U Undiescorp skrev:
Jag har två lås och fick samma problem på ena dörren på övervåningen. Då försökte jag få kontakt med Yale som tog flera veckor på sig att svara för att sedan konstatera att garantin löpt ut för någon månad sen. Jag kontaktade så en lokal låsfirma och en installatör var förbi och konstaterade att monteringen var rätt utförd samt att en felsökning av låset förmodligen blir dyrare än att köpa ett nytt.. så jag köpte ett nytt och installerade.. en månad senare börjar andra låset kärva på samma sätt. Jag ringde samma installatör som även den här gången var generös nog att svänga förbi och kontrollera installationen. Han konstaterade att felet var detsamma, dörren låser inte och rekommenderade att testa med låskistan från den förra dörren. Vilket jag gjorde utan resultat. Det kan tyda på att låskistorna är problemet men som sagt tidigare, det är dyrare att felsöka låset än att köpa nya lås. Och enl låssmeden öppnar dom inte Assas låskistor. Det blir såklart ohållbart att byta ut två lås var tredje år. Jag har också provat att smörja mm som rekommenderas ovan.

Jag uppfattar att det är batterierna som blir kalla och inte orkar. Inga låsbyten hjälper, bara batteribyte. När du satte dit det nya hade du nya batterier så du fick den effekten. Tänk dig hur fort mobilen laddar ut i kyla??
 
  • Gilla
Kaisla
  • Laddar…
IngeVille IngeVille skrev:
Jag uppfattar att det är batterierna som blir kalla och inte orkar. Inga låsbyten hjälper, bara batteribyte. När du satte dit det nya hade du nya batterier så du fick den effekten. Tänk dig hur fort mobilen laddar ut i kyla??
Det kan man misstänka men jag har uteslutit det genom att byta batteri några gånger. Det som dessutom talar mot den teorin är att batterierna sitter på insidan av dörren där det inte förekommer något kalldrag att tala om
 
Redigerat:
  • Gilla
Olivia Nguyen
  • Laddar…
IngeVille IngeVille skrev:
Jag uppfattar att det är batterierna som blir kalla och inte orkar. Inga låsbyten hjälper, bara batteribyte. När du satte dit det nya hade du nya batterier så du fick den effekten. Tänk dig hur fort mobilen laddar ut i kyla??
Det har inte med batterierna att göra, väldigt enkelt att utesluta också. Det är något i låskistan som kärvar vid kyla då den inte låser även med öppen dörr. Jag bytte låskistan, fungerar igen.
 
P PeeWee skrev:
Det har inte med batterierna att göra, väldigt enkelt att utesluta också. Det är något i låskistan som kärvar vid kyla då den inte låser även med öppen dörr. Jag bytte låskistan, fungerar igen.
kunde du köpa bara en ny låskista? Jag pratade med Bauhaus och har inte gjort särskilt mycket mer efterforskningar men där sa dom att man måste köpa ett helt nytt yale-lås för att få en ny låskista.

som jag sa längre upp i tråden så trodde låsinstallatören också att det var låskistan i mitt andra lås som slutade fungera (sitter i en annan dörr) och rådde mig att testa med låskistan från låset jag bytte ut. Igår testade jag det och det fungerar inte. Så nu står jag inför att på kort tid köpa mitt andra nya yale-lås ..
 
Ah, otroligt. Svänger in i em och testar. Tackar

P PeeWee skrev:
Absolut, märkligt svar från Bauhaus som även säljer kistan lös.

[länk]

Står inte att den är till v2n men det är bara att googla. Jag köpte min på låsgiganten.
 
