Jag har egentligen ingen aning, men googlade lite för jag var nyfiken. Detta kanske kan sätta någon slags miniminivå https://www.boverket.se/sv/byggande/tillganglighet--bostadsutformning/bostadsutformning/. Du måste ha separat badrum, avskiljbara ytor för vila och fönster i vilodelen och den allmänna delen. Sen rinnande vatten och kontinuerlig uppvärmning. Det lär väl gå att lösa tänker jag. Tycker det är helt orimligt att man inte får bo som man vill om det inte är detaljplanerat område.
Tack!A arasmus skrev:Jag har egentligen ingen aning, men googlade lite för jag var nyfiken. Detta kanske kan sätta någon slags miniminivå [länk]. Du måste ha separat badrum, avskiljbara ytor för vila och fönster i vilodelen och den allmänna delen. Sen rinnande vatten och kontinuerlig uppvärmning. Det lär väl gå att lösa tänker jag. Tycker det är helt orimligt att man inte får bo som man vill om det inte är detaljplanerat område.
Det är intressant om "bostäder ska ha avskiljbara utrymmen" och "skilja av". Det är inte alls detsamma som separata 'rum' bestående av väggar.
Dessutom…"För fritidshus med högst två bostäder behöver du inte uppfylla reglerna om bostadsutformning i BBR."
Vad betyder detta?
"Det ska finnas fönster mot det fria i utrymmena för sömn och vila, samvaro samt matlagning."
Detta är ganska självklart tycker jag men jag förstår att informationen finns i skrift.
"Bostäderna ska också ha inredning och utrustning för matlagning och hygien."
Bra information! Uppskattas.
Jag tolkade det som att toaletten måste vara ett eget rum med väggar, men att resten bara skulle gå att skilja av.lllusion skrev:
Tack!
Det är intressant om "bostäder ska ha avskiljbara utrymmen" och "skilja av". Det är inte alls detsamma som separata 'rum' bestående av väggar.
Dessutom…"För fritidshus med högst två bostäder behöver du inte uppfylla reglerna om bostadsutformning i BBR."
Vad betyder detta?
"Det ska finnas fönster mot det fria i utrymmena för sömn och vila, samvaro samt matlagning."
Detta är ganska självklart tycker jag men jag förstår att informationen finns i skrift.
"Bostäderna ska också ha inredning och utrustning för matlagning och hygien."
Bra information! Uppskattas.
Klicka här för att svara