits knäna på byxorna värre än med lösa knäskydd?
Har du någon erfarenhet om detta?

RoTe
Är inte utvändiga bättre att sätta på när man väl behöver dom? Jag som hobbybilmek hatar insatsskydden för dom bara halkar undan och känns allmänt bökiga. Föredrar att lägga ett underlag på marken.

RoTe RoTe skrev:
...dom bara halkar undan...
Jag köpte för många år sen större skydd, som passar bättre i fickorna. Har inte upplevt att de hamnat fel när de behövts 🤔
Sen kan ett liggunderlag vara bättre om man ändå behöver krypa in under bilen!

• Gilla
Rek
  • Laddar…
RoTe
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Jag köpte för många år sen större skydd, som passar bättre i fickorna. Har inte upplevt att de hamnat fel när de behövts 🤔
Sen kan ett liggunderlag vara bättre om man ändå behöver krypa in under bilen!
Mina passar bra i fickorna men problemet är att byxbenen halkar upp så lätt eftersom skydden är svårare att böja än byxan.

• Gilla
StigPeter och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är inte utvändiga bättre att sätta på när man väl behöver dom? Jag som hobbybilmek hatar insatsskydden för dom bara halkar undan och känns allmänt bökiga. Föredrar att lägga ett underlag på marken.
Jag "går" mycket på knäna när jag snickrar och när jag jobbar i trädgården.
Knäskydd som alltid är på är ett måste.

RoTe
Rek Rek skrev:
Jag "går" mycket på knäna när jag snickrar och när jag jobbar i trädgården.
Knäskydd som alltid är på är ett måste.
Så klart men jag upplever inte dom i fickor fungera då byxorna glider upp. Har sett hantverkare med "utvändiga" knäskydd man spänner över byxan.

J
Det är nästan bara golvläggare och plattsättare som har lösa utanpåliggande knäskydd..
Vanliga byggare brukar ha integrerade knäskydd..
Ja det är oftast där byxorna ger upp först om man kryper på knäna..

RoTe RoTe skrev:
Så klart men jag upplever inte dom i fickor fungera då byxorna glider upp. Har sett hantverkare med "utvändiga" knäskydd man spänner över byxan.
Jag har både utvändiga och invändiga knäskydd i fickor och jag tycker det är tvärt om. De utvändiga som ska spännas på varje gång är visserligen tjocka och skyddar mot det mesta men de är hopplösa att gå med ens korta sträckor. Efter att ha tagit loss och spänt fast dem 5-7 ggr på en förmiddag har de sedan dess bara legat för de tar för mycket tid o energi att hantera dem och det är sällan jag behöver så extremt bra skydd.

De lösa i fickor sitter där de sitter så de är alltid med och går både att gå och krypa med utan att man behöver göra något med dem. Efter att jag började vända dem åt det håll de lättast böjer sig mot knäet och har hittat byxor i rätt storlek så har jag aldrig haft problem med att de glider undan. När jag satte dem enligt anvisning och hade svårt att hitta byxor i bra storlek så hände det titt som tätt att de gled undan

• Gilla
StigPeter och 1 till
  • Laddar…
Inte provat, men tvättat byxorna i 90 grader med knäskydden.
Jag fick åka och köpa nya, de gillade inte 90 grader.
Kollega klagade på knäskydden, stela och ramlade ur ibland.
Han hade köpt Björnkläders knäskydd, sa till han att köpa Fristads istället, för jag har gjort samma misstag själv.

Jag tvättar i 40gr och alltid med knäskydd i på mina snickers byxor, aldrig varit ett problem.

• Gilla
Marake2 och 1 till
  • Laddar…
Rek Rek skrev:
Var i butiken för att kolla på nya snickarbyxor med spikfickor.
Hittade modeller med helt integrerade knäskydd! Smidigt att inte behöva stoppa in knäskydd efter tvätt.
Men HUR beter sig dessa i längden? Klarar de att tvättas en massa gånger? Slits knäna på byxorna värre än med lösa knäskydd?
Har du någon erfarenhet om detta?
Har använt dom sen dom kom ut på marknaden för nåt år sen, tvättas regelbundet i 40 grader o håller hur bra som helst, jobbar som snkckare o golvläggare.
Använder dock andra byxor o knäskydd när det är golvläggning 8 tim/dag.

• Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Paulroos Paulroos skrev:
Jag tvättar i 40gr och alltid med knäskydd i på mina snickers byxor, aldrig varit ett problem.
Japp, mina har gått med i 60C i många år nu. Knäskydden överlever flera par byxor.

• Gilla
Skrutten18
  • Laddar…
Vad är det för påfund att tvätta arbetskläder i bara 40 grader? Kan mycket väl bli rent men bakterier ska ha minst 60 grader för att dö. Hemma råkar jag ibland tvätta min hustrus kläder i 60grader. Säger inget och hon märker inte att detta hänt.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
TRJBerg
G G.L. skrev:
Vad är det för påfund att tvätta arbetskläder i bara 40 grader? Kan mycket väl bli rent men bakterier ska ha minst 60 grader för att dö. Hemma råkar jag ibland tvätta min hustrus kläder i 60grader. Säger inget och hon märker inte att detta hänt.
Varför skulle bakterier vara ett problem med arbetskläder?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför skulle bakterier vara ett problem med arbetskläder?
Som hantverkare jobbar man väl inte alltid i steril miljö

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.