130 735 läst ·
1 156 svar
131k läst
1,2k svar
YEEEEEEESSSS!
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
De kan inte ha godkänt i fysik iallafall för de verar inte förstå vad som händer när man tvärnitar på en sådan, jag har sett flera som fallit på näsan. De har alldeles för lite felmarginaler för transportslaget.RoTe skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
En elscooter har ju samma chassiedynamik som en scooter man sitter på (typ moped), i detta avseende. Man behöver ta spjärn med foten långt ner och långt fram för att få viktfördelningen optimal vid bromsning, och som du säger, lite vikt bakåt. I övrigt har den ju samma förmåga eller oförmåga att stanna som vilken annan scooter som helst.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Precis men går den över 20 kmh så är det inte optimalt för du kan inte bromsa fort för då flyger du över styret. Det är omöjligt komma runt hur mycket bakvikt du än har. OCh dessa raketforskare lägger ju inte ens vikten bakåt.MathiasS skrev:
En elscooter har ju samma chassiedynamik som en scooter man sitter på (typ moped), i detta avseende. Man behöver ta spjärn med foten långt ner och långt fram för att få viktfördelningen optimal vid bromsning, och som du säger, lite vikt bakåt. I övrigt har den ju samma förmåga eller oförmåga att stanna som vilken annan scooter som helst.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Nu förstår jag inte riktigt vad detta har med YES! att göra, men så som jag ser det är det stora problemet med "elsparkcyklarna" att de möjliggör kraftig acceleration och att man kan hålla förhållandevis höga hastigheter utan ansträngning, saker som kanske inte är optimalt för barn och unga utan konsekvenstänk.
Inte heller vuxna då det är sällsynt med hjälm. Helt obegripligt att man inte förstår att om man färdas snabbare än gångtakt och inte har säkerhetsbälte så behöver man ha hjälm. Särskilt på fordon med minskad dynamisk stabilitet på grund av hög tyngdpunkt och liten hjulradie.
Måttligt nöjd över att skattepengarna läggs på vård för dessa individer.
Måttligt nöjd över att skattepengarna läggs på vård för dessa individer.
Det jag försöker påtala här är att du har samma möjligheter att bromsa på en elscooter (ja, egentligen bättre), som du har på en motorcykel eller scooter. Men, står man rak som en pinne precis vid styret är det klart att bromskraften är begränsad.AndersMalmgren skrev:
Det ställer jag mig väldigt tveksam till. Jag är ganska övertygad att min retardation, om jag nyper till bromsarna på hojen, är betydligt högre än vad en elsparkcykel kan fås att uppbringa.MathiasS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Ja på en motorcykel har man generellt en sämre viktfördelning pga att man sitter högt upp. Där får man ner kraften genom att knipa med benen.AndersMalmgren skrev:
På en scooter, eller vilket genomstigbart fotplatåfordon som helst, så får man trycka med fötterna i vinkeln mellan fotplatå och styre samtidigt som man lutar sig lite bakåt och nedåt. Står man rak som en pinne och får all vikt i styret får man problem, inte bara med att bromsa utan också med att styra....


