Hej hej!
Detta är min första post i detta forum, har dock en längre tid varit en passiv läsare och finner verkligen forumet intressant med många läsvärda trådar.

Nåväl, min fråga gäller husvärdering.
Vi köpte ett hus i fjol för strax under 2 miljoner. Vi lånade då 1 miljon vilket gör att vi enbart har bottenlån. Huset hade vi köpetillfället två äldre badrum från 70-talet där enbart mindre renoveringar skett (t ex målning av furupanel) samt ett kök som renoverats någon gång på tidigt 2000-tal med nya skåpluckor samt vitvaror. Nu har vi totalrenoverat båda badrummen och köket samt utfört mindre renoveringar i andra rum (lagt trägolv istället för plastmatta, målat om osv). Totalt har vi spenderat nära 500 000 kr i renoverings/förbättringskostnader.
Frågan är nu, tjänar vi på att omvärdera huset? Teoretiskt sett kan väl vi lyckas förhandla ner räntan några punkter, eller? Ska man i så fall värdera om huset nu när alla renoveringar är "färska"?

//Kaukway

Om du redan med råge har allt som bottenlån, och inte heller avser att låna mer pengar, så tjänar du inte på nån omvärdering. Inte heller tror jag du kan förhandla ner räntan för den sakens skull heller. Men du kan ju höra hur banken ställer sig.

Ironiskt nog "tjänar" man oftast mest i förhandlingssituationen med banken om man har bostaden så mycket belånad som möjligt men ändå allt i bottenlån. Du genererar ju mest pengar åt banken då...:rolleyes:

Annars om du inte har lånet/lånen bundna så ska du gå till andra banker och presentera din situation och fråga vad de kan erbjuda. Ta det lägsta budet och gå tillbaka till din bank.

Det är så man pressar ner sin ränta, inget annat.

det är inte guldläge du sitter i. tyvärr tjänar de inga pengar på dig. det bästa är att byta bank och därmed få ner räntan. se bara till att du får en bra bankman och bra övriga erbjudande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.