40 154 läst ·
200 svar
40k läst
200 svar
Yrkesmän som "gratisjobbar" på forumet
Jag tror att den mest negativa påverkan har alla de yrkespersoner som bevisligen försöker ursäkta och förklara varför en annan yrkesperson utfört ett dåligt arbete.W WarHawk skrev:
Därefter tror jag att de privatpersoner som lägger upp information om hur dåligt jobb blir utförda eller som behöver hjälp mot en hantverkare är nästa sak som skapar negativ påverkan. Någon skrev tidigare att branscher behöver självsaneras, finns för många lycksökare. Gäller självklart inte bara husrelatetade saker..
Jag har renoverat och byggt i många år nu med mycket hjälp från t.ex. BoS och krilleman.
Alla dessa jobb hade aldrig startat och växt om dom inte hjälpt mig med planering och akutlösningar efterhand.
Och faktum är att jag pga av jobbens storlek även tar in hantverkare för dom stora bitarna. Men inte för 5-10 minutersjobben, typ plugga ett element osv.
Så summan är helt klart att jag köper mycket mer material, verktyg och hantverkstjänster tack vare t.ex. krilleman än jag gjort utan stöd.
Jag har väldigt goda erfarenheter av hantverkare, ibland tack vare stöd härifrån då jag har kunnat ta en vettig diskussion hur saker och ting kan göras. Hantverkare vill att kunden ska bli nöjd, men om kunden inte vet vad den vill ha är det svårt.
Alla dessa jobb hade aldrig startat och växt om dom inte hjälpt mig med planering och akutlösningar efterhand.
Och faktum är att jag pga av jobbens storlek även tar in hantverkare för dom stora bitarna. Men inte för 5-10 minutersjobben, typ plugga ett element osv.
Så summan är helt klart att jag köper mycket mer material, verktyg och hantverkstjänster tack vare t.ex. krilleman än jag gjort utan stöd.
Jag har väldigt goda erfarenheter av hantverkare, ibland tack vare stöd härifrån då jag har kunnat ta en vettig diskussion hur saker och ting kan göras. Hantverkare vill att kunden ska bli nöjd, men om kunden inte vet vad den vill ha är det svårt.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag tror inte det har en negativ påverkan av någon bransch. Tvärtom.W WarHawk skrev:
Det är som att säga att Äntligen Hemma och Ernst Trädgård skulle ha negativ inverkan på egenföretagare inom bygg och botani.
Varför säljer MAX deras egna bröd och dressing i affären? Borde inte folk ha slutat att äta där för att man kan göra det hemma till en fjärdedel av priset?
Vad tycker du om de som "deltidsjobbar" utanför forum? Tex en familjemedlem eller kompis som talar om hur jag skall göra, men inte gör själva jobbet. De har ju också en negativ inverkan på branchen enligt ditt resonemang.W WarHawk skrev:
Var går gränsen för det du kallar "deltidsjobb"?
Om min far är rörmokare så får han inte hjälpa mig med mitt hus för då är han illojal mot det lokala företaget på orten där han jobbar och som jag annars skulle ha anlitat? (iofs är varken jag eller min far i branchen. Inte heller har vi anlitat någon rörmokare).
Är det företaget med anställda man inte får vara illojal mot eller själva hantverkaren, kanske en egenföretagare?
En annan aspekt är att om ett företag missar inkomster så missar staten också skatteintäkter. Då behöver vi alltså en skatt på eget arbete?
Det är också mitt egna fria val att göra något själv eller anlita en hantverkare. Spelar ingen roll om jag jobbar på mitt hus för avkoppling, för att det är kul, eller av ekonomiska orsaker.
Jag skulle vilja dra resonemanget ett steg längre och hävda att eget väl utfört eget renoveringsarbete på huset är bra för samhället och det ekonomiska systemet för att det skapar värde, medan att anlita dyra hantverkare för att renovera hus är konsumtion som i värsta fall är lånefinansierad och att kostnaden inte motsvarar värdeökningen.
Att hjälpa familjemedlemmar och dylikt är väl en helt annan sak än att dela med sig av tips och råd till potentiellt tusentals personer mer eller mindre dagligen på ett forum?blackarrow skrev:
Vad tycker du om de som "deltidsjobbar" utanför forum? Tex en familjemedlem eller kompis som talar om hur jag skall göra, men inte gör själva jobbet. De har ju också en negativ inverkan på branchen enligt ditt resonemang.
