Hej,

Håller på och gör ett trädäck på plattor där trallen ska gå utifrån huset. Sista brädan tänkte jag lägga som en ram som går längst huset och skulle behöva lite tips hur vi löser den yttre ramen snyggast. Kör med 145x45 reglar och funderar på om man kan sätta läkt + 45x45 emellan reglarna för att fästa sista biten av trallbrädorna och sedan använda resterande del för en bräda som yttre ram se bild. Eller blir det för klent? Provade ikväll med för korta skruvar tänkte att de behövs något längre och grövre för att hålla ihop den konstruktionen?

Vad tror ni? Tacksam för alla tips.

//Lobbaren

• Ett pågående konstruktionsarbete av ett trädäck med reglar och stödblock på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion med reglar och en lös trallbräda, gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brädan man ser på bild 2 ska kapas så den slutar mitt på 45x45 regeln.
Har du 45x45 liggandes så kan du köra med det men skruva då ca cc 300, alltså en skruv var 300:e millimeter. Med distans bakom då såklart.

maah maah skrev:
Brädan man ser på bild 2 ska kapas så den slutar mitt på 45x45 regeln.
Har du 45x45 liggandes så kan du köra med det men skruva då ca cc 300, alltså en skruv var 300:e millimeter. Med distans bakom då såklart.
Ok ska prova detta. Ja brädan kommer att hamna mitt på. Dåligt bildexempel. Jag skruvade ifrån bägge ändar med 4 75mm kändes lite klent. Är en tjockare och längre skruv att rekommendera och bara skruva den ifrån ett håll? 6 100mm exempelvis?

Tack!

//Lobbaren

När jag tänker efter hade jag nog gjort en annan lösning.

Brädan som fungerar som ram kommer att stick ut ganska mycket med den lösningen du har nu, ca 60mm, det blir kanske lite för mycket för att se bra ut?
Fundera lite på hur mycket du vill ha den brädan och anpassa därefter distansen efter det.
Det blir mycket stabilare om du använder en 45x70 istället för 45x45, då kan du utan problem få dit 2 skruvar vid varje fästpunkt (räcker att skruva från ett håll)

Om du ska ha en kjol på altanen så är det lämpligt att yttersta brädan sticker ut ca 40mm. Då behöver du en distans som är 35mm. (om trallen är 120mm bred)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.