1 517 929 läst ·
2 859 svar
1518k läst
2,9k svar
Yale doorman
Det här med bortasäkring och larm tillsammans med Yale Doorman.
Jag har flera gånger läst, och förstått det, som att om man integrerar låset med larmet så slår det automatiskt på bortasäkrat läge 30 sekunder efter det att larmet tillkopplas. På samma sätt kopplas bortasäkring bort när slår av larmet. I min värld sker detta utan att man behöver trycka upp den lilla plippen i låset.
Nu har jag sett en ny beskrivning som fått mig att börja tveka. Må så vara om jag skulle behöva trycka upp plippen (vilket jag i så fall missat denna tiden) men jag tänker ju installera låset på flera dörrar - då fungerar det ju måste trycka upp plippen.
Någon som vet vad som egentligen gäller?
Jag har flera gånger läst, och förstått det, som att om man integrerar låset med larmet så slår det automatiskt på bortasäkrat läge 30 sekunder efter det att larmet tillkopplas. På samma sätt kopplas bortasäkring bort när slår av larmet. I min värld sker detta utan att man behöver trycka upp den lilla plippen i låset.
Nu har jag sett en ny beskrivning som fått mig att börja tveka. Må så vara om jag skulle behöva trycka upp plippen (vilket jag i så fall missat denna tiden) men jag tänker ju installera låset på flera dörrar - då fungerar det ju måste trycka upp plippen.
Någon som vet vad som egentligen gäller?
Men det förklarar fortfarande inte hjärnsläppet på den som konstruerade.
Jag tycker inte att kombinationen av larm och lås är så säkert och har därför olika produkter, lösningar, operatörer för dem så i mitt fall är borta säkert en manuell hantering vilket jag nog inte är ensam om.
Jag tycker inte att kombinationen av larm och lås är så säkert och har därför olika produkter, lösningar, operatörer för dem så i mitt fall är borta säkert en manuell hantering vilket jag nog inte är ensam om.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Grundproblemet med Doorman är väl att det ursprungligen konstruerades för Koreanska marknadens önskemål och krav. Sedan anpassats för nya marknader allt eftersom.
Har haft Yale på tre dörrar nu i några månader och är väldigt nöjd. Visst finns det förbättringspotential men ändå klar förbättring mot tidigare.
Jag förstår dock inte det här med bortasäkert läge, alltså varför det är tillåtet överhuvudtaget. Nyttan med det är väl bara att förhindra tjuvar att enkelt bära med sig stora saker ut? I de flesta fall finns det enklare vägar ut när de väl är på insidan och merparten av tjuvar väljer väl små värdefulla saker i första hand? I min värld så väger nackdelarna upp då det är en uppenbar risk om man tänker kombinationen någon hemma och att det börjar brinna. Folk i panik tänker inte alltid så rationellt så risken är att man försöker ta sig ut den vanliga vägen som då är blockerad.
Sen förstår jag heller inte den ökade önskan att kunna se exakt vem som låst upp och när.
Dessa funktioner kan man som tur är stänga av/låta bli att använda, vilket är bra så att man inte är tvingad att använda det.
Jag förstår dock inte det här med bortasäkert läge, alltså varför det är tillåtet överhuvudtaget. Nyttan med det är väl bara att förhindra tjuvar att enkelt bära med sig stora saker ut? I de flesta fall finns det enklare vägar ut när de väl är på insidan och merparten av tjuvar väljer väl små värdefulla saker i första hand? I min värld så väger nackdelarna upp då det är en uppenbar risk om man tänker kombinationen någon hemma och att det börjar brinna. Folk i panik tänker inte alltid så rationellt så risken är att man försöker ta sig ut den vanliga vägen som då är blockerad.
Sen förstår jag heller inte den ökade önskan att kunna se exakt vem som låst upp och när.
Dessa funktioner kan man som tur är stänga av/låta bli att använda, vilket är bra så att man inte är tvingad att använda det.
Utan bortasäkert läge uppfyller inte låset SS 3522 i klass 3.
Det kräver:
- Låset ska vara i bortasäkrat läge med advanced mode.
- Kodblockering och automatisk låsning ska vara aktiverat, så att bara nyckelbricka kan användas för att öppna dörren.
Kravet kom väl inte till utan anledning, eller vet du något som inte SSF vet?
Det kräver:
- Låset ska vara i bortasäkrat läge med advanced mode.
- Kodblockering och automatisk låsning ska vara aktiverat, så att bara nyckelbricka kan användas för att öppna dörren.
Kravet kom väl inte till utan anledning, eller vet du något som inte SSF vet?
Då väljer jag att inte uppfylla den standarden. Jag tycker att riskerna, som jag ser det, överväger jämfört med den säkerhetsökning som finns.
Automatisk låsning hade vi till en början men det kopplade jag bort efter kanske 15 min. Jag blev knäpp på behöva låsa upp varje gång. Men det är ju jag det, jag är mest nyfiken på hur andra tänker. Bara för att det står i en standard betyder ju inte att det är rätt i alla lägen.
Automatisk låsning hade vi till en början men det kopplade jag bort efter kanske 15 min. Jag blev knäpp på behöva låsa upp varje gång. Men det är ju jag det, jag är mest nyfiken på hur andra tänker. Bara för att det står i en standard betyder ju inte att det är rätt i alla lägen.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
När jag frågade SSF om godkännande av elektroniska lås så var mekaniken inget problem. Det var hur lätt det var att komma runt själva koderna mm som var låsets svaghet. Efter man lagt till bortalåsning av kistan mm så sa SSF ok.
Jag är ute efter valmöjligheter.Earplugged skrev:
I mitt fall så låser jag hus och garage endast på natten. Alltså vill jag att sätta tider när det automatiskt låser sig själv alt att 3tim efter jag låste upp ska den automatiskt låsa sig själv.
Vill inte att den ska låsa direkt efter jag låst upp. Blir totalt oanvändbart.
Nej men det är ju lätt hänt att det inträffar. Tänk själv att du alltid är den som går sist på morgonen så därför alltid är den som slår till bortaläget och sedan är någon sjuk som stannar hemma. Lite lagom stressad och mycket annat att tänka på så är det lätt att man gör som man brukar. Jag tror det är lättare att det blir så här än man kan ana.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
+1 på det.pjodden skrev:Nej men det är ju lätt hänt att det inträffar. Tänk själv att du alltid är den som går sist på morgonen så därför alltid är den som slår till bortaläget och sedan är någon sjuk som stannar hemma. Lite lagom stressad och mycket annat att tänka på så är det lätt att man gör som man brukar. Jag tror det är lättare att det blir så här än man kan ana.
Tycker det är en riktigt kass lösning att behöva slå om en liten pigg på låskistan var gång siste lämnar huset. Då var iaf exma enklare med en kod+tag/nfc för att aktivera bortalås.