Var går gränsen för det du kallar "deltidsjobb"?
Om min far är rörmokare så får han inte hjälpa mig med mitt hus för då är han illojal mot det lokala företaget på orten där han jobbar och som jag annars skulle ha anlitat? (iofs är varken jag eller min far i branchen. Inte heller har vi anlitat någon rörmokare).
Är det företaget med anställda man inte får vara illojal mot eller själva hantverkaren, kanske en egenföretagare?
En annan aspekt är att om ett företag missar inkomster så missar staten också skatteintäkter. Då behöver vi alltså en skatt på eget arbete?
Det är också mitt egna fria val att göra något själv eller anlita en hantverkare. Spelar ingen roll om jag jobbar på mitt hus för avkoppling, för att det är kul, eller av ekonomiska orsaker.
Jag skulle vilja dra resonemanget ett steg längre och hävda att eget väl utfört eget renoveringsarbete på huset är bra för samhället och det ekonomiska systemet för att det skapar värde, medan att anlita dyra hantverkare för att renovera hus är konsumtion som i värsta fall är lånefinansierad och att kostnaden inte motsvarar värdeökningen.
Det finns väl ingen specifik anledning till det. Men är man verksam i en bransch vill man väl dess bästa? Ett råd man skriver ner här kanske kostar en själv ett jobb nästa gång, om man ser det så?Nyfniken skrev:
Tror inte att max är vidare orolig för det. Snabbhet och smidighet är en enorm del av snabbmatsbranschen som man inte får hemma. Sen gör ju inte dressing och bröd att det blir precis som på max när man gör hemma, heller.Chrissofsweden skrev:
Jag tror inte det har en negativ påverkan av någon bransch. Tvärtom.
Det är som att säga att Äntligen Hemma och Ernst Trädgård skulle ha negativ inverkan på egenföretagare inom bygg och botani.
Varför säljer MAX deras egna bröd och dressing i affären? Borde inte folk ha slutat att äta där för att man kan göra det hemma till en fjärdedel av priset?
Så kan säkert vara också. Jag har funderat på mina egna frågeställningar här och det är nog så att jag även utan forumet hade utfört t ex min hällinstallation själv. Det hade bara varit lite krångligare att fråga runt bland vänner och bekanta än att få hjälp här.T Provrundan skrev:Jag har renoverat och byggt i många år nu med mycket hjälp från t.ex. BoS och krilleman.
Men jag undrade över din syn på hjälp utanför forum på nätet.W WarHawk skrev:
Jag tror de är fler än de som hittar hjälp av en tråd på Byggahus.
Relationen till den som man får hjälp av var egentligen inte det viktigaste.
Du har kanske inte funderat att ”alla andra” kanske också hade gjort det dom gjort med hjälp av släkt/vänner?W WarHawk skrev:
Hur konsumerar du lokala nyheter och riksnyheter?
Prenumererar/köper du dagstidningar, eller läser du bara fria artiklar på nätet?
Hur konsumerar du musik/film?
AbsolutNyfniken skrev:
Precis det jag menade med inlägget!Demmpa skrev:
Förstår ej vad resten av inlägget hade med detta att göra?
Jag är yrkesman inom bygg och jag kom in i detta forum för att jag behövde hjälp, jag tror dom flesta yrkesmän som hänger här har kommit hit av samma orsak.W WarHawk skrev:Startar då tråden och diskussionen. Hur tänker ni när ni hjälper privatpersoner med saker som yrkesmän i eran egen bransch hade kunnat göra på arbetstid? Det finns ju trots allt många som lever på servicejobb, och ibland är det utom rimligt tvivel att svar i trådar kostar någon ett jobb.
Vad är motivationen? Tycker inte alls det är fel att hjälpa med småsaker som slangar till duschkabiner och liknande . Det jag funderar över är större eller mer komplicerade projekt som annars hade gått till branschen.
Tror att det skapar lika mycket jobb som det kanske tar så det går nog jämt upp.
Ja, med andra ord kvittar det ur den synvinkeln om yrkesfolk delar med sig här på forumet, det försvinner inte mer jobb pga forumet än det hade gjort i alla fall.W WarHawk skrev:
Jo, om du inte betalar något när du konsumerar tex nyheter så blir det färre som kan rapportera om nyheter.W WarHawk skrev: