Hej!

Min ytterdörr av märket Daloc, modell S43 krånglar. Det som händer är att låskolven inte åker ut mer än några millimeter. Det oavsett om man vrider om på utsidan eller på insidan. De extra kolvarna som åker ut när handtaget dras uppåt fungerar. Min känsla är att låskolven "inte hakar med" när handtaget dras upp (en försutsättnig för att dörren ska kunna låsas). Det saknas ett klick - både ljud och en liten kännbar klick - som brukar vara där när handtaget dras upp. Har provat med låsrengöring och smörj, både i nyckelhålet och in i låskolvhålet.

Tacksam för svar och hjälp! :)

• Ytterdörr med delvis utskjuten låskolv, problem med låsfunktionen beskrivs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Felet är troligtvis i låshuset.
Det går att byta låshus om det är defekt.
Jag skruvar ur flerpunktslåset ur dörren när jag ska konstatera vad som felar.

1 123abc skrev:
Felet är troligtvis i låshuset.
Det går att byta låshus om det är defekt.
Jag skruvar ur flerpunktslåset ur dörren när jag ska konstatera vad som felar.
Flerpunktslåset verkar gå längs med hela dörrens höjd. Så då skruvar man helt enkelt loss den och plockar ut? Finns det risk att någonting lossnar där inne som sen är svårt att få tillbaka?

Bästa svaret

M Metronom skrev:
Flerpunktslåset verkar gå längs med hela dörrens höjd. Så då skruvar man helt enkelt loss den och plockar ut? Finns det risk att någonting lossnar där inne som sen är svårt att få tillbaka?
Nej inget bör lossna som är svårt att få tillbaka om det inte är trasigt.
Skruva loss så som du beskrivit men glöm inte att även skruva bort trycke och låscylinder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.