151 läst ·
5 svar
151 läst
5 svar
Ytskikt kallställd stuga - tänka på?
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 337 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 337 inlägg
Hej, jag skall renovera en gammal stuga från 30-40-talet och funderar på hur jag skall göra för att inte påverka den negativt.
Det är självdrag, kass isolering etc... Innerväggarna/ytan verkar vara någon sorts porös board eller liknande. Jag tänker att det enklaste är att sätta (renoverings?)gips utanpå allt och sen ev bröstpanel.
Men kan detta påverka självdrag och ev skapa fuktproblem av någon anledning? Något jag bör tänka på innan jag sätter upp det?
Stugan kommer högst troligt kallställas på vintrarna.
Det är självdrag, kass isolering etc... Innerväggarna/ytan verkar vara någon sorts porös board eller liknande. Jag tänker att det enklaste är att sätta (renoverings?)gips utanpå allt och sen ev bröstpanel.
Men kan detta påverka självdrag och ev skapa fuktproblem av någon anledning? Något jag bör tänka på innan jag sätter upp det?
Vad är det för en stuga? Typ timmerhus eller mera typ fritidshus? Var är den belägen? Det är faktorer som spelar in för hur ett hus klarar kallställning.P Posselosse skrev:Hej, jag skall renovera en gammal stuga från 30-40-talet och funderar på hur jag skall göra för att inte påverka den negativt.
en bra sak att tänka på är att inte använda täta material! Vandrande fukt ska inte stoppas upp någonstans, det ska inte finnas ytor som fukt kan kondensera mot. Dvs undvik plasttapeter och plastfärger. Vilken funktion tänker du att gipsskivorna ska ha. Tretex (mjuk träfiberskiva) är annars ganska bra material att ha i rummen, förutsatt att den inte är möglig och illaluktande.
Jag föreslår att du fortsätter med de mtrl som visat sej fungera väl över lång tid i sådan miljö.
Det innebär ofta masivträ, tegel, galvplåt, Örnpapp, Masonite,Tretex, papperstapet,slamfärg,linoleum linoljefärg,linoljekitt
Det innebär ofta masivträ, tegel, galvplåt, Örnpapp, Masonite,Tretex, papperstapet,slamfärg,linoleum linoljefärg,linoljekitt
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt illbruck
Traditionellt äkta linoljekitt
67 kr inkl moms
Läs mer
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 337 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 337 inlägg
Bra input, tack för det!
Ah Tretex heter det! Skall googla på det.
Det är ett fritidshus, lockläckt och oklart isolering.
Min tanke med gipset var att få ytorna släta, det är inga direkta hål men uppenbart slitet och gammalt. Det behöver inte bli perfekt men skulle nog behöva något utanpå tretexen. Renoveringstapet verkar också tätt
Ah Tretex heter det! Skall googla på det.
Det är ett fritidshus, lockläckt och oklart isolering.
Min tanke med gipset var att få ytorna släta, det är inga direkta hål men uppenbart slitet och gammalt. Det behöver inte bli perfekt men skulle nog behöva något utanpå tretexen. Renoveringstapet verkar också tätt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden