Hej.
Skaffade i Maj ett Yale Doorman v2n och monterade i en ny dörr, kopplade ihop låset med vårt Verisure larm.
Funkade bra.
Sen för ett par veckor sen blev det kallt. När yttertemperaturen nådde -10 grader slutade låset att låsa.
Oavsett hur (inifrån, utifrån med * eller från app) så klickade det bara i låset och ledsna melodin spelades.
Bytte batterier, testade med att ha dörren öppen och fejka med att hålla in spärren men samma fel.
Så jag monterade bort låset och lämnade in där jag köpt det och fick montera in ett gammalt lås, man kan ju inte ha olåsta dörrar
Nu håller låsfirman (BB gruppen) på att diskutera med leverantören om huruvida det är nåt garantiärende eller ej.
Till min fråga: Har nån fler av er sett problem vid kallt väder??
Skaffade i Maj ett Yale Doorman v2n och monterade i en ny dörr, kopplade ihop låset med vårt Verisure larm.
Funkade bra.
Sen för ett par veckor sen blev det kallt. När yttertemperaturen nådde -10 grader slutade låset att låsa.
Oavsett hur (inifrån, utifrån med * eller från app) så klickade det bara i låset och ledsna melodin spelades.
Bytte batterier, testade med att ha dörren öppen och fejka med att hålla in spärren men samma fel.
Så jag monterade bort låset och lämnade in där jag köpt det och fick montera in ett gammalt lås, man kan ju inte ha olåsta dörrar
Nu håller låsfirman (BB gruppen) på att diskutera med leverantören om huruvida det är nåt garantiärende eller ej.
De finns de som upplever bekymmer vid kyla du är inte ensam.
Ofta är det när det inte är fullt uppvärmt på insidan t.ex att det sitter en annan dörr lite innanför och det är kallt ut vid ytterdörren.
Alkaliska batterier gillar inte när det blir för kallt och tappar redan effekt vid 0° och under -5° C så brukar de strula.
Det man kan göra då är att istället använda litium batterier.
När litiumbatterier används så får du ingen varning när batterierna börjar bli dåliga vilket gör att du bör byta batterier 1 gång om året vare sig de är slut eller inte.
Litiumbatterier måste bytas efter en fast period och 1 år kan vara lagom tid för andra så klarar sig batterierna lägre än så.
Tänk på att batterierna ska vara 1,5V det finns litiumbatterier med annat volttal.
Ofta är det när det inte är fullt uppvärmt på insidan t.ex att det sitter en annan dörr lite innanför och det är kallt ut vid ytterdörren.
Alkaliska batterier gillar inte när det blir för kallt och tappar redan effekt vid 0° och under -5° C så brukar de strula.
Det man kan göra då är att istället använda litium batterier.
När litiumbatterier används så får du ingen varning när batterierna börjar bli dåliga vilket gör att du bör byta batterier 1 gång om året vare sig de är slut eller inte.
Litiumbatterier måste bytas efter en fast period och 1 år kan vara lagom tid för andra så klarar sig batterierna lägre än så.
Tänk på att batterierna ska vara 1,5V det finns litiumbatterier med annat volttal.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Hänt mig. Justerade avståndet mellan lås och bleck så löste det sig. Dörren krymper när det blir kallt och då ökar springan
Uppdatering..
Låsfirman skickade låskistan till Assa och det mesta tydde på att det var den som kärvade vid kallt väder.
Jag fick en ny låskista och monterade det.
Nu är det två veckor ca sedan. Har funkat bra tills nu.
Nytt mysko fel!
Låser inifrån och känner på dörren. Låst och bra. Blinkar rött och kom ok låssignal.
En minut senare när jag trycker ner handtaget så öppnas dörren!!
Men låset tror fortfarande att det är låst.
Ska undersöka i morgon i dagsljus. Suck att det aldrig blir lugnt
Låsfirman skickade låskistan till Assa och det mesta tydde på att det var den som kärvade vid kallt väder.
Jag fick en ny låskista och monterade det.
Nu är det två veckor ca sedan. Har funkat bra tills nu.
Nytt mysko fel!
Låser inifrån och känner på dörren. Låst och bra. Blinkar rött och kom ok låssignal.
En minut senare när jag trycker ner handtaget så öppnas dörren!!
Men låset tror fortfarande att det är låst.
