9 876 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Yale doorman låser ej utan att behöva trycka till dörren lite.
Dörrbladet verkar vara där den ska. Det är som sagt behövs bara ett litet extra push för att det ska gå att låsa.1 123abc skrev:Plösmått 15,5mm då är det samma som Slutbleck 1887-2 och då ska 1487-2 vara rätt.
Det skiljer 1mm mellan klassiska modullåshus och connect så 15,5mm blir 16,5mm för connect låshus och 1487-2 har plösmått 16,5mm.
Om det inte fungerar så är det något annat det beror på då du justerat så plösmåttet minskat i det medföljande slutblecket.
Är slutblecket i rätt höjd? ibland kan dörrblad hänga ner sig vilket påverkar höjden i slutblecket.
Hade man kunnat förflytta blecket kanske 2-4mm så skulle inte det vara något problem, känns det som. Samtidigt kanske dörren inte kommer att täta lika bra.
Funderar om det är värt att testa byta till justerbar bleck där man kan minska plösmåttet med ca 2-4mm än vad det är nu.
1487-11 verkar ha alla de mått jag är ute efter.
2-4mm bör inte vara en liten knuff då det är väldigt mycket i detta fall.
1489-11 är det slutbleck som medföljer Doorman L3S men 1487-11 fungerar det med.
Det slutbleck du har ska fungera lika bra som tidigare men det kan vara så att du har ett högt listtryck.
Med ett ställbart slutbleck kan du välja vilket plösmått du vill så det löser eventuella problem som beror på plösmått.
1489-11 är det slutbleck som medföljer Doorman L3S men 1487-11 fungerar det med.
Det slutbleck du har ska fungera lika bra som tidigare men det kan vara så att du har ett högt listtryck.
Med ett ställbart slutbleck kan du välja vilket plösmått du vill så det löser eventuella problem som beror på plösmått.
Bumpar den här tråden.
Hur gick det för dig? Jag har nämligen exakt samma problem. Yale doorman classic som satt monterad på ytterdörren när vi flyttade in.
Dörren går helt fint men det behövs att man trycker till dörren/ drar den till sig för att låskolven ska "hoppa in". Blecket har nummer 1487-2.
Har testat att pressa ihop biten som markerades på en bild tidigare i tråden för att minska plösmåttet så gott det går utan framgång.
Hur gick det för dig? Jag har nämligen exakt samma problem. Yale doorman classic som satt monterad på ytterdörren när vi flyttade in.
Dörren går helt fint men det behövs att man trycker till dörren/ drar den till sig för att låskolven ska "hoppa in". Blecket har nummer 1487-2.
Har testat att pressa ihop biten som markerades på en bild tidigare i tråden för att minska plösmåttet så gott det går utan framgång.
Hej!
Problemet, om man nu kan kalla det som ett problem, kvarstår.
Vi har däremot lärt oss att dra till dörren lite extra så att låset går i låsläge direkt utan att den behöver varna.
Men det händer ibland att man måste dra till lite extra för att kunna låsa ändå.
I början var jag inne på att byta till ett annat bläck med annat plösmått men sen ångrade jag då det skulle påverka tätningen mellan dörren och karmen istället.
Så vi lät det vara.
Problemet, om man nu kan kalla det som ett problem, kvarstår.
Vi har däremot lärt oss att dra till dörren lite extra så att låset går i låsläge direkt utan att den behöver varna.
Men det händer ibland att man måste dra till lite extra för att kunna låsa ändå.
I början var jag inne på att byta till ett annat bläck med annat plösmått men sen ångrade jag då det skulle påverka tätningen mellan dörren och