rodah skrev:
Hej

Någon som har installerat detta lås tillsammans med sector alarms tjänst. De har ju börjat stödja det nyligen. Skulle vilja höra lite om hur det fungerar i så fall?
Har själv Verisure och det fungerar kanon men läser man recensioner i app store eller andra ställen för appar så får Sector dåliga recensioner för sin app. Fungerar inte appen tillförlitligt så vore det inte kul att ha låset kopplat via Sector.

Har alla som har Yale via Verisure fått en ny integreringsmodul hemskickad, eller är det bara vissa moduler de har bytt ut? De var väldigt vaga i varför de bytte den, att den ibland kunde indikera fel. Hmm. Har råkat ut för 1 gång att jag trodde dörren var låst, men att den varit olåst. Lagom kul. Men jag trodde att det var handhavandefel, nu börjar man ju undra.

Jag lärde mig i vart fall att alltid känns på dörren när jag låst. Alltid.

Jag fick min modul utbytt.
Min var Ver1.0 fick ny modul som var ver 3.xx

Jag hade problem med att jag inte hade någon trudelutt när jag låste upp. Samt att det ibland krävdes att man behövde låsa upp 2-3ggr innan låset öppnades.
Jag trodde det var Låsets fel men efter att jag bytte modul så fungerade som det skall.

Hej,
Har precis köpt mig ett Yale Doorman v2 på Bauhouse samt Verisures låsmodul, (Har Verisure larm sedan tidigare.

Nu när jag ska montera så sitter jag och läser och ser att några har haft problem där dörr gått i baklås för att de gjort något fel.. Vad har gjorts för fel då?

När jag sitter och lusläser installationsavvisningarna så finns det en förregling (Pinnen högst upp i låset), den ska man vända beroende på hur dörren är vänd antar jag.. Står inget om vilket håll den ska vändas i förhållande till dörren??
Jag antar att det är förreglingen som utlöser och låser?
Det jag inte fattar är om den sitter så att den smyger in när dörren stängs, så åker den ut i slutbläcket, då är den ju vänd så att den hugger i slutbläcket och dörren går inte att öppna??
Är den vänd åt andra hållet så går ju dörren inte att stänga,, tar i slutbläcket

På installationsvideon http://www.yale.se/sv/yale/yalese/yale-doorman/installera-yale-doorman/
verkar de ha en annan föreglingspinne som är formad som en pil.. då smyger ju den upp oavsätt när man öppnar eller stänger..

hmm
fattar inte detta med förreglingspinnen.. känns som om den skulle kunna få dörren i baklås om man gör fel?

Någon som kan hjälpa mig här innan jag börjar montera i helgen

Tack på förhand
Stefan

hittade nu tidigare i tråden.. och då ska det sitta så det går att stänga så klart.. Trycks in av slutbläcket såklart..

mao så måste den åka in när man trycker ned handtaget och ska öppna dörren??

Den styrs endast av låsblecket.

Det är den som styr om låshaken skall gå ut eller ej. Öppnar du dörren så hålls låsregeln inne. Drar du ner handtaget med öppen dörr och släpper så händer inget med låsregeln.

Om du trycker in förregeln med fingret så åker låsregeln ut.

Alltså är förregelns uppgift att förstå om dörren är öppen eller stängd.

RobertML skrev:
Den styrs endast av låsblecket.

Det är den som styr om låshaken skall gå ut eller ej. Öppnar du dörren så hålls låsregeln inne. Drar du ner handtaget med öppen dörr och släpper så händer inget med låsregeln.

Om du trycker in förregeln med fingret så åker låsregeln ut.

Alltså är förregelns uppgift att förstå om dörren är öppen eller stängd.
Mitt stora problem är att låsregeln fortfarande är intryckt när dörrhaken går in (vet inte vad man kallar den hake som håller igen dörren, inte låshaken). Vanligtvis så trycker man ju ner handtaget tills dörrhaken går in så pass att dörren går upp, då släpper man handtaget och öppnar dörren. Problemet här är att låsregeln fortfarande är intryckt vilket leder till att låshaken går ut medans dörren fortsätter öppna sig. Om någon nu försöker dra igen dörren utan att dra ner handtaget så sliter man sönder virke runt dörren. Jag har ju förstås lärt mig hur jag ska hantera dörren men barnen glömmer snabbt och besökare har heller ingen aning.

rsz_img_20160408_081734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gein skrev:
Mitt stora problem är att låsregeln fortfarande är intryckt när dörrhaken går in (vet inte vad man kallar den hake som håller igen dörren, inte låshaken). Vanligtvis så trycker man ju ner handtaget tills dörrhaken går in så pass att dörren går upp, då släpper man handtaget och öppnar dörren. Problemet här är att låsregeln fortfarande är intryckt vilket leder till att låshaken går ut medans dörren fortsätter öppna sig. Om någon nu försöker dra igen dörren utan att dra ner handtaget så sliter man sönder virke runt dörren. Jag har ju förstås lärt mig hur jag ska hantera dörren men barnen glömmer snabbt och besökare har heller ingen aning.

