RoTe RoTe skrev:
Gissar det är pga alla olyckor med elsparkcyklar? Det verkar som att allt förstånd går ur när man ställer sig på en sådan tingest...
De kan inte ha godkänt i fysik iallafall för de verar inte förstå vad som händer när man tvärnitar på en sådan, jag har sett flera som fallit på näsan. De har alldeles för lite felmarginaler för transportslaget.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De kan inte ha godkänt i fysik iallafall för de verkar inte förstå vad som händer när man tvärnitar på en sådan
De brukar ju knappt ha fungerande bromsar...
 
Alfredo Alfredo skrev:
De brukar ju knappt ha fungerande bromsar...
De kan ju inte ha för bra bromsar för då trillar man över styret. Om du lägger all tyngd på bakhjulet blir det lite bättre.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De brukar ju knappt ha fungerande bromsar...
Man får väl vad man betalar för, som vanligt.

El-scooter med robusta hjul och diskbromsar, troligtvis av hög kvalitet, fotad från sidan med fokus på framhjulet och orange detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De kan ju inte ha för bra bromsar för då trillar man över styret. Om du lägger all tyngd på bakhjulet blir det lite bättre.
En elscooter har ju samma chassiedynamik som en scooter man sitter på (typ moped), i detta avseende. Man behöver ta spjärn med foten långt ner och långt fram för att få viktfördelningen optimal vid bromsning, och som du säger, lite vikt bakåt. I övrigt har den ju samma förmåga eller oförmåga att stanna som vilken annan scooter som helst.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man får väl vad man betalar för, som vanligt.
Jag brukar betala per minut...
 
  • Haha
useless och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag brukar betala per minut...
Det är nog det som är problemet.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En elscooter har ju samma chassiedynamik som en scooter man sitter på (typ moped), i detta avseende. Man behöver ta spjärn med foten långt ner och långt fram för att få viktfördelningen optimal vid bromsning, och som du säger, lite vikt bakåt. I övrigt har den ju samma förmåga eller oförmåga att stanna som vilken annan scooter som helst.
Precis men går den över 20 kmh så är det inte optimalt för du kan inte bromsa fort för då flyger du över styret. Det är omöjligt komma runt hur mycket bakvikt du än har. OCh dessa raketforskare lägger ju inte ens vikten bakåt.
 
Nu förstår jag inte riktigt vad detta har med YES! att göra, men så som jag ser det är det stora problemet med "elsparkcyklarna" att de möjliggör kraftig acceleration och att man kan hålla förhållandevis höga hastigheter utan ansträngning, saker som kanske inte är optimalt för barn och unga utan konsekvenstänk.
 
  • Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Inte heller vuxna då det är sällsynt med hjälm. Helt obegripligt att man inte förstår att om man färdas snabbare än gångtakt och inte har säkerhetsbälte så behöver man ha hjälm. Särskilt på fordon med minskad dynamisk stabilitet på grund av hög tyngdpunkt och liten hjulradie.

Måttligt nöjd över att skattepengarna läggs på vård för dessa individer.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis men går den över 20 kmh så är det inte optimalt för du kan inte bromsa fort för då flyger du över styret. Det är omöjligt komma runt hur mycket bakvikt du än har. OCh dessa raketforskare lägger ju inte ens vikten bakåt.
Det jag försöker påtala här är att du har samma möjligheter att bromsa på en elscooter (ja, egentligen bättre), som du har på en motorcykel eller scooter. Men, står man rak som en pinne precis vid styret är det klart att bromskraften är begränsad.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det jag försöker påtala här är att du har samma möjligheter att bromsa på en elscooter (ja, egentligen bättre), som du har på en motorcykel eller scooter.
Det ställer jag mig väldigt tveksam till. Jag är ganska övertygad att min retardation, om jag nyper till bromsarna på hojen, är betydligt högre än vad en elsparkcykel kan fås att uppbringa.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det jag försöker påtala här är att du har samma möjligheter att bromsa på en elscooter (ja, egentligen bättre), som du har på en motorcykel eller scooter. Men, står man rak som en pinne precis vid styret är det klart att bromskraften är begränsad.
Haha nej det har du inte. Helt annan viktfördelning på en cykel/motorcykel.

edit: det här med att kalla sparkcyklar för scooter får gubben i mig att gnälla.. detta är en scooter

En mintgrön scooter parkerad framför en gammal byggnad med gröna fönsterluckor och blommande växter ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag brukar betala per minut...
Pratar vi fortfarande sparkcyklar? 🤔
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha nej det har du inte. Helt annan viktfördelning på en cykel/motorcykel.
Ja på en motorcykel har man generellt en sämre viktfördelning pga att man sitter högt upp. Där får man ner kraften genom att knipa med benen.

På en scooter, eller vilket genomstigbart fotplatåfordon som helst, så får man trycka med fötterna i vinkeln mellan fotplatå och styre samtidigt som man lutar sig lite bakåt och nedåt. Står man rak som en pinne och får all vikt i styret får man problem, inte bara med att bromsa utan också med att styra....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.