Man kan ju hoppas att den nya kistan innehåller förbättringar, producerad i dec 2021. Rätt kasst av ett lås att bara hålla några år
 
  • Två dörrlås av märket Yale på trägolv, det ena producerat i dec 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
Enegis
  • Laddar…
Ja, jag har två lås installerade av godkända montörer i nya dörrar som lagt av inom en månad det tredje året. Betydligt billigare att byta ut låskista var tredje år än hela låsen men såklart fortfarande rätt undermåligt. Samtidigt verkar det som många haft sina lås problemfria i flera år

P PeeWee skrev:
Man kan ju hoppas att den nya kistan innehåller förbättringar, producerad i dec 2021. Rätt kasst av ett lås att bara hålla några år
 
Om det är kallt på insidan så kan det hända att batterierna inte orkar då alkaliska batterier inte fungerar bra under 5°C.
Det man kan testa då är litiumbatterier (1,5V) som klarar kyla bättre, OBS litiumbatterier ska bytas efter fasta perioder (1 gång om året) då varningarna om lågt batteri inte fungerar med litiumbatterier.
Det är även möjligt att testa med ett 9v batteri som förvarats i rumstemperatur för att se om det är batterierna som inte klarar kyla.
Hur kallt har det varit ute när det inte fungerat?
V2N (Classic) ska klara -25°C och L3 -20°C
 
Redigerat:
Jag säger det igen, glöm det här med batterierna. Enkelt uteslutet, det hjälper inte att byta till nya, varma batterier. Det är låskista som på något vis kärvar i kyla. Har värmt kistan med hårfön och då funkar den igen.
 
  • Gilla
Bo Olofsson
  • Laddar…
Jag kollade på låset i garaget där jag har ca 5 grader och låshuset var iskallt på insidan då det var 20 grader ute. Efter batteribyte hjälpte det, så säg inte annat. Det har hänt tidigare och när jag mätt batterierna har de varit svaga, visat rött på skalan. Smörjer låset lite då och då med silikonspray som inte rinner vid värme eller stelnar vid kyla. Det lärde låsbolaget ut till kommunens vaktmästare.
 
IngeVille IngeVille skrev:
Jag kollade på låset i garaget där jag har ca 5 grader och låshuset var iskallt på insidan då det var 20 grader ute. Efter batteribyte hjälpte det, så säg inte annat. Det har hänt tidigare och när jag mätt batterierna har de varit svaga. Smörjer låset lite då och då med silikonspray som inte rinner vid värme eller stelnar vid kyla. Det lärde låsbolaget ut till kommunens vaktmästare.
Jo men har man så kallt "inne" så javisst. Men tråden handlar inte om det.
 
Peppar peppar så har mitt V2N lås inte strulat i vinter, fick en låskista av Yale som jag har i reserv. Egentligen kanske man skulle ha ett par uppladdningsbara batterier som tål kyla bra om det är batterierna.
Kanske dom löst det på V3..?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Peppar peppar så har mitt V2N lås inte strulat i vinter, fick en låskista av Yale som jag har i reserv. Egentligen kanske man skulle ha ett par uppladdningsbara batterier som tål kyla bra om det är batterierna.
Kanske dom löst det på V3..?
Uppladdningsbara batterier brukar drabbas av självurladdning samt så är de ofta endast 1,2V.
Det beror på dörrmiljön om det är batterierna övriga problem i låshus vid kyla kan inte uteslutas.
Jag har inte hört om några problem med R2 låshuset än vid kyla men tiden lär utvisa om de lider av problem vid kyla.
 
Uppdatering: svängde alltså förbi Bauhaus i em, frågade efter låskista i informationen och fick svar att dom inte har låskistor till Yale. igen. Så jag visade länk till deras hemsida som du skickade på telefonen och sen kunde vi hämta ett.

Hursomhelst, efter installation och lite justerande av bleck så funkar det bra. Än så länge. Skönt att nu ha ett lås som faktiskt hanterar den inte oviktiga funktionen: att låsa dörren.. framförde detta i kommunikationen till Yale i höstas, om låsen slutar funka känns det rimligt att det finns ett manuellt sätt att låsa i tillägg till låsa upp.

så om nu låsen kommer sluta funka igen om tre år så är det billigare att lägga 1400x2 på låskistor var tredje år än två helt nya yale-lås. Tiden får utvisa hur detta slutar

P PeeWee skrev:
Absolut, märkligt svar från Bauhaus som även säljer kistan lös.

[länk]

Står inte att den är till v2n men det är bara att googla. Jag köpte min på låsgiganten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.