Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
I fallet med Philips Hue så aktiverar man produkterna i sin app och de kan vad jag vet flyttas till ett annat konto men frågan är om det är självklart eller inte.

Jag t.ex. har ju mitt Google-konto som inlogg så det är ju aldrig aktuellt att lämna över det. Utan i så fall att föra över.
Men samtidigt - om det inte går att föra över, vad gäller då?

Har haft svårt att hitta svar på detta tidigare. Det är nog som du säger inte helt klart.
Jag vet helt klart att jag kommer montera ned alla sådana prylar jag inte vill att det ska ordas om innan jag kallar till visning i alla fall.

• Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Men samtidigt - om det inte går att föra över, vad gäller då?
Jag har lite svårt att komma på vilken "fysisk pryl" som inte skulle gå att överföra till ny ägare genom någon form av "fabriksåterställning" följt av ny (mjukvaru-)installation.

Någon som kommer på något sådant?

Att det sen kan vara svårt för en ny ägare att "få liv i" och "ta över" en (avancerad) hemautomationslösning är en annan sak, men det är rimligen inte säljarens problem.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har lite svårt att komma på vilken "fysisk pryl" som inte skulle gå att överföra till ny ägare genom någon form av "fabriksåterställning" följt av ny (mjukvaru-)installation.

Någon som kommer på något sådant?

Att det sen kan vara svårt för en ny ägare att "få liv i" och "ta över" en (avancerad) hemautomationslösning är en annan sak, men det är rimligen inte säljarens problem.
Jag tror att många sådana prylar kräver att den ursprungliga ägaren alltså den som först registrerat godkänner överföringen. Just för att de ska vara mindre stöldbegärliga.

Farstatjej90
tveksamt tveksamt skrev:
Jag vet helt klart att jag kommer montera ned alla sådana prylar jag inte vill att det ska ordas om innan jag kallar till visning i alla fall.
Man skulle ju också kunna skriva något om dem. Så att det blir tydligt.

Jag tror att många sådana prylar kräver att den ursprungliga ägaren alltså den som först registrerat godkänner överföringen.
Många har ju någon liten dold switch som ska tryckas in med ett gem eller liknande för att fabriksåterställas men är det typ som med en "låst telefon" bör den ju lämnas i ett "nollställt" läge så att köparen kan ta prylen i bruk.

Går väl att jämföra med att "ingen" (hoppas jag) säljer exempelvis en låst telefon, som ju är oanvändbar för köparen.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Många har ju någon liten dold switch som ska tryckas in med ett gem eller liknande för att fabriksåterställas men är det typ som med en "låst telefon" bör den ju lämnas i ett "nollställt" läge så att köparen kan ta prylen i bruk.

Går väl att jämföra med att "ingen" (hoppas jag) säljer exempelvis en låst telefon, som ju är oanvändbar för köparen.
Jag är tveksam. Det finns ju som sagt regler kring vad som ingår vid ett husköp. Men det finns inte några regler om att armaturer t.ex. måste fungera.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men det finns inte några regler om att armaturer t.ex. måste fungera.
Nej, men fungerade de på visningen bör det rimligen anses självklart att de mjukvarumässigt ska lämnas i ett sådant tillstånd att det är möjligt för köparen att få dem att återigen fungera.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Väldigt intetsägande alltihopa tycker jag. Att en stege är för sotning anger ju ändå att det ska vara dess syfte.
Min stege har syftet äppelplockning, häcktrimning och grenkapning, den behöver således inte lämnas kvar, oavsett om jag skaffar kamin eller inte.
Fast om lagen säger att det ska gå att lätt ta sig upp till skorstenen (eller liknande) så kanske du inte kan ta med dig stegen utan att ersätta den med ett alternativ. Kanske, jag vet alltså inte.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, men fungerade de på visningen bör det rimligen anses självklart att de mjukvarumässigt ska lämnas i ett sådant tillstånd att det är möjligt för köparen att få dem att återigen fungera.
Mja alltså fungerade och fungerade. Philips Hue lyser ju även utan appen. Det är ju funktioner med färger och sånt som kräver appen. Man kan väl hävda att om de lyste i sitt defaultläge på visningen så lämnas inget annat över. Är det så du tänker? Att de funktioner som "var igång" på visningen ska vara igång vid överlämnandet?

