168 977 läst ·
463 svar
169k läst
463 svar
Yale Doorman och elbilsladdare fast egendom/byggnadstillbehör eller ej?
Måste du ha ett verkligt exempel? Det är väl rätt vanligt att man diskuterar hypotetiska situationer? Särskilt på ett forum...Alfredo skrev:
Ok låt säga att det av någon anledning inte går att föra över mina Philips Hue utan att jag ger mitt Google konto då
Ja, eftersom jag har svårt att föreställa mig en "fysisk pryl" som för "evigt" är "oåterkalleligt" kopplad till en viss fysisk person. Så ja jag behöver ett exempel för att föra en meningsfull diskussion.Farstatjej90 skrev:
Till och med en inopererad pacemaker skulle ju rent teoretiskt gå att sälja och få att fungera i en ny individ. Har därför väldigt svår att se en pryl i en bostad som inte går att överlåta på ett sätt som medger full funktionalitet. Men visst, det kanske finns...
Men köp ett gäng nya ljuskällor och lämna dessa då. Känns som du letar efter problem.Farstatjej90 skrev:
I mina Philips Hue kan man inte byta ljuskällan. De ingår i armaturen.Alfredo skrev:
Ja, eftersom jag har svårt att föreställa mig en "fysisk pryl" som för "evigt" är "oåterkalleligt" kopplad till en viss fysisk person. Så ja jag behöver ett exempel för att föra en meningsfull diskussion.
Till och med en inopererad pacemaker skulle ju rent teoretiskt gå att sälja och få att fungera i en ny individ. Har därför väldigt svår att se en pryl i en bostad som inte går att överlåta på ett sätt som medger full funktionalitet. Men visst, det kanske finns...
Men köp ett gäng nya ljuskällor och lämna dessa då. Känns som du letar efter problem.
Vadå letar problem? Jag fattar inte varför du vill skicka mig på jakt efter ett exempel när frågan ändå är hypotetisk. Jag ska inte sälja imorgon.
Då är det väl bara att vara tydlig i prospekt/avtal om att dessa armaturer kommer att fungera med begränsad funktionalitet på grund av att de för evigt är kopplade "till dig".Farstatjej90 skrev:
Jag skrev nyss det. "eftersom jag har svårt att föreställa mig en "fysisk pryl" som för "evigt" är "oåterkalleligt" kopplad till en viss fysisk person"Farstatjej90 skrev:
Hela frågan utgick ifrån att inget var sagt. Om man är överens före köpet är det såklart inte ens en fråga.Alfredo skrev:
Då är det väl bara att vara tydlig i prospekt/avtal om att dessa armaturer kommer att fungera med begränsad funktionalitet på grund av att de för evigt är kopplade "till dig".
Jag skrev nyss det. "eftersom jag har svårt att föreställa mig en "fysisk pryl" som för "evigt" är "oåterkalleligt" kopplad till en viss fysisk person"
Och om du verkligen verkligen inte vill diskutera situationen utan ett konkret exempel så kan vi säga att ägaren avlider mellan visning och tillträde och att kontot därför oåterkalleligt gått förlorat.Alfredo skrev:
Då är det väl bara att vara tydlig i prospekt/avtal om att dessa armaturer kommer att fungera med begränsad funktionalitet på grund av att de för evigt är kopplade "till dig".
Jag skrev nyss det. "eftersom jag har svårt att föreställa mig en "fysisk pryl" som för "evigt" är "oåterkalleligt" kopplad till en viss fysisk person"
Då får väl köparen yrka på avdrag på köpeskillingen motsvarande kostnaden för att få den funktionalitet som prylaren hade vid visningen. Exempelvis nya armaturer då tidigare ägare inte hann "överföra" dessa.Farstatjej90 skrev:
Är väl inte konstigare än om exempelvis ett kylskåp går sönder mellan visning och tillträde. Då får ju säljaren ställa dit ett likvärdigt kylskåp eller minska vederlaget med kylskåpets marknadsvärde.
Armaturerna är inte sönder. De lyser och tänds och släcks med strömbrytaren som vanligt. Det är något annat vi diskuterar.Alfredo skrev:
Då får väl köparen yrka på avdrag på köpeskillingen motsvarande kostnaden för att få den funktionalitet som prylaren hade vid visningen. Exempelvis nya armaturer då tidigare ägare inte hann "överföra" dessa.
Är väl inte konstigare än om exempelvis ett kylskåp går sönder mellan visning och tillträde. Då får ju säljaren ställa dit ett likvärdigt kylskåp eller minska vederlaget med kylskåpets marknadsvärde.
Har de inte samma funktionalitet som på visningen är de sönder.Farstatjej90 skrev:
Har de samma funktionalitet som på visningen förstår jag inte vad vi diskuterar.Farstatjej90 skrev:
Jag tror du är ganska ensam om att uppfatta något som "sönder" för att man saknar inlogg. Det är ju inte lampan som är sönder utan inlogget som saknas.Alfredo skrev:
Jag tror i alla fall att det skulle vara svårt att få ersättning för det om man prövade saken i domstol.
Kommer nog vara rätt vanligt. mycket har inlogg. värmepump, billaddare, belysning.Farstatjej90 skrev:
Endel skiter nog i kontot och kör på den automatik som är från default. Är det då ett fel?
Jag skulle säga att det inte är det. Om laddaren tex är ställd att ladda bara nattetid, men det inte går att ändra. Då är det ju så.
Om "något" fungerar sämre vid tillträdet jämfört med vid visningen ska köparen givetvis kompenseras med värdet av försämringen.Farstatjej90 skrev:
Om försämringen beror på "saknat inlogg", krossad ruta, sönderfruset rör, nedbrunnet hus, eller vad som nu kan ha hänt är irrelevant. Det som fanns och fungerade på visning ska finnas och fungera på samma sätt vid tillträdet.
Det fungerade ju bara fullt med min mobiltelefon på visningen och det är samma vid tillträdet så då är saken klar. Oförändrat.Alfredo skrev:
Om "något" fungerar sämre vid tillträdet jämfört med vid visningen ska köparen givetvis kompenseras med värdet av försämringen.
Om försämringen beror på "saknat inlogg", krossad ruta, sönderfruset rör, nedbrunnet hus, eller vad som nu kan ha hänt är irrelevant. Det som fanns och fungerade på visning ska finnas och fungera på samma sätt vid tillträdet.
Om exempelvis värmepumpen inte går att "fabriksåterställa" och därmed ger den nye ägaren begränsad tillgång till pumpens funktioner jämfört med vad tidigare ägare hade, ja då anser jag det är ett fel.J JohanLun skrev:
Att den nye ägaren kanske måste regga ett konto någonstans och koppla pumpen till detta för att få tillgång till alla finesser är en annan sak. Det ska dock vara möjligt att göra detta.