Finns det någon som har information om att köpa och bo i en yurt(a) i Sverige?
Jag har inte kunnat hitta något mer än ett par turistföretag.

Jag känner flera personer i USA (Montana, Kalifornia) som har bott i en yurt i flera. Det vore inte så svårt i Götaland (öst om Unden).

Bo permanent lär du inte få göra, du får väl tälta tillfälligt men får aldrig bygglov tyvärr.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bo permanent lär du inte få göra, du får väl tälta tillfälligt men får aldrig bygglov tyvärr.
Nyfiken på mer information. Vad är det för reglar emot det?

[länk]
Tack för länken. Jag ber förlåtelse på min brist på kunskap men på den sida står det bara att det finns regler och krav men jag hittar inget som förbjuda en yurta. Vad är det jag missar?

Det räknas som en bostad om det inte redan finns ett hus på tomten. Finns det ett hus kan du leva i yurtan men måste ha bygglov om du ska få in vatten och avlopp.

Jag må vara lite seg men vad är det specifikt som säger att en yurta inte kan räknas som bostad? De jag känner bor i mycket tuffare klimat (mycket och tung snö, regn, vind, osv.) än i snölastzon 2 (på gränsen till zon 1).

Sverige har väldigt strikta nybyggnads-regler när det gäller permanent-bostäder angående tillgänglighet, avlopp, energieffektivitet mm.

Ett alternativ om du har en tomt är att försöka få yurtan registrerad som en fritidsbostad i så fall.

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
Hur löser samerna problemet med tältkåtor? Yurtan är ju också avsedd och använd som en mobil bostad, närmast att jämföra med ett tält …

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
C Carl-Jo-han skrev:
Sverige har väldigt strikta nybyggnads-regler när det gäller permanent-bostäder angående tillgänglighet, avlopp, energieffektivitet mm.

Ett alternativ om du har en tomt är att försöka få yurtan registrerad som en fritidsbostad i så fall.
Tack. Det är en mycket möjlig lösning. Då behöver jag ta reda på regler som gäller för fritidsbostad och att hitta en försäljare i Norden.

All information och tips uppskatas!

1. Har du en tomt?
2. Finns det någon byggnad på tomten?
3. Varför just en yurta?

1. Har du en tomt?
2. Finns det någon byggnad på tomten?
3. Varför just en yurta?
1. Ja
2. Nej
3. För att jag gillar dem, små hus som bestär av ett enda rum, och för att jag gillar att bo enkelt.

Ok. Du måste ha en huvudbyggnad för att uppföra en komplementbyggnad/yurta eller så måste din yurta hålla samma standard som ett vanligt hus.

Ok. Du måste ha en huvudbyggnad för att uppföra en komplementbyggnad/yurta eller så måste din yurta hålla samma standard som ett vanligt hus.
Vilka "samma standard"? Jag skulle vara tacksamma för att få specifik information och regler.

Samma länk som ovan. Klicka sedan längre ner på: Guide för bygglov och byggprocessen

Det går inte att förklara här tyvärr. Du behöver ta hjälp av en byggfirma eller byggkonsulter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.