[bild]
Märket i fodret runt dörren är i höjd för regelkolven och inte i höjd för tryckesfallkolven.
Är det förreglingskolven som inte fungerar rätt? (den lilla översta).
http://static.starwebserver.se/shops/lasprodukter/files/cache/50095783_grande.1417852736.jpg
Är det ett fel på låset eller handhavandefel du beskriver?

123abc skrev:
Märket i fodret runt dörren är i höjd för regelkolven och inte i höjd för tryckesfallkolven.
Är det förreglingskolven som inte fungerar rätt? (den lilla översta).
[länk]
Är det ett fel på låset eller handhavandefel du beskriver?
Nej, skadan är från låshaken. Se bild nedan.
rsz_img_20160408_084047.jpg
Skapa konto

Eller syftar du på den mindre skadan ovanför? Bakom bläcket? Det var ett litet missöde under installationen. Tänkte dölja det med ett sånt skyddsmetall som döljer springan (vad den nu kallas). Är inte så vidare bra på låsnomenklatur...

Fel på lås eller handhavandefel vet jag inte. Troligen inget fel på låset. Antingen felinstallerat eller märkligt designat lås.

Redigerat:
gein skrev:
Mitt stora problem är att låsregeln fortfarande är intryckt när dörrhaken går in (vet inte vad man kallar den hake som håller igen dörren, inte låshaken).
Du har så klart rätt, ursäkta mitt slarviga svar.

Nu läser jag ut manualen, den övre heter förreglingen och haken som går in i slutblecket och låser dörren heter hakregel.
image.jpg
Skapa konto

RobertML skrev:
Du har så klart rätt, ursäkta mitt slarviga svar.

Nu läser jag ut manualen, den övre heter förreglingen och haken som går in i slutblecket och låser dörren heter hakregel.
Nu blir det lite förvirrat här kanske men i mitt inlägg så syftade jag alltså inte på hakregeln/låshaken utan på den regel/hake som håller en vanlig dörr stängd (inte låst!). Den som följer med in när man drar ner ett handtag (på godtycklig olåst dörr).

Du beskriver alltså tryckesfallskolven (som i detta fall är av fiskstjärtstyp), alltså den understa kolven.
Varför trycker du ner trycket när du stänger istället för att dra igen dörren så som den är avsedd att stängas.
Trycket trycks ned när du öppnar och dras igen med trycket rakt när du stänger.
Anledningen till att trycket ska vara rakt är för att tryckesfallskolven ska ta upp listtrycket.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
123abc skrev:
Du beskriver alltså tryckesfallskolven (som i detta fall är av fiskstjärtstyp), alltså den understa kolven.
Varför trycker du ner trycket när du stänger istället för att dra igen dörren så som den är avsedd att stängas.
Trycket trycks ned när du öppnar och dras igen med trycket rakt när du stänger.
Anledningen till att trycket ska vara rakt är för att tryckesfallskolven ska ta upp listtrycket.
Många nya ord här. Är "trycket" synonymt med handtaget?
Jag trycker inte ner handtaget när jag stänger dörren. Problemet är egentligen när vi öppnar dörren. Om man inte håller ner handtaget tills hela låset är förbi slutbläcket så är risken att förreglingskolven löser ut hakregeln vilket senare blir ett problem när dörren ska stängas. Vilket i princip alltid är vad som händer när barnen öppnar dörren.

gein skrev:
Många nya ord här. Är "trycket" synonymt med handtaget?
Jag trycker inte ner handtaget när jag stänger dörren. Problemet är egentligen när vi öppnar dörren. Om man inte håller ner handtaget tills hela låset är förbi slutbläcket så är risken att förreglingskolven löser ut hakregeln vilket senare blir ett problem när dörren ska stängas. Vilket i princip alltid är vad som händer när barnen öppnar dörren.
Trycke är vad vardagligt kallas handtag.
Ett handtag är fast t.ex draghandtag mm medans ett trycke är rörligt som du trycker ner när du öppnar.
Nu blev det en bra förklaring på problemet så nu är jag med på vad du menar.

Det låter inte som det ska när du säger att du måste hålla nere handtaget när du öppnar dörren för att undvika att hakregeln åker ut. När allt fungerar som det ska så trycker man ner handtaget - håller det nere tills dörren öppats så pass mycket att den övre (lilla triangelformade) regeln passerat förbi (utanför) slutblecket. När denna är "fri" ska inte hakregeln åka ut!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.