galento
Fotografen Fotografen skrev:
Grattis!
Jag har fem år kvar, går på sekunden det är möjligt.
Tackar , ja åren går . Artrosen började göra sej påmind vid 62 så det kändes bra att kunna ta dagen mer som den kom. Det skulle inte fungera i jobbet som man hade tidigare.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
YEEEEEEESSSS! För vårt underbara land.
118 mil i campingbilen utan att knappt nudda en motorväg eller huvudled, åkt förbi hundratals byar som slutar på ryd, måla och hult. Några mil på moped oxå, bla en runda i går kväll över 6 mil på fantastiska grusvägar i djupaste Småland.
Lite Gaaahhh då vi 3 gånger kom till vägs ände, en lite för dålig bro, ett träd över vägen och en annekterad väg utan att skylt om återvändsgata, tråkigt att åka flera mil och få vända.
IMG_20260517_104125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20260516_133425.jpg
Skapa konto
IMG_20260516_220225.jpg
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Maria T och 13 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
YEEEEEEESSSS! För vårt underbara land.
118 mil i campingbilen utan att knappt nudda en motorväg eller huvudled, åkt förbi hundratals byar som slutar på ryd, måla och hult. Några mil på moped oxå, bla en runda i går kväll över 6 mil på fantastiska grusvägar i djupaste Småland.
Lite Gaaahhh då vi 3 gånger kom till vägs ände, en lite för dålig bro, ett träd över vägen och en annekterad väg utan att skylt om återvändsgata, tråkigt att åka flera mil och få vända.
[bild][bild][bild]
Läge att skaffa en batteridriven kedjesåg?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Läge att skaffa en batteridriven kedjesåg?
Jo, vi pratade om att ta med motorsågen nästa gång, kan vara bra att ha 🙂

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Ändå oväntat att någon låtit en vindfälla ligga kvar över vägen i flera veckor. Var ju ett tag sen det blåste och vägen ser ju inte helt oanvänd ut.

Sen måste jag vända mig mot bilden att någon annekterat någon väg. Den tillhörde rimligen den som påstås ha annekterat den redan innan. Otur om bommen satt långt in, men det är en risk man löper när man fritt nyttjar andras egendom.

Visst är möjligheten att nyttja andras egendom som små enskilda vägar underbar, men man får acceptera att den inte är absolut.

Ett tips är att använda Lantmäteriets "Min karta", där finns oftast bommarna utsatta.
Min karta

1779172908065.png

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ett tips är att använda Lantmäteriets "Min karta", där finns oftast bommarna utsatta.
Min karta

[bild]
Vi kör Sweden Topo Maps som visar bommar och avstängda vägar mm.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ändå oväntat att någon låtit en vindfälla ligga kvar över vägen i flera veckor. Var ju ett tag sen det blåste och vägen ser ju inte helt oanvänd ut.

Sen måste jag vända mig mot bilden att någon annekterat någon väg. Den tillhörde rimligen den som påstås ha annekterat den redan innan. Otur om bommen satt långt in, men det är en risk man löper när man fritt nyttjar andras egendom.

Visst är möjligheten att nyttja andras egendom som små enskilda vägar underbar, men man får acceptera att den inte är absolut.
Vi åker inte in på vägar som har skyltar om privat och liknande, åker inte ens in på vägar med öppna bommar med risk för att bli instängda.
Detta var en väg utan skyltar och det fanns inget på kartan som sa att den var avstängd, såg bara ut som en väg mellan 2 byar. Vägen var fylld med prylar, bord, stolar, hammock mm, den gick genom en gård som många andra vägar från förr.
Bilden du ser var inte den annekterade vägen, utan den dåliga bron, byggnaden bredvid är en övergiven kvarn.
Rasade träd fanns det gott om, har nog inte så mycket med vind att göra, utan granbarkborren. Det fanns många väldigt fina timmerväggar i skogarna, märkta Södra Skog, de var inte avstängda eller bommade och används nog lokalt.

Isakare Isakare skrev:
Vi åker inte in på vägar som har skyltar om privat och liknande, åker inte ens in på vägar med öppna bommar med risk för att bli instängda.
Jag förstår det, men skyltning om privat och liknande har noll värde, det både kan och får man skita i. Bommar sätts ofta upp för att hindra genomfart där man inte vill ha den och för att försvåra för olagligheter som dumpning av avfall på annans mark eller maskinstölder.
Isakare Isakare skrev:
Bilden du ser var inte den annekterade vägen, utan den dåliga bron
Det var jag med på.
Isakare Isakare skrev:
Rasade träd fanns det gott om, har nog inte så mycket med vind att göra, utan granbarkborren.
Det tror inte jag. Däremot kan kvarlämnade vindfällen leda till ökad lokal förekomst av granbarkborrar. Det där trädet törs jag dock lova fällts av stormen Dave i påskas.
Isakare Isakare skrev:
Det fanns många väldigt fina timmerväggar i skogarna, märkta Södra Skog, de var inte avstängda eller bommade och används nog lokalt.
Ja, Södra har/sköter många fina vägar. Men att en väljer att hålla sina vägar öppna tvingar inte andra att göra samma sak. Majoriteten av det svenska vägnätet (i km räknat) är enskilda vägar och en stor del av dem får ägarna inga bidrag för och är därmed fria att hålla dem öppna eller stängda efter eget skön.

Jag vill inte ta glädjen ur vare sig tråden eller er resa. Även med det öppna vägnätet kan man uppleva mycket fint! Att ni åkt på en enstaka bom (pun intended) får ni nog bara ta.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi kör Sweden Topo Maps som visar bommar och avstängda vägar mm.
Många av de andra kartsajterna brukar använda lantmäteriets kartor, t.ex. Lokalsinne som jag också använder och kan spara en runda man t.ex. vandrat.

A AndersS skrev:
Många av de andra kartsajterna brukar använda lantmäteriets kartor, t.ex. Lokalsinne som jag också använder och kan spara en runda man t.ex. vandrat.
Ja, det är väl i princip bara Lantmäteriet och Open street maps som levererar kartdata till de olika kartvisningstjänsterna? Kartan blir aldrig bättre än källan oavsett vilken app man använder för att visa den...

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag är nog mera imponerad av hur snabbt visning av bommar dyker upp hos Lantmäteriet. I våra områden finns alla med.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
YYesssss äntligen.
Elektrikern som i oktober påbörja eldragningen i friggeboden och som jag i december betalade allt arbete för i förskott hörde ifag av sig om att på torsdag kan han komma och slutföra.

Som @FredrikR brukar säga "idag ler fru fortuna mot mig"

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
W whak skrev:
YYesssss äntligen.
Elektrikern som i oktober påbörja eldragningen i friggeboden och som jag i december betalade allt arbete för i förskott hörde ifag av sig om att på torsdag kan han komma och slutföra.

Som @FredrikR brukar säga "idag ler fru fortuna mot mig"
Inte torsdag än...😬

• Haha
  • Wow
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Inte torsdag än...😬
Ibland är det bättre att ta ut segern i förskott.
Då har man iallafall fått vara glad en stund.

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.