14 431 läst ·
13 svar
14k läst
13 svar
Ytterdörr från Hemfönster - bra eller inte?
Som rubriken lyder - har någon erfarenhet av Hemfönsters dörrar? De har flera modeller som tilltalar oss rent utseendemässigt och priserna verkar vettiga men det vore bra att höra från någon som har koll på dem i verkligheten.
http://www.hemfonster.se/vaumllj-modell-och-utfoumlrande-haumlr.html
En sak jag funderar på är hur de monterat bleck under glas på dörrarna, se t.ex. denna bild:
http://www.hemfonster.se/uploads/4/9/8/6/49862129/e_26__3_pics_.jpg
Det ser ju ut som att det är hål rakt in i dörren, där vatten kan rinna in. Är det så illa som det ser ut eller är de flesta dörrar uppbyggda så?
Tips på andra bra och prisvärda dörrar?
http://www.hemfonster.se/vaumllj-modell-och-utfoumlrande-haumlr.html
En sak jag funderar på är hur de monterat bleck under glas på dörrarna, se t.ex. denna bild:
http://www.hemfonster.se/uploads/4/9/8/6/49862129/e_26__3_pics_.jpg
Det ser ju ut som att det är hål rakt in i dörren, där vatten kan rinna in. Är det så illa som det ser ut eller är de flesta dörrar uppbyggda så?
Vi tittar t.ex. på denna dörr:
https://www.blocket.se/vi/Nya_FONSTER_och_DORRAR_i_allmogestil_69656460.htm?ca=17&w=3&last=1
https://www.blocket.se/vi/Nya_FONSTER_och_DORRAR_i_allmogestil_69656460.htm?ca=17&w=3&last=1
Fönsterblecken ser ju riktigt märkliga ut. Har nog aldrig tidigare sett en dörr med bleck innan.
Om jag tolkar deras hemsida rätt så är dörrarna gjorda av solitt trä(?). Hittar heller inget om u-värde på sidan. Borde vara skäl att dra öronen åt sig. Kolla leksandsdörren, bra på dörrar med allmoge-stuk, men något dyrare än det du länkat.
Om jag tolkar deras hemsida rätt så är dörrarna gjorda av solitt trä(?). Hittar heller inget om u-värde på sidan. Borde vara skäl att dra öronen åt sig. Kolla leksandsdörren, bra på dörrar med allmoge-stuk, men något dyrare än det du länkat.
Här kan man se något om de där blecken och hur konstruktionen ser ut:
http://www.hemfonster.se/uploads/4/9/8/6/49862129/d68_windows_and_doors.jpg
U-värde spelar mig ingen roll så länge allt annat är som det ska
http://www.hemfonster.se/uploads/4/9/8/6/49862129/d68_windows_and_doors.jpg
U-värde spelar mig ingen roll så länge allt annat är som det ska
Administrator
· Skåne
· 8 671 inlägg
Tyvärr, jarviklas har inte längre tid att svara på frågor och har nu dragit tillbaka sitt erbjudande.
Hej vi har köpt både ytterdörr och fönster med genomgående spröjs. Fantastiskt bra kvalitet. Äkta trä rätt igenom. Treglas på fönstren i dörren. Fönstren ser exakt ut som Traryd kultur fast halva priset!!!!! Köper aldrig mer ex swedoor vi hade innan ren skit. Rekommenderar varmt hemfönster. Har ett skärgårds hus. Vi skulle byta alla fönster på nedervåningen. 48 000 för 7 fönster inkl frakt och moms...BiFuel skrev:
Som rubriken lyder - har någon erfarenhet av Hemfönsters dörrar? De har flera modeller som tilltalar oss rent utseendemässigt och priserna verkar vettiga men det vore bra att höra från någon som har koll på dem i verkligheten.
[länk]
[länk]
Mvh Camilla
VARNING FÖR HEMFÖNSTER!
Var till en början mycket nöjd också, verkade vara en riktigt gedigen dörr. Nu 1,5 år efter montering (monterad av proffs, tryggt under ett stort entrétak), har dörren slagit sig så pass att vi inte kan låsa dörren.
Det är alltså en dörr med säkerhetslås, där (utöver den vanliga låskolven) det finns 2 extra låskolvar (1 uppe och 1 nere) som åker in i "låsbleck" i karmen när man drar handtaget uppåt.
Börjare kärva i vintras, men det gick fortfarande att låsa om man tog i rejält (barnen hade inte kraft nog att få upp handtaget). Framåt maj gick låskolvarna helt enkelt inte in i blecken längre, hur jag än tryckte så var handtaget helt stumt. I över en månad har vi nu inte kunnat låsa vår ytterdörr... Snickare konstaterade att hela dörrbladet slagit sig, när de lägger ett långpass utmed hela dörren så är det en 3,5mm stor glipa i mitten av dörrbladet. Den är helt enkelt böjd som en banan. Karmen är helt perfekt rakt monterad.
