Hej alla målarkluddar! ;)

Vår husleverans sker i mitten av februari och eftersom vi inte alls vet vad vi skall måla med för färg har vi beställt helt obehandlad falspanel. Det lutar åt ngn form av lasyr, troligen inte järnvitriol som först planerades...

När bör vi stryka första gången, riskerar vi ytangrepp om vi väntar till våren?

/Picasso ;D

Om panelen inte är monterad och ni har tillgång till varmutrymme vore det bra om den grundades först, men samtidigt är detta ju den torraste årstiden så det är nog ingen fara på taket om den förblir omålad.

Falspanel? Vad är det?

Om den är spontad på något vis är det ju alltid bra om den är grundad innan montage för att minimera risken för polkagriseffekten.

Måste väl vara fasadpanel som menas?

Tycker inte att du ska sätta upp en obehandlad fasadpanel, du har kanske någon typ av lockpanel och då kommer delar av trät att alltid vara obehandlat. Se till att det är oljat och grundat från fabrik, om det är så att du inte kan måla vid uppsättningen. Tror att en obehandlad fasad kan stå 2-3 veckor utan att ta skada.

Det heter falspanel, lite åt detta håll utan lockläkt:
http://www.willanordic.se/templates/info.cfm?SidorID=139

vi har beställt obehandlat och får i sådana fall nog stå vårt kast och grunda panelen i garaget innan den spikas upp. Tack för era tips, vad polkagriseffekten kan jag bara gissa men vill inte veta mer om det... :-[

tack! /Goya

Är det lärk?

Näää...

Och varför inte vitriol då? ;)

Anders, ditt hus ser riktigt bra ut. Sommarhuset i Bohuslän är målat med vitriol (2 strykningar sedan 1966!) och smälter in fantastiskt mot berget i Havstensund. Jag gillar verkligen stilen och naturspeglingen i vitriol men tveksam till att det skulle fungera på vårt hus eftersom jag vet att färgen skall mogna i upp till 4 år för att få sin riktiga lyster.

Vi vill inte bo 2 år i ett lätt lila hus som år 3 går mot grönskimmrande och får sin "rätta" kulör först när fastighetsskatten skall betalas till 50%... Svärfar har dessutom målarfirma och har sett en del mindre lyckade försök. Vi vågar inte chansa :P

OK. Inte utan att jag undrat ibland vad vi gett oss in på, men man måste leva farligt ibland ;)

Fick huset den kulör ni förväntade er? Hur såg ditt vitriol-recept ut?

/börjat tänka om

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.