D
Aptus

APTUS är ett assa företag och inte fristående.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D
Någon mer som råkat ut för delaminerade nyckelbrickor? Tog bara 1 månad...

yale.png

Monterade mitt Yale Doorman idag, men det funkar inte som det ska. Det går bra att låsa och låsa upp med vredet, men inte utifrån eller med autolås. Då blir det felsignal. Låskolven går ut men dras in igen när man trycker ner handtaget. Har kollat avståndet mellan lås och bleck, det är 3 mm. Har provat att lägga emellan 1mm och 2mm, ingen skillnad. Samma sak om jag manuellt trycker in avkännaren, dvs 0 mm. Samma resultat. I appen loggas "misslyckat låsförsök". Vad kan vara fel?

Du behöver justera dörren. När du stänger inne ifrån så drar du säkert igen dörren "hårdare " än när du stänger från utsidan. Prova att trycka igen dörren extra ute ifrån så går den säkert att låsa där med.

Tack för svaret men Nja, det är ju inte det som är problemet. Om jag stänger dörren inifrån och väntar på autolåset, så ger den felsignal. Om jag då vrider om vredet så låser den utan problem. Har alltså inte att göra med hur hårt jag stänger. Och som sagt, om jag trycker in trekanten helt med öppen dörr så låser den inte heller med autolås. Jag börjar tro att låset är defekt.

• Gilla
lemk
  • Laddar…
Bara en kontroll fråga.. Har du anslutit båda kablarna både inner och ytterdel?

D
Michael Lindborg skrev:
Och som sagt, om jag trycker in trekanten helt med öppen dörr så låser den inte heller med autolås.
Skall den det då? Mitt Yale Doorman uppför sig precis så som det skall (dvs autolåser alltid när dörren stängs), men vad jag minns så låser det inte om jag trycker in trekanten när dörren är öppen. Det är inte enbart det som triggar att dörren är stängd tror jag.

ja, båda sladdar monterade. Att autolåset ska slå till när man trycker in trekanten med öppen dörr läste jag i felsökningsinstruktionen på Yales norska hemsida, så det borde ju stämma. Du kan väl prova?

Edit: det var på byggebolig.no jag läste det. På Yale.no står det så här:

Yale Doorman vil ikke låse?
Åpne døren, trykk inn sperrefalle øverst på låskassen og hold den inne. Trykk så på * for å låse døren. Om låsen låser igjen nå må avstand mellom dør og karm sjekkes (maks 5mm) eller man må sjekke om fallen nederst på låsen går inn i sluttstykket i karmen. Må man trykke døren hardt igjen betyr det at man bør skifte sluttstykket i karmen til 1487-1.

Detta funkar inte heller. Jag åker och byter låset i morgon.

Redigerat:
DIY_freak skrev:
Skall den det då? Mitt Yale Doorman uppför sig precis så som det skall (dvs autolåser alltid när dörren stängs), men vad jag minns så låser det inte om jag trycker in trekanten när dörren är öppen. Det är inte enbart det som triggar att dörren är stängd tror jag.
Funderade på samma sak, tror fortfarande att det är justering av dörr som gäller.

D
OK, jag gick ner och provade och haken gick ut när jag tryckte in trekanten om de undre regeln inte var intryckt. Om den undre regeln är intryckt så går inte hakregeln ut.

ok, men vad händer då när du trycker ner handtaget? Är det låst eller ej? Min hake går också ut, men in igen när jag trycker ner handtaget. Vad händer om du håller in trekanten och trycker på *, låser den då? Inte min.

Mr9, vad menar du med justering av dörr? Låsblecket har jag justerat, hjälper inte.

D
Om jag har dörrbladet öppet och trycker ned trekanten så går hakregeln ut direkt. Om jag sedan trycker ned handtaget så går den direkt in igen.

Det är inte det faktum att hakregeln går ut som gör att den är låst utan ett svagt klick i själva låshuset som spärrar handtaget från att påverka hakregeln (är min gissning). Det klicket kommer några få sekunder efter att dörren har stängts.

Kanske du provar att rycka i handtaget för snabbt så den inte hinner auto-låsa? Eller så har du inte aktiverat auto-lås i inställningarna?

Nja, jag tror vi talar förbi varandra. Jag har autolås inställt, öppnar dörren, håller in trekanten, kolven åker ut, väntar några sekunder, låset surrar när autolåset går till, men istället för låssignalen ljuder en felsignal. När jag då trycker ned handtaget så åker kolven in, dvs olåst. Samma sak om jag försöker låsa manuellt utifrån med *.

Nu har jag bytt låskista och allt funkar som det ska! Det var alltså fel på låset - inte på avståndet eller dörren. Nu hoppas vi att problemen är över!

Tack ändå för att ni tog er tid att hjälpa till.

• Gilla
Mr9 och 1 till
  • Laddar…
Så vad säger ni som redan gjort resan: anlita låssmed för 2000 kr för att montera Låset på en sprillans ny dörr, eller göra ett försök själv? Jag har aldrig monterat lås på ytterdörr förut. Följer det med en vettig bruksanvisning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.