Har haft mitt yale lås i ca 1månad nu men nu har det börjat att jävlas.
Någon som varit med om detta?

Dörren är även trög att stänga. Hittar inget om detta i manualen om inte det är det så kallade "dörrlarmet" eller felljudet men det står inget om vad man ska göra om det låter eller vad som kan vara fel.

Redigerat:
T
Jag hade samma problem efter att jag hade demonterat och monterat ihop det på nytt.Väldigt oklart varför, men det hände väl om man öppnade en låst dörr innifrån, om jag kommer ihåg rätt. Jag återställde till fabriksinställningarna så försvann problemet. Men läs instruktionerna noga hur man återställer, jag gjorde det fel första gången då jag läste hastigt och slarvigt.

Från utsidan

T Turbo_Tail skrev:
Jag hade samma problem efter att jag hade demonterat och monterat ihop det på nytt.Väldigt oklart varför, men det hände väl om man öppnade en låst dörr innifrån, om jag kommer ihåg rätt. Jag återställde till fabriksinställningarna så försvann problemet. Men läs instruktionerna noga hur man återställer, jag gjorde det fel första gången då jag läste hastigt och slarvigt.
Tror inte det är det då bara blir ibland. Två ggr i natt och en gång på dagen idag.
Kan det vara på grund av för stor dörrspringa? att den tror att dörren öppnas fast den är låst?

Bästa svaret

jsandin jsandin skrev:
Tror inte det är det då bara blir ibland. Två ggr i natt och en gång på dagen idag.
Kan det vara på grund av för stor dörrspringa? att den tror att dörren öppnas fast den är låst?
Det kan bero på för stor dörrspringa.
En del dörrar krymper lite vid kyla och om den ligger precis på gränsen så kan det bli denna typen av problem när temperaturen växlar.

För att citera Yale Doorman vanliga frågor.
Varför larmar mitt Yale Doorman fast dörren är stängd?
Rekommenderad dörrspringa är tre mm. Under vår och höst kan mycket snabbt skiftandeutomhustemperaturer medföra att din dörr rör sigvilket i sin tur kan medföra att dörrspringan ökar. Justera därför dörrspringan vid behov med hjälp av gångjärnen eller underläggsbrickor till slutblecket. Dörrspringan får aldrig mer än maximalt fem mm.

https://www.yalehome.se/sv/support/smarta-las/yale-doorman-v2n/vanliga-fragor/

Det finns underläggsbleck att lägga under slutblecket för att minska springan utan att justera karmen, 1mm (364932110000) eller 2mm (364933110000)

Redigerat:
Nu verkar det som att problemet är löst, fixade underläggsbrickor till slutblecket så nu har det inte larmat nått mer än iaf. Byggde upp ca 2mm

• Gilla
123abc
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Får man fråga hur du demonterade låset? Fattar verkligen inte hur man får bort handtaget på yale doorman.

Tjena!
Har ett problem med min Yale Door.
Se video. Vad beror det på? Kylan? Är det karmen? Har ni tips och förslag på vad jag behöver göra?

Se video, ?

H Hg90 skrev:
Tjena!
Har ett problem med min Yale Door.
Se video. Vad beror det på? Kylan? Är det karmen? Har ni tips och förslag på vad jag behöver göra?
Om du har garanti kvar så reklamera låset där du inhandlat det.
Ibland räcker det att byta batterier för att det ska börja fungera igen, använd högkvalitativa alkaliska batterier.

Redigerat:
  • Gilla
Hg90
  • Laddar…
Det löste sig med att byta batteriet. Mina hyresgäster är glada och nöjda.
Se först till att ha 4 st helt nya alkaliska batterier av bra kvalitet i ditt lås.

Kan du vänligen filma ett låstest med ljud så vi kan få hjälp med vår felsökning?

Se nedan hur du gör detta på korrekt vis:
Ett låstest hjälper till att fastställa om problemet är knutet till låset eller dörrmiljön, t.ex. slutblecket eller dörrspringan(ska vara helst 3 mm)

1)Öppna först dörren.
2)Tryck och håll inne förreglingen (den översta kolven på låshusstolpen), hakregeln ska skjuta ut.(Håll inne förreglingen hela tiden)
3)Testa nu att låsa och låsa upp med insidans vred såväl som utsidans knappsats (eller nyckelbricka) och uppmärksamma vad som sker.
4)Se till att låset är i upplåst läge när du släpper förreglingen.

Du kan se här hur man gör ett låstest.

Youtube video:

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.