Edmundas (som verkar ensam driva Hemfönster), svarade snabb på mail och telefon under beställnings/leveransfasen, men nu har han/de ignorerat mina mail i flera veckor.
Han har även blockerat mitt nummer, så jag får direkt "numret går inte att nå"... Seriöst va?
Har ringt från en annan telefon, då kommer man fram direkt. Så fort han fattar att det är jag lägger han på.
Nu önskar jag att ingen annan åker på denna nitlott - man får ingen hjälp när det är uppenbara tillverkningsfel.
UNDVIK HEMFÖNSTER!
Var till en början mycket nöjd också, verkade vara en riktigt gedigen dörr. Nu 1,5 år efter montering (monterad av proffs, tryggt under ett stort entrétak), har dörren slagit sig så pass att vi inte kan låsa dörren.
Det är alltså en dörr med säkerhetslås, där (utöver den vanliga låskolven) det finns 2 extra låskolvar (1 uppe och 1 nere) som åker in i "låsbleck" i karmen när man drar handtaget uppåt.
Börjare kärva i vintras, men det gick fortfarande att låsa om man tog i rejält (barnen hade inte kraft nog att få upp handtaget). Framåt maj gick låskolvarna helt enkelt inte in i blecken längre, hur jag än tryckte så var handtaget helt stumt. I över en månad har vi nu inte kunnat låsa vår ytterdörr... Snickare konstaterade att hela dörrbladet slagit sig, när de lägger ett långpass utmed hela dörren så är det en 3,5mm stor glipa i mitten av dörrbladet. Den är helt enkelt böjd som en banan. Karmen är helt perfekt rakt monterad.
Edmundas (som verkar ensam driva Hemfönster), svarade snabb på mail och telefon under beställnings/leveransfasen, men nu har han/de ignorerat mina mail i flera veckor.
Han har även blockerat mitt nummer, så jag får direkt "numret går inte att nå"... Seriöst va?
Har ringt från en annan telefon, då kommer man fram direkt. Så fort han fattar att det är jag lägger han på.
Nu önskar jag att ingen annan åker på denna nitlott - man får ingen hjälp när det är uppenbara tillverkningsfel.
UNDVIK HEMFÖNSTER!
Ja jag har samma upplevelse tyvärr. Fönstrena har funkat utan anmärkning men dörrarna är mycket problem med. Håller inte, det är många delar som strular. Vi köpte dom 2018. Vet inte om det går att återkomma om en sån sak nu, finns det någon generell regel om garanti och hur länge isåfall?M MARTINOV skrev:VARNING FÖR HEMFÖNSTER!
UNDVIK HEMFÖNSTER!
Tråkigt att höra... Känns extra trist när företaget skiter blankt i att ens svara...J jarviklas skrev:
Inte hittat någon info om garanti förutom:
"Vi levererar även oljade partier och dörrar eller endast impregnerade / obehandlade
om du vill måla själv.
OBS! Dessa produkter har ingen garanti"
dock ska man ju alltid vara skyddad av:
"Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera en felaktig vara i tre år från den dag du tog emot den."Men det kvittar ju när företaget inte går att få tag på.
Min dörr är alltså helt skev, och den har bara suttit monterad 1,5 år. Helt bedrövligt.
Har iallafall registrerat ett ärende hos ARN, samt skrivit negativa (men ärliga) recensioner på facebook och google. Känns hopplöst att få dörren utbytt, men då vill jag iaf försöka varna andra.
Vi har fått en av våra dörrar utbytta (den blev också skev efter bara något år), men sen har jag inte riktigt orkat försöka kontakta. Har nog försökt men inte jättemycket. Resten av dörrarna har egentligen inte blivit skeva men lite olika problem, gummilisten som är istället för kitt lossnar, och en spricka intill låskolven på en dörr och allmänt väldigt slitna på relativt få år
Otroligt att en bytts ut iallafall. Att blockera en missnöjd kunds nummer är ett intressant sätt att driva företagJ jarviklas skrev:Vi har fått en av våra dörrar utbytta (den blev också skev efter bara något år), men sen har jag inte riktigt orkat försöka kontakta. Har nog försökt men inte jättemycket. Resten av dörrarna har egentligen inte blivit skeva men lite olika problem, gummilisten som är istället för kitt lossnar, och en spricka intill låskolven på en dörr och allmänt väldigt slitna på relativt få år
Får väl se om han får eld i baken av recensioner + ARN, mer vet jag inte vad som går att göra. Lycka till om du orkar ta resten av felen vidare!
Klicka här för att svara