Bygger ut vår sommarstuga 5x5 m.
Jag har gjort väggarna av 45x95 reglar, som i befintliga stugan. Sedan blir det spånskivor o gipsskivor på insidan, locklistpanel på utsidan. En del fönster o altandörr.
Nu har jag beställt takstolar och fått dem. De är mycket rejälare än befintliga takstolar. De är fem saxtakstolar av 45x170 virke och väger ca 40kg styck. På detta blir det råspont, papp och plåttak.
Orkar mina väggar bära ett sådant tak??
På ena sidan har jag lagt dubbla 45x95 som ni ser på fotot.
Och en annan fråga, hur skulle ni isolera dessa takstolar? Vill gärna att den nedre regeln syns. Åtminstone delvis.
Jag har gjort väggarna av 45x95 reglar, som i befintliga stugan. Sedan blir det spånskivor o gipsskivor på insidan, locklistpanel på utsidan. En del fönster o altandörr.
Nu har jag beställt takstolar och fått dem. De är mycket rejälare än befintliga takstolar. De är fem saxtakstolar av 45x170 virke och väger ca 40kg styck. På detta blir det råspont, papp och plåttak.
Orkar mina väggar bära ett sådant tak??
På ena sidan har jag lagt dubbla 45x95 som ni ser på fotot.
Och en annan fråga, hur skulle ni isolera dessa takstolar? Vill gärna att den nedre regeln syns. Åtminstone delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Placerar du takstolarna direkt över en stående väggregel och kortlar mellan väggreglarna så funkar det. Du bör nog inte placera någon takstol över fönstrena som det är nu. Du bör även kortla bjälklaget så att väggreglarna har något att stå på än bara den yttre 45an
Tack för tipsen. Jag kommer att få ett par takstolar över fönster tyvärr. Det går inte att undvika. Men om jag stöttar upp med rejäla, förstärkta vinkeljärn där fönstren ska vara? Kan det räcka??
Jag har kortlat och ska kortla på sista stället lite längre fram. Även bjälklaget har jag kortat.
En kille föreslog att jag skulle " fälla in en stående bärlina av t.ex. en 45x170". Låter stadigt men bökigt nu när väggarna står där.
Jag har kortlat och ska kortla på sista stället lite längre fram. Även bjälklaget har jag kortat.
En kille föreslog att jag skulle " fälla in en stående bärlina av t.ex. en 45x170". Låter stadigt men bökigt nu när väggarna står där.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fyllnadsmassor bortskänkes i Upplands Väsby
Fyllnadsmassor -
Bör jag dränera (om?) längs min krypgrund då uppfarten görs om
Grund & Markarbeten -
Hur bör golv kapas upp vid bygge av innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
montera upp skrivbordsskiva
Möbelsnickeri -
Börjar någon pump i diskmaskinen ge upp?
Vitvaror