hej, har en ytterdörr på landet med mycket glas, en ytterram med ca 10 cm trä men utöver det glas.
de snickare jag brukar ta hjälp av har flera gånger försökt att rikta in dörren men den hänger sig snabbt igen. snickarna menar på att det är för att det är så mycket glas och de skulle gärna byta dörr.
huset är gjort av limträbalkar, ingen panel och ingen innerväg utan bara 19 cm tjocka limträbalkar. Det innebär att huset rör sig rätt mycket med temperatursvängningar.
Även fast det inte direkt ska påverka dörrkarmen så kanske det kan påverka karmskruvarna, jag tycker att det känns lite vaga/lösa när jag försöker justera men jag är ju bara en lekman.
vad tror ni, överge ljusinsläppet eller går det att lösa trots vad mina snickare säger?
tack för hjälpen!
de snickare jag brukar ta hjälp av har flera gånger försökt att rikta in dörren men den hänger sig snabbt igen. snickarna menar på att det är för att det är så mycket glas och de skulle gärna byta dörr.
huset är gjort av limträbalkar, ingen panel och ingen innerväg utan bara 19 cm tjocka limträbalkar. Det innebär att huset rör sig rätt mycket med temperatursvängningar.
Även fast det inte direkt ska påverka dörrkarmen så kanske det kan påverka karmskruvarna, jag tycker att det känns lite vaga/lösa när jag försöker justera men jag är ju bara en lekman.
vad tror ni, överge ljusinsläppet eller går det att lösa trots vad mina snickare säger?
tack för hjälpen!
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
tack för bra frågor, och säkert uppenbara för er med lite koll.
3 gångjärn, ser inte ut som att de släppt men det kanske är svårt att se. ett i toppen, botten och ett 2/3 upp på dörren.
jag funderar på om karmen bångnar men det känns ju osannolikt, eller att limningen mellan trä och glas i själva dörren släppt även fast jag inte kan se det.
skickar upp några foton på hur det ser ut sen.
3 gångjärn, ser inte ut som att de släppt men det kanske är svårt att se. ett i toppen, botten och ett 2/3 upp på dörren.
jag funderar på om karmen bångnar men det känns ju osannolikt, eller att limningen mellan trä och glas i själva dörren släppt även fast jag inte kan se det.
skickar upp några foton på hur det ser ut sen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Reglerventil hänger sig, vad kan vara fel?
Fjärrvärme & Gas -
Åtgärda ytterdörr som hänger snett
Fönster & Dörrar -
Bygga grind, konstruktion som förhindrar att det hänger sig?
Trädgård allmänt -
Bosch Series 6 tvättmaskin startar men hänger sig mitt i tvätten
Vitvaror -
Spolning på toalett som hänger sig
Övrigt husrelaterat