kashieda kashieda skrev:
Finns det ens gödselspridare så långt bort från verkligheten? Universum slutar väl när man inte ser slottet längre...
Beridna högvakten...

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Beställt vinlunchhingsten som kommer ta mig in från förorten 😂

[länk]
Hoppas du valde damvarianten så du slipper tippa vid påstigning inför hemvägen 😘

• Älska
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Hoppas du valde damvarianten så du slipper tippa vid påstigning inför hemvägen 😘
Bättre med herrmodell klarar man inte bestiga den så är det taxi som gäller

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
Bestiga en cykel?!? Vilka udda läggningar det verkar finnas i orten. 😱

• Haha
LaT och 5 till
  • Laddar…
Aha! Smart. När du inte kan gränsla stålhingsten, blir det taxi?

Intet Intet skrev:
Dit går nog bra. Tillbaka, däremot?
Urladdat batteri. I magen, en förrätt och tre glas vin, vinglandes ut på grusvägarna zigzagandes förbi koskitar och gödselspridare😁.
Yeeeeesssss.
Snart blir det nog slut med att cykla onykter, Trafikverket föreslår en utredning om promillegräns även för cyklister så då blir det att gå hem från festen i stället.

• Arg
  • Älska
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Det låter kontraproduktivt, tvivlar det blir förbjudet. Risken att köra ihjäl någon på cykel är minimal, men om det ändå blir olagligt att cykla hem från krogen, hur många kommer sätta sig i bilen istället?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det låter kontraproduktivt, tvivlar det blir förbjudet. Risken att köra ihjäl någon på cykel är minimal, men om det ändå blir olagligt att cykla hem från krogen, hur många kommer sätta sig i bilen istället?
Får jag gissa så blir det endast de som är en fara för andra och sig själva, kraftigt fulla, samt att det ska vara "fullmåne" för att det ska bli aktuellt.😉

A AndersS skrev:
Får jag gissa så blir det endast de som är en fara för andra och sig själva, kraftigt fulla, samt att det ska vara "fullmåne" för att det ska bli aktuellt.😉
Det är redan olagligt via vårdslöshet i trafik.

Det är redan olagligt via vårdslöshet i trafik.
Ja visst är det så och kan ge konsekvenser för körkortet men det finns ingen fast promillegräns utan det blir en i viss mån subjektiv bedömning om man är i skick att framföra fordonet. I mitt tycke är elsparkcyklar ett värre problem än en och annan ostadig cyklist. Höll själv på att bli nermejad av sådana. Tre tonåringar kom rakt emot mig i full fart körande i bredd och skrek "flytta på dig gubbjävel"👿. Jag skrek en hel del efter dem som jag avstår att citera. Sedan ställer de upp cyklarna tvärs över cykelbanan på rent jävelskap med risk för olyckor. Har redan varit i alla fall en dödsolycka med en gamling som cyklade in i en som var ställd över cykelbanan.

• Ledsen
RoTe
  • Laddar…
RoTe
B Bitterhetsakademin skrev:
Snart blir det nog slut med att cykla onykter, Trafikverket föreslår en utredning om promillegräns även för cyklister så då blir det att gå hem från festen i stället.
Gissar det är pga alla olyckor med elsparkcyklar? Det verkar som att allt förstånd går ur när man ställer sig på en sådan tingest...

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Elsparkcykel borde väl räknas som motorfordon kan jag tycka, att köra sådan berusad tycker jag inte borde vara tillåtet, och borde nog vara 15 års gräns.

Alldeles för ofta man ser någon unge i låg/mellanstadie ålder på en sådan, skjutsandes sitt yngre syskon till skolan, ståendes framför dem på sparken, och ingen av dem har hjälm på sig.

A ajn82 skrev:
Elsparkcykel borde väl räknas som motorfordon kan jag tycka, att köra sådan berusad tycker jag inte borde vara tillåtet, och borde nog vara 15 års gräns.
Det beror på. Den är en cykel om den går max 20kph och har max 250w effekt.

Om den är snabbare än så blir det en moped eller någon sorts motorcykel, men eftersom de typiskt inte uppfyller reglerna för sådana fordon så hamnar man i ingenmansland med ett fordon som inte får brukas på allmän väg.

Jo, jag vet att de räknas som cyklar i dagsläget, men är det jag tycker borde ändras, eftersom hur de beter sig i trafiken skiljer rätt mycket, samt att de är motordrivna leder till andra risker och beteenden

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det beror på. Den är en cykel om den går max 20kph och har max 250w effekt.

Om den är snabbare än så blir det en moped eller någon sorts motorcykel, men eftersom de typiskt inte uppfyller reglerna för sådana fordon så hamnar man i ingenmansland med ett fordon som inte får brukas på allmän väg.
Det finns godkända sådana elsparkscyklar som följer klass II. Man måste ha försäkring och hjälm och får bara köra där klass II-mopparna får köras, typ på de flesta cykelbanor. Har själv provkört en NIU KQi.

Sedan finns det tydligen en ny sorts elcyklar som inte behöver trampas för att driva med motorn. Kände inte till dessa, men har sett dem.
Från 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen. Den här typen av moped är inte en cykel även om den kan se ut som en - Läs mer på sidan Cykel med elassistans eller moped.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.