Byggahus.se
Har fått konstruktionsritning från en hustillverkare jag kikar på. Ser lite förvånat att de ej har något luftspalt mellan ytterpanelen och vindpappen. Är det vanligt? Kan man få problem om man inte har någon ventilation? Dessutom monterar de vindpappen inifrån istället för på reglarna utifrån vilket verkar väldigt mycket bökigare men kanske inte har någon effekt på funktionen iof?

Se bifogad bild för väggkonstruktionen.
IMG_0007.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På din ritning är vindpappen bakom panelen. Utan luftspalt skulle jag inte ha om det är ett nybygge och det är standard idag.

K
Det verkar märkligt, det är specialhyvlade 145x45 plank de har som ytterpanel. Ser ju stabilt ut. Men faktum är ju att det blir en enstegstätad fasad som på sikt kommer att få problem med inträngande vatten.

Hur kan du utläsa att de tänker sätta pappen från insidan? Vilken tillverkare är det?

Nej, så skulle jag absolut inte vilja bygga idag!

Har haft ett hus, byggt 1969 utan luftspalt, men med bara 95 mm isolering.
Vi köpte huset 1998, och året efter fick vi byta en hel sida, för det var totalt uppruttet in till gipsskivan på insidan.
Detta var i Göteborg.

Luftspalten är ett måste!

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Att de sätter papp från insidan sa de till mig när jag pratade med dem. Jag ville ha det stomrest men göra resten själv och då sa de att papp ej ingick i stomresni g utan det gjordes inifrån i ett senare skede. I en beskrivning de har har de häftat papp på ytterpanelen!

K
Jag tycker att det känns som att det är tänkt att man ska ha ytterligare ett skikt som utgör den riktiga fasaden. Den känslan hade jag redan när jag såg ritningen första gången.

Då är det inte så konstigt att de drar på vindduk utanpå träplanket

en riktig fasad på specialhyvlade plank? Inte direkt troligt. Allt beror nog på vad de tänkt att man ska behandla träet med sen. Ska det rent av vara omålat eller bara oljat på nåt vis så fungerar det nog utmärkt utan luftspalt. Målar man med nån modern tät färg så lär det ju inte fungera länge............

KnockOnWood skrev:
Nej, så skulle jag absolut inte vilja bygga idag!

Har haft ett hus, byggt 1969 utan luftspalt, men med bara 95 mm isolering.
Vi köpte huset 1998, och året efter fick vi byta en hel sida, för det var totalt uppruttet in till gipsskivan på insidan.
Detta var i Göteborg.

Luftspalten är ett måste!
Jag pratade just med en kollega om detta (vi är llekmän). Hans hus från 1920 har ingen luftspalt och ytterpanelen har hållit sig väl.

Inget äldre hus brukar vara byggt med luftspalt, det är ju en sentida uppfinning när fasadfärgerna började bli täta. Ett hus från 1900-1920 lär ruttna det också om det målas med plastfärg............

Mitt äldre hus (byggt 1946) har ingen luftspalt, men det har i gengäld heller ingen isolering. Det är alltså 4tum "luftspalt" som är isoleringen.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Det som luftspalten skall göra är ju att ventilera bort fukt som av någon anledning finns i väggen, bland annat den som vandrar inifrån och ut. I gamla hus var ju väggarna tunnare vilket beskrivs här ovan och då hann fukten ut och ventilerades bort, i moderna hus med betydligt tjockare väggar hinner inte luften vandra ut vilket innebär att den kommer att stanna i vägen och kondenseras vilket skapar problem. Därför tätar man huset inuti med byggplast, någon fuktvandring kommer inte att ske och väggarna riskerar inte att mögla eller ruttna. Då är ju en luftspalt onödig eftersom den fukt som den skall ventilera bort kommer ju utifrån i form av regn och snö och kan lika gärna vandra samma väg tillbaks. Den fuktiga inomhusluften ventileras bort mekaniskt.
Alltså, någon luftspalt skall inte behövas på den väggkonstruktionen men, varför inte, om man säger så, det är ju bra med hängslen och livrem.
När du kontaktar dem nästa gång så fråga om varför de monterar vindpapp inifrån, jag misstänker att de vill ha ett tätt hus som de kan arbeta i så fort som möjligt och då spar de en del tid genom att de kan sätta upp den otroligt stabila panelen direkt.

• Gilla
byabin
  • Laddar…
K
Problemet som jag ser det är att vatten via ex. slagregn väldigt lätt tar sig in bakom fasaden men har väldigt svårt att hitta ut. Är där en ordentlig luftspalt kommer den ständiga ventilationen att dra med sig fukten ut så fort luftfuktigheten är något lägre.

För fanns inte problemet eftersom fasaden värmdes av värmen från insidan och då förångade fukten.

• Gilla
Sånekullalennart
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Problemet som jag ser det är att vatten via ex. slagregn väldigt lätt tar sig in bakom fasaden men har väldigt svårt att hitta ut. Är där en ordentlig luftspalt kommer den ständiga ventilationen att dra med sig fukten ut så fort luftfuktigheten är något lägre.

För fanns inte problemet eftersom fasaden värmdes av värmen från insidan och då förångade fukten.
Exakt och därför borde ju en sådan göras direkt, extrakostnaderna är ju endast en bråkdel av det totala och den skadar ju inte, tvärt om.

Så länge som man inte målar fasaden utvändigt med en diffusionstät färg, t.ex. akrylatfärg, så går det nog bra utan luftspalt. När man gör jämförelser bakåt i tiden måste man tänka på att trämaterialet var bättre förr. Mer tätvuxet och större inslag av kärnved. Fasader från 1930-talet klarar sig bra om man använder samma färgtyp som användes när huset var nytt. Moderna hus med snabbvuxen gran i fasaden behöver luftspalt. I synnerhet om man tänker måla dem med modern färg. I det här fallet kan man kanske utgå från att det är bra virke i den timrade fasaden. Det är ju dessutom tjockare.

Vulcan61
J justusandersson skrev:
Så länge som man inte målar fasaden utvändigt med en diffusionstät färg, t.ex. akrylatfärg, så går det nog bra utan luftspalt. När man gör jämförelser bakåt i tiden måste man tänka på att trämaterialet var bättre förr. Mer tätvuxet och större inslag av kärnved. Fasader från 1930-talet klarar sig bra om man använder samma färgtyp som användes när huset var nytt. Moderna hus med snabbvuxen gran i fasaden behöver luftspalt. I synnerhet om man tänker måla dem med modern färg. I det här fallet kan man kanske utgå från att det är bra virke i den timrade fasaden. Det är ju dessutom tjockare.
Om man nu inte har någon luftspalt. Då äldre hus ofta har vindpapp innanför ytterpanel . Finns det något bättre alternativ som håller bättre? Eller få man ej ändra konstruktion på pappen mot plast tex? Eller funka papp lika bra som plast eller liknande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.