Hallå där ute!
Lessnade på att inte ha en ordentlig arbetsyta i garaget och tog därför bort den gamla ”arbetsbänken” som fanns för att bygga en ny, större och stabilare.
Det mesta av materialet jag använt är virke som jag hade liggande sedan tidigare och måste säga att jag är nöjd med bygget hittills. Bra yta, stabilt (ska fästa ett stort skruvstäd i det bl.a.), osv.
Det enda jag i stort sett köpt nytt var byggplywood (15 mm) för att ha som
bänk-/arbetsyta i tron om att det skulle vara hårt och tåligt nog.
Jag brukar inte speciellt mycket våld på arbetsytorna vanligtvis MEN märkte snabbt att plywooden tyvärr är alldeles för mjuk för att ha som yta att arbeta på.
(Innan fanns en köks-laminatskiva som tidigare husägaren satt upp som arbetsbänk/arbetsyta).
Skulle därför vilja lägga på något ovanpå plywooden för att få en hårdare/tåligare yta att jobba på. Det får dock inte vara speciellt tjockt då höjden på bänken är i det högsta laget nu.
Vad rekommenderar ni där ute?
- Oljehärdad MDF?
- Något annat?
Plåt blir tyvärr för bökigt och skulle vilja hålla ”bygget” på en så liten budget som möjligt.
)
Tacksam för tips!
Lessnade på att inte ha en ordentlig arbetsyta i garaget och tog därför bort den gamla ”arbetsbänken” som fanns för att bygga en ny, större och stabilare.
Det mesta av materialet jag använt är virke som jag hade liggande sedan tidigare och måste säga att jag är nöjd med bygget hittills. Bra yta, stabilt (ska fästa ett stort skruvstäd i det bl.a.), osv.
Det enda jag i stort sett köpt nytt var byggplywood (15 mm) för att ha som
bänk-/arbetsyta i tron om att det skulle vara hårt och tåligt nog.
Jag brukar inte speciellt mycket våld på arbetsytorna vanligtvis MEN märkte snabbt att plywooden tyvärr är alldeles för mjuk för att ha som yta att arbeta på.
(Innan fanns en köks-laminatskiva som tidigare husägaren satt upp som arbetsbänk/arbetsyta).
Skulle därför vilja lägga på något ovanpå plywooden för att få en hårdare/tåligare yta att jobba på. Det får dock inte vara speciellt tjockt då höjden på bänken är i det högsta laget nu.
Vad rekommenderar ni där ute?
- Oljehärdad MDF?
- Något annat?
Plåt blir tyvärr för bökigt och skulle vilja hålla ”bygget” på en så liten budget som möjligt.
Tacksam för tips!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kört med byggplyfa på min bänk i 3 år nu. Den är delvis impregnerad med hydralolja som läckte från en vedklyv.
Funkar bra utan någon mer behandling.
Men du skulle ju kunna lägga på en oljehärdad board som "offerbräda" så kan dy byta den enkelt vid behov.
Funkar bra utan någon mer behandling.
Men du skulle ju kunna lägga på en oljehärdad board som "offerbräda" så kan dy byta den enkelt vid behov.
maah skrev:
Bland alla ”skivor” där ute, är det oljehärdad mdf som är starkast/tåligast?maah skrev:
Det kan vara en ”offerbräda” som du säger.
Mekar med MC så lite oljespill osv. kommer ju att förekomma. Det jag inte trodde dock var att byggplywooden skulle vara såå mjuk. Minsta kantigt föremål lämnar djupa märken i den.
Plåt... Hmmm...
Känns så sterilt med plåt, plus att bänken är i vinkel (45-gradare vid ”ståplatsen”). Känns bökigt att fixa... Har aldrig hållit på med plåt. *kliar mig i huvet*
Var köper man plåt? Järnhandeln?
Ingen som har erfarenhet från andra typer av ”täckskivor” man skulle kunna använda i mitt fall utan att man bygger på för mycket?
Känns så sterilt med plåt, plus att bänken är i vinkel (45-gradare vid ”ståplatsen”). Känns bökigt att fixa... Har aldrig hållit på med plåt. *kliar mig i huvet*
Ingen som har erfarenhet från andra typer av ”täckskivor” man skulle kunna använda i mitt fall utan att man bygger på för mycket?
Plåt måttbeställer du hos plåtslagare eller smeden om du inte fixar det självC CalleD skrev:Plåt... Hmmm...
Slitplywood hade varit bra att ta så klart. Kollade på den lokala XL Bygg och de tog 2000kr för en skiva på 1200x3000 mm. och en bekant (duktig hantverkare) rekommenderade byggplywood istället...slacker skrev:
Tanken var att vara så ”ekonomisk” som möjligt...
Formplyfan tål ju mer än vanlig plyfa men kostar mindre än slitplywood...C CalleD skrev:
Kanske det kan vara något att ha som ytskikt!? Den är ju lite halkig, jag kör den i snickarboa - Funkar prima!
priser från Bauhaus;
15x1200x2500 579:-
12x625x2500 299:-
21x1200x2500 799:-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir nog inte förrän i höst det blir aktuellt för mig. Tror golvet heter checker stud och inte direkt billigt. Grå tror jag blir bättre än svart. Se länk till pdf: https://www.trelleborg.com/rubber-f...eet/public-flooring/product_sheet_checker.pdfC CalleD skrev:
Redigerat: