12 529 läst ·
35 svar
13k läst
35 svar
Yurta
Sida 1 av 3
Finns det någon som har information om att köpa och bo i en yurt(a) i Sverige?
Jag har inte kunnat hitta något mer än ett par turistföretag.
Jag känner flera personer i USA (Montana, Kalifornia) som har bott i en yurt i flera. Det vore inte så svårt i Götaland (öst om Unden).
Jag har inte kunnat hitta något mer än ett par turistföretag.
Jag känner flera personer i USA (Montana, Kalifornia) som har bott i en yurt i flera. Det vore inte så svårt i Götaland (öst om Unden).
Medlem
· Västra Götaland
· 232 inlägg
Sverige har väldigt strikta nybyggnads-regler när det gäller permanent-bostäder angående tillgänglighet, avlopp, energieffektivitet mm.
Ett alternativ om du har en tomt är att försöka få yurtan registrerad som en fritidsbostad i så fall.
Ett alternativ om du har en tomt är att försöka få yurtan registrerad som en fritidsbostad i så fall.
Tack. Det är en mycket möjlig lösning. Då behöver jag ta reda på regler som gäller för fritidsbostad och att hitta en försäljare i Norden.C Carl-Jo-han skrev:
All information och tips uppskatas!
Samma länk som ovan. Klicka sedan längre ner på: Guide för bygglov och byggprocessen
Det går inte att förklara här tyvärr. Du behöver ta hjälp av en byggfirma eller byggkonsulter.
Det går inte att förklara här tyvärr. Du behöver ta hjälp av en byggfirma eller byggkonsulter.