6.30m 🇾đŸ‡ȘđŸ„‡
TV-skÀrm visar stavhoppstÀvling med publik och resultat 6.30, vÀrlden rekordförsök i friidrott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mondo ☝

• Gilla
  • Älska
Paganus och 4 till
  • Laddar…
B
B breakman skrev:
YEEEEEEESSSS! ✅ pĂ„ teorin för BE.
YEEEEEEESSSS! En vecka senare var körningen avklarad ocksÄ.

• Gilla
Fairlane och 11 till
  • Laddar…
YEEEEEEESSSS!
Är vi proffs eller 😉
Ut kallade pÄ ett jobb, mest för den goda viljan och visa framfötterna pÄ vÄrt företags största projekt nÄgonsin.
Uppdraget: lösa ett problem dÀr andra gÄtt bet och leverantören sÀger "gÄr inte, köp nytt" (inte vÄr produkt)
Jag o min kluriga kollega klurar och testar sÀker 15 olika ideer, 3 timmar senare Àr problemet löst.
Kunden glad, vi Ă€r glada för att vi först trodde som alla andra "det gĂ„r inte" Men det gick 🙂

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 19 till
  • Laddar…
galento
  • Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
De som har jobbat och betalt skatt ska ju ha
vÀlfÀrden istÀllet för nÄn som kommer frÄn utlandet och utnyttjar systemet.
Är det bara utrikesfödda som utnyttjar systemet dĂ„?

• Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar om det blir ett "yesssss" pĂ„ sikt. SĂ€mre ekonomiska förutsĂ€ttningar för familjer i utsatta omrĂ„den lĂ€r ju knappast göra rekrytering till gĂ€ngen svĂ„rare.. 😕

• Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
J
K Kane skrev:
Är det bara utrikesfödda som utnyttjar systemet dĂ„?
UmgÄs en del med utrikesfödda bÄde pÄ jobbet och lite privat, och ja dom utnyttjar det mesta till max med sÄ lite insats som möjligt..

• Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Bra att de stramar Ă„t 👍det finns folk som jobbat i livet och har det svĂ„rt
att fÄ ekonomin att gÄ ihop. De som har jobbat och betalt skatt ska ju ha
vÀlfÀrden istÀllet för nÄn som kommer frÄn utlandet och utnyttjar systemet.

[lÀnk]
Är det verkligen möjligt att det stĂ€mmer i artikeln. Att sammanboende förĂ€ldrar med fem barn kan fĂ„ 46500kr/mĂ„n i bidrag?
HÀpnadsvÀckande.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Är det verkligen möjligt att det stĂ€mmer i artikeln. Att sammanboende förĂ€ldrar med fem barn kan fĂ„ 46500kr/mĂ„n i bidrag?
HÀpnadsvÀckande.
Och det Ă€r skattefritt, samt att fogden kan inte mĂ€ta ut sociala bidrag 👿👿

Maria T
Jag hade ju vunnit, i principen men inte fullt ut.

https://www.byggahus.se/forum/threads/gaaaahhhh.378591/page-765#post-6160947

Efter tvÄ pÄtryckningar sÄ fick jag tillbaka beloppet jag yrkade, 2899 kr, och rÄkade hitta en butik som sÄlde samma mÀrke av vÀskor med 50% rabatt dÄ de skulle lÀgga ner sÄ köpte tvÄ av samma storlek som den som SAS sabbade, och lite mer moderna för 3200 kr.
Ska inte sÀga att det var enkelt att komma fram till detta beslut, mÄnga skrivelser och mÄnga timmar i telefon, dessutom kostsamma utlandssamtal (utanför EU).
Men det var vÀrt det, dÄ det inte finns mycket i mina tankar som Àr sÄ hemskt som att inte bli trodd och inte kunna bevisa det.

En liten hÀrlig vinst för mig. och dÀrmed ett YEEEEEEEESSSS!

• Gilla
fribygg och 9 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
HÀpnadsvÀckande.
Ta gÀrna fram fakta.

L lat skrev:
Ta gÀrna fram fakta.
GÄr inte att fÄ fram, om inte nÄgon murvel eller annan kommit Ät uppgifterna. Sekretes och GDPR.

J jonaserik skrev:
GÄr inte att fÄ fram, om inte nÄgon murvel eller annan kommit Ät uppgifterna. Sekretes och GDPR.
BerÀkningsgrunderna har knappast sekretess utan Àr rimligen högst offentliga.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
J

Bidragstak​

Effekter för exempelhushÄll:
EnsamstÄende med tvÄ barn som fÄr försörjningsstöd (socialbidrag) pÄ 25 000 kronor fÄr 1 500 kronor mindre i bidrag.
EnsamstÄende med fem barn som fÄr försörjningsstöd pÄ 42 000 kronor fÄr 6 700 kronor mindre i bidrag.
Sammanboende med tvÄ barn som fÄr försörjningsstöd pÄ 29 700 kronor fÄr 800 kronor mindre i bidrag.
Sammanboende med fem barn som fÄr försörjningsstöd pÄ 46 500 kronor fÄr 8 200 kronor mindre i bidrag.
Avser Är 2027, avrundade vÀrden, efter skatt.
KĂ€lla: Regeringskansliet

Bidragsreformen​

Riksnormen för socialbidrag stramas Ät
Kommuner fÄr inte lÀngre göra egna tillÀgg utöver normen
BegrÀnsningsregel i socialbidraget frÄn fjÀrde barnet införs 2027
DĂ„ minskas socialbidraget med mellan 40 och 75 procent per barn
Hur stor minskningen blir beror pÄ om vÄrdnadshavaren Àr ensamstÄende eller sammanboende.
En jobbpremie införs för den som gÄr frÄn bidrag till jobb
Premien gÀller i 18 mÄnader och motsvarar 15 procent av lönen upp till 25 000 kronor
Premien införs 1 juli 2026
Ett aktivitetskrav för socialbidrag ska gÀlla i alla kommuner
FrÄn 2027 krÀvs att man bott i Sverige i fem Är för att fÄ rÀtt till olika bidrag. Socialbidrag omfattas ej.
Man kan ocksÄ kvalificera sig genom att ha jobbat i minst 12 av 24 mÄnader
Lönen ska dÄ vara minst 20 000 kronor
Kvalificeringskravet omfattar i praktiken inte invandrare frÄn EU- och EES-lÀnder
KĂ€lla: Socialdepartementet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pp7VzJ/bidragstak-infors-storfamilj-mister-tusenlappar

• Gilla
galento
  • Laddar…
galento
Det var debatt om detta i aktuellt kl 21.00 och Amanda Lind verkade ha svÄrt att förstÄ orÀttvisan i att en familj i trapphuset som inte jobbade fick mÄnga tusen mer ut i mÄnaden Àn grannfamiljen som stÀllde klockan och gick till jobbet .

• Gilla
  • Wow
hapazard och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.