Hej,

Jag funderar på att byta mitt nuvarande lås på en säkerhetsdörr (Swedoor) till en Yale Doorman. Det finns dock ett problem som jag funderar på är att mitt nuvarande låshus har en dorndjup på 70mm, men Yale Doorman är 50mm.

Det går säkert att borra eller "flytta" hål för låscylinder/handtag för att passar dorndjup på 50mm, men kanske problem med att täppa de gamla hålen.

Är det någon som har erfarenhet och har gjort detta?

//Doan

Det finns täckskyltar för att täcka över den gamla hålbilden.
Blir lite nyfiken på vad det sitter för lås i dörren då 70mm dorndjup inte är standard även om det går att beställa många av ASSAs låshus med dorndjup 70mm.

Tack för svaret.
Det är ett nyproducerat hus år 2019 så det borde vara en ny model från Assa Abloy,

• Nyproducerat lås från Assa Abloy på en dörr, med synlig mekanism och säkerhetsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en Assa Abloy dörrlås och handtag med måttband för dimensionering.
    Skapa konto
Det var ovanligt.
Testa att skicka iväg en e-post till assa och fråga om det är möjligt att beställa yale doorman med dorndjup 70mm.
Vad jag vet finns doorman endast med 50mm dorndjup men jag har heller aldrig frågat efter 70mm vad jag kan minnas.

• Gilla
Hieu Doan
  • Laddar…
Hur har det gått med detta? Har också 70mm dorndjup (i passivhus-dörr).

Det blev till slut nya hål 1.5cm närmare till kanten och täcks med såna beställda täckskyltar. Ser Ok ut för min del :)

• Två bilder av en dörr med en elektronisk Yale-låsenhet, före och efter installation med täckskyltar.
    Skapa konto
  • Gilla
svantej och 3 till
  • Laddar…
Hej, köpte du måttanpassade täckskyltar? Vart köpte du dem? Jag har ett liknande problem.

A ankan138 skrev:
Hej, köpte du måttanpassade täckskyltar? Vart köpte du dem? Jag har ett liknande problem.

Skulle också vilja veta vart du köpte dem? Är det deras original eller måttanpssade?

Hej.
Jag hade kollat runt men det fanns inte att köpa. Skyltarna är speciell-beställda. Vi och några andra grannar som hade samma problem beställde via en låsfirma (Stockholm) och även monteringen. Ni kan prova fråga hos en låsbuktik. De kanske kan hjälpa.

Mvh
Doan

Hieu Doan Hieu Doan skrev:
Hej,

Jag funderar på att byta mitt nuvarande lås på en säkerhetsdörr (Swedoor) till en Yale Doorman. Det finns dock ett problem som jag funderar på är att mitt nuvarande låshus har en dorndjup på 70mm, men Yale Doorman är 50mm.

Det går säkert att borra eller "flytta" hål för låscylinder/handtag för att passar dorndjup på 50mm, men kanske problem med att täppa de gamla hålen.

//Doan
Hej,

//Doan
Hej, vi har måttbeställda täckskyltar till dörrar med annat dorndjup som passar både Yaledoorman L3 och classic. Vi utför även komplett montering.

Jacob Direkt Säkerhet 0708-102630
direktsäkerhet.se

Digitalt dörrlås med kodpanel och handtag på vit dörr.
Skapa konto
Svart dörr med elektroniskt kodlås, dörrhandtag och en Honeywell Home-dörrklocka.
Skapa konto
Digitalt lås med kodpanel och handtag på gul dörr, trådlös signalikon, modern säkerhetsteknik.
Skapa konto
Röd dörr med digitalt lås och handtag, träaltan och vita persienner syns i bakgrunden.
Skapa konto

Hej,

//Doan
Värt att tänka på är att om du gör åverkan på en dörr som har stämpel är klassad ( inbrott, brand och akustik) så tar inte dörrtillverkaren ansvar för klassningen när du gör exempelvis en ny hålbild.

Vi köpte yale doorman utan att veta om dorndjupet, det var 70 mm hos oss och huset var endast 1 år gammalt. Vi sålde låset på blocket och fick samma belopp som vi köpte det för =)

Efter att ha kikat lite närmare på dorndjup och dörrar i allmänhet så är dagens dörrar i vårt nybyggda område för det mesta med ett dorndjup på 70mm. Det kommer inte på tal att förstöra dörren med asful täckplåt. Dörren är för snygg som den är.
Jag tycker att yale doorman bör komma ut med modernare låshus alternativ som passar till fler dörrmodeller punkt slut.

• Gilla
RonnyHolmström
  • Laddar…
Vidir Thorisson Vidir Thorisson skrev:
Vi köpte yale doorman utan att veta om dorndjupet, det var 70 mm hos oss och huset var endast 1 år gammalt. Vi sålde låset på blocket och fick samma belopp som vi köpte det för =)

Efter att ha kikat lite närmare på dorndjup och dörrar i allmänhet så är dagens dörrar i vårt nybyggda område för det mesta med ett dorndjup på 70mm. Det kommer inte på tal att förstöra dörren med asful täckplåt. Dörren är för snygg som den är.
Jag tycker att yale doorman bör komma ut med modernare låshus alternativ som passar till fler dörrmodeller punkt slut.
70mm användes långt till baka i tiden och ses snarare som uråldrigt än modernt.
Frågan är snarare om det är något med dörrkonstruktionen som gör att det krävs 70mm dorndjup.
Det finns några tillverkare av extra isolerade dörrar avsedda till passivhus som använder dorn 70mm.
När jag frågat assa om 70mm till doorman var svaret att det är för liten försäljning av 70mm som inte ens var en promille av försäljingen.
Det finns andra digitala lås som kan användas ihop med befintligt låshus.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.