Hej!

Jag råkade slänga en liten handyxa på brasan när jag grillade häromdagen. Den låg bland veden i en banankartong som jag bara öste på och jag såg inte det förrän det slocknat. Skaftet har förstås brunnit upp men hur är det med själva yxhuvudet? Har härdningen blivit förstörd eller är det värt att putsa upp och sätta på nytt skaft?

Ok, men hur tror du det är med härdningen?

Om den förlorat härdningen kan du nog härda om den genom att glödga eggen och doppa i vatten.

Har skaftet brunnit upp är härdningen också borta.
Men det är ju inget direkt svårt att härda om yxan om du vill behålla den.

Sen kan man fundera på om härdningen behövs för att klyva tändved när man grillar (det jag använder min lilla handyxa till).

Härdningen behövs.
Fast den är inte alls svår att härda om.

Värm upp eggen till mörkröd färg. Du har nått rätt temperatur när en liten magnet fastbunden i ändan på en järntråd inte längre fäster på den värmda delen av yxan på stigande värme. På sjunkande värme stämmer det inte.
Doppa eggen i smörjolja och sör om litet med yxan i oljan. Du behöver ungefär 5 liter olja för att det skall kyla. Spillolja går bra. Prova med en fil om härdningen tog. Om stålet blev hårt var det ett oljehärdat stål.
Blev det inte hårt var det ett vattenhärdat stål och då gör du om processen och doppar i fingervarmt vatten.

När yxan har kallnar slipar du blanka ytor med sandpapper eller slipduk och så anlöper du i ugnen i köket. Ställ ugnen på 150 grader och avläs temperaturen på oxiden som bildas de blanka ytorna. Höj temperaturen tills du får rätt oxidfärg. Ljusgult är inte tillräckligt varmt. Mörkgult eller brungult är rätt beroende på stålets egenskaper så börja med mörkgult och prova med en fil.
En fil skall rispa ytan litet men det skall inte gå att fila yxan vass. Rispar den inte ytan kan du höja temperaturen något.

Amerikanerna vill ha sina yxor mjuka och anlöper dem ända till ljusblått men det fungerar inte i våra träslag. Tro inte på deras Youtubefilmer.

• Gilla
Bombus pratorum och 6 till
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar. Låter som ett kul projekt. Gäller bara att hitta massa olja. Har en dunk med gammal eldningsolja men det låter som en dålig idé. :)

Finns det något sätt att se om man har avhärdat stål?

T Trrttsch skrev:
Tack för ett utförligt svar. Låter som ett kul projekt. Gäller bara att hitta massa olja. Har en dunk med gammal eldningsolja men det låter som en dålig idé. :)

Finns det något sätt att se om man har avhärdat stål?
Du kan som sagt fila den, biter filen enkelt behöver eggen härdas. Om du inte vill gå vägen med olja kan du prova vatten direkt (med risk för sprickor(?) om det är ett stål som egentligen ska oljehärdas). Men härda bara eggen, resten förblir med fördel mjukare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.