Hej! Jag som nyexaminerad byggingenjör försöker lära mig ritteknik inför mitt nya jobb. Skulle någon kunna förklara/visa hur ytmarkeringen ser ut för betong i konstruktionsritningar? Jag blir väldigt förvirrad då jag ser olika ytmarkeringar för betong hela tiden. Jag har för mig att det står i Bygghandlingar 90 men jag har inte råd att köpa dessa böcker och inte heller möjligheten att låna från biblioteket då någon annan redan har gjort det.
Hur vi lärde oss att ytmarkeringen för betong ser ut i skolan:
Grå bakgrund med små trianglar.
Hur det står i Bygghandlingar 90 (bild från gammal föreläsning):
Bara en grå bakgrund
Hur företaget gör sin ytmarkering för betong:
Grå bakgrund med sneda streck.
Det står dessutom i bygghandlingar 90 (kolla bilden ovan) att sneda streck är ytmarkering för tegel.
Alla gör helt olika. Blir hur förvirrad som helst. Finns det inga regler om ytmarkering för byggnadsmaterial? Varför ritar alla olika då? Gör de fel eller är det bara jag som är dum och okunnig?
Läxa gärna upp mig
Jag vill lära mig! 
Hur vi lärde oss att ytmarkeringen för betong ser ut i skolan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå bakgrund med små trianglar.
Hur det står i Bygghandlingar 90 (bild från gammal föreläsning):
Logga in
Skapa konto
Bara en grå bakgrund
Hur företaget gör sin ytmarkering för betong:
Logga in
Skapa konto
Grå bakgrund med sneda streck.
Det står dessutom i bygghandlingar 90 (kolla bilden ovan) att sneda streck är ytmarkering för tegel.
Alla gör helt olika. Blir hur förvirrad som helst. Finns det inga regler om ytmarkering för byggnadsmaterial? Varför ritar alla olika då? Gör de fel eller är det bara jag som är dum och okunnig?
Läxa gärna upp mig
Nice! Tack!
Jag antar jag hade någon äldre version.
Vad är som är skillnaden mellan dessa olika betongtyper då? Fortfarande ganska förvirrande.
Jag kan exempelvis förstå att den med enbart grå bakgrund är platsgjuten och att den sista är prefab (rätta mig om jag har fel). Men vad är skillnaden mellan den första och andra bilden? Vad exakt menas med att det är en befintlig betong och
"(detalj)" på den andra bilden?
Varför ritar företaget sneda streck över en grå bakgrund på en av bilderna jag la upp? Vad ska det symbolisera?
Vad är som är skillnaden mellan dessa olika betongtyper då? Fortfarande ganska förvirrande.
Jag kan exempelvis förstå att den med enbart grå bakgrund är platsgjuten och att den sista är prefab (rätta mig om jag har fel). Men vad är skillnaden mellan den första och andra bilden? Vad exakt menas med att det är en befintlig betong och
"(detalj)" på den andra bilden?
Varför ritar företaget sneda streck över en grå bakgrund på en av bilderna jag la upp? Vad ska det symbolisera?
Nej inte krav men kan vara bra att följa för att göra sig förstådd.
De flesta företag har säkerligen egna projekteringsanvisningar som du kommer lära dig när du börjar, så stirra dig inte blind på att du måste lära dig allt enligt BH90.
De flesta företag har säkerligen egna projekteringsanvisningar som du kommer lära dig när du börjar, så stirra dig inte blind på att du måste lära dig allt enligt BH90.
ISO 128 borde vara kravet. Om man nu vill följa det.
Tror ISO 128-23 är för bygg.
Tror ISO 128-23 är för bygg.
Aha okej, så företagen kan egentligen rita precis hur de själva vill? Finns det alltså inga krav alls när det gäller hur saker och ting ska ritas?Lulaua skrev:
Borde vara ett krav i någon certifiering. Aldrig reflekterat över det då i min bransch är det ingen snack om att inte följa standarder. Man följer dessa slaviskt.B byggingenjören97 skrev:
I träslöjd branschen så verkar det vara mer vilda västern
Tillägg: Ditt universitet borde ha ett konto för stundenter? Finns ju inte på kartan att handla standarder för tiotusentalskronor.
Vi fick tyvärr inte något studentkonto haha. Vi fick bara den bilden jag skickade ovan och kanske några handritade bilder från föreläsaren. Ganska kasst. Jag är å andra sidan inte student längre då jag tog examen i våras. Är det ISO 128 eller BH90 som ni följer slaviskt?TotalControl skrev:
Borde vara ett krav i någon certifiering. Aldrig reflekterat över det då i min bransch är det ingen snack om att inte följa standarder. Man följer dessa slaviskt.
I träslöjd branschen så verkar det vara mer vilda västern
Tillägg: Ditt universitet borde ha ett konto för stundenter? Finns ju inte på kartan att handla standarder för tiotusentalskronor.
Jobbar inte inom bygg. Vi har egna standarder som hänvisar till ISO, EN, DIN mm mm mm med tillägg där det finns luckor och förbättringar där ovan nämnda brister.
Men se det som ett krav om du ska vara seriös. Är ju det "språk" du har att använda. Man skulle ju aldrig få för sig att använda egna måttenheter än SI.
Men se det som ett krav om du ska vara seriös. Är ju det "språk" du har att använda. Man skulle ju aldrig få för sig att använda egna måttenheter än SI.
TotalControl skrev:
Jobbar inte inom bygg. Vi har egna standarder som hänvisar till ISO, EN, DIN mm mm mm med tillägg där det finns luckor och förbättringar där ovan nämnda brister.
Det verkar ju som många företag och universitet skiter fullständigt i dessa "krav/regler" och ritar precis hur de själva vill. Det skapar en stor förvirring haha.
Klicka här för att svara