Ska undersöka i morgon i dagsljus. Suck att det aldrig blir lugnt
Det underliga är ju att det låser korrekt. Efter en minut fick trycket "kontakt" med kolven så att den åkte in. Innan dess var trycket löst1 123abc skrev:
Tänkte bara dela med mig av att jag fick samma problem som trådskapren. Vi har en dörr som vi inte använder så ofta men där vi har vårt andra Yale V2N lås. Igår så öppnade vi det för att vi fick besök och efter ett par timmar när jag skulle låsa igen så gick det inte. Det surrade bara till som om motorn försökte låsa men med ett misslyckat resultat. Jag bytte batteri men ingen ändring. Jag testade att låsa med dörren öppen efter att ha tryckt in den översta triggern men samma resultat, så det hade inte med 3mm eller dörren att göra. Ringde den "fantastiska" norska supporten som fick lyssna på låsförfarandet och konstaterade bara att det var trasigt, fanns inget att göra. Låset är 3½år gammalt och minimalt använt, föga imponerad av livslängden men de reflektionerna befattar sig inte supporten med utan hänvisar till ASSA som tillverkar låset. Jag försökte fråga om det kunde ha med kylan att göra men ingen respons på det, trasigt var domen.
Men det är ju tråkigt med ett lås inte fungerar så jag plockade bort innedelen och använde en hårfön för att värma låskistan i några minuter, testade sedan igen och då fungerade det. Så om någon skulle få liknande problem, testa att värma låset. Jag såg också en rekommendation att fetta in rörliga delar i låset med ASSAs låsfett en gång per år så jag tänkte prova det framöver.
https://www.laskompaniet.se/product/lasfett-till-lashus
Men det är ju tråkigt med ett lås inte fungerar så jag plockade bort innedelen och använde en hårfön för att värma låskistan i några minuter, testade sedan igen och då fungerade det. Så om någon skulle få liknande problem, testa att värma låset. Jag såg också en rekommendation att fetta in rörliga delar i låset med ASSAs låsfett en gång per år så jag tänkte prova det framöver.
https://www.laskompaniet.se/product/lasfett-till-lashus
Det enda som ska ha lite fett är glidytorna på tryckeskolven (fiskstjärten) och den lilla kolven (förreglingskolven). Dom ska endast ha väldigt lite fett som du lägger på glidytan och drar sedan igen dörren några gånger för att sedan torka bort överblivet fett.
Att ditt lås surrade tyder på ett annat problem än det TS beskriver.
Om "motorn" surrar och inget händer så kan man anta att något hindrar motorn från att fungera som den ska som sedan försvann vid värme kanske lite fruset vatten eller fukt ställer till med problem i låshuset.
TS nya problem var troligtvis liknande det som denna personen försöker reda ut i några youtube klipp, ett sådant låshus ska ni begära att få utbytt om det omfattas av garanti.
Att ditt lås surrade tyder på ett annat problem än det TS beskriver.
Om "motorn" surrar och inget händer så kan man anta att något hindrar motorn från att fungera som den ska som sedan försvann vid värme kanske lite fruset vatten eller fukt ställer till med problem i låshuset.
TS nya problem var troligtvis liknande det som denna personen försöker reda ut i några youtube klipp, ett sådant låshus ska ni begära att få utbytt om det omfattas av garanti.
Redigerat:
Jag får samma problem vid kyla. I hallen är det rumsvärme och det funkar bra men i garaget har jag 5-7 grader och då blir det för kallt. Testade med silikonspray och det hjälpte för den värmde upp låset. Mystiskt tänkte jag och nästa gång värmde jag med varmluftspistolen ett par min och då funkade det. Så konstaterat är det kylan som ställer till det.
N nilspelle skrev:Hej.
Funkade bra.
N nilspelle skrev:Hej.
Funkade bra.
Till min fråga: Har nån fler av er sett problem
Hej. Detsamma har hänt med min Yale Doorman. Det blev kallt nyligen och det slutade plötsligt låsa sig.N nilspelle skrev:Hej.
Funkade bra.
Jag har två lås och fick samma problem på ena dörren på övervåningen. Då försökte jag få kontakt med Yale som tog flera veckor på sig att svara för att sedan konstatera att garantin löpt ut för någon månad sen. Jag kontaktade så en lokal låsfirma och en installatör var förbi och konstaterade att monteringen var rätt utförd samt att en felsökning av låset förmodligen blir dyrare än att köpa ett nytt.. så jag köpte ett nytt och installerade.. en månad senare börjar andra låset kärva på samma sätt. Jag ringde samma installatör som även den här gången var generös nog att svänga förbi och kontrollera installationen. Han konstaterade att felet var detsamma, dörren låser inte och rekommenderade att testa med låskistan från den förra dörren. Vilket jag gjorde utan resultat. Det kan tyda på att låskistorna är problemet men som sagt tidigare, det är dyrare att felsöka låset än att köpa nya lås. Och enl låssmeden öppnar dom inte Assas låskistor. Det blir såklart ohållbart att byta ut två lås var tredje år. Jag har också provat att smörja mm som rekommenderas ovan.