Det ställer ju andra frågor t.ex. med kameror som är fast installerade med lokal lagring. Där kan man ju vilja ta med sig SD-kortet t.ex. men då är det ju inte samma funktion längre som på visningen.

Man kan väl hävda att om de lyste i sitt defaultläge på visningen så lämnas inget annat över. Är det så du tänker? Att de funktioner som "var igång" på visningen ska vara igång vid överlämnandet?
Jag anser att den funktionalitet som köparen kunde uppleva vid visningen ska vara möjlig att uppleva efter överlåtelsen. Jämför med att du demonstrerar en telefon för att sedan överlämna den låst och obrukbar. Det är naturligtvis inte OK.

Det ställer ju andra frågor t.ex. med kameror som är fast installerade med lokal lagring. Där kan man ju vilja ta med sig SD-kortet t.ex. men då är det ju inte samma funktion längre som på visningen.
Varför skulle man ens komma på tanken att ta med ett SD-kort för någon hundring när man säljer en dyr kamera i en mångdubbelt många gånger dyrare fastighet? :thinking::thinking::thinking:

M MartinP666 skrev:
Fast om lagen säger att det ska gå att lätt ta sig upp till skorstenen (eller liknande) så kanske du inte kan ta med dig stegen utan att ersätta den med ett alternativ. Kanske, jag vet alltså inte.
Det är den åsikten en del har, jag delar den inte.
På en del ställen är fastighetsägare skyldiga att hålla ordning på trottoaren utanför sitt hus, dvs snöröjning mm. Är en sådan fastighetsägare skyldig att ge en köpare en snöspade? Sop? Sandspridare?
Man skulle ju också kunna skriva något om dem. Så att det blir tydligt.
Så kan man förstås göra också. Jag resonerar nog hellre som så att ska jag ändå flytta och vill ta med mig grejerna kan jag lika gärna montera ned dem. Det blir klart tydligare än att formulera en bra skrivning som täcker in det jag önskar utan risk för missförstånd. Förhoppningsvis är det ju inte så lång tid mellan det att jag ska sälja tills dess jag ska flytta.

Farstatjej90
Alfredo Alfredo skrev:
Jag anser att den funktionalitet som köparen kunde uppleva vid visningen ska vara möjlig att uppleva efter överlåtelsen. Jämför med att du demonstrerar en telefon för att sedan överlämna den låst och obrukbar. Det är naturligtvis inte OK.

Varför skulle man ens komma på tanken att ta med ett SD-kort för någon hundring när man säljer en dyr kamera i en mångdubbelt många gånger dyrare fastighet? :thinking::thinking::thinking:
Integritet såklart. Man vill inte lämna materialet. Att formatera korten kanske vissa tycker är otillräckligt.

Men om du tycker i princip att sådana saker ska följa med huset alltså med full funktionalitet. Låt säga att vi har ett exempel på något som är registrerat på säljarens personliga Google-konto och det enda sättet att överföra full funktionalitet är att överlämna kontot (helt orimligt såklart med Gdrive, Gpay och allt), är det fortfarande samma sak för dig?

tveksamt tveksamt skrev:
Det är den åsikten en del har, jag delar den inte.
På en del ställen är fastighetsägare skyldiga att hålla ordning på trottoaren utanför sitt hus, dvs snöröjning mm. Är en sådan fastighetsägare skyldig att ge en köpare en snöspade? Sop? Sandspridare?
Äpplen och päron. Men som sagt, det betyder inte att det måste vara på ena eller andra sättet.

Vad är skillnaden?

Integritet såklart. Man vill inte lämna materialet. Att formatera korten kanske vissa tycker är otillräckligt.
Men stoppa dit ett nytt likvärdigt kort då?! Förstår inte alls problemet! :thinking:

Låt säga att vi har ett exempel på något som är registrerat på säljarens personliga Google-konto och det enda sättet att överföra full funktionalitet är att överlämna kontot
Vad skulle det kunna tänkas vara för pryl? Du får nog ge ett verkligt exempel på något sådant för att jag ska kunna ge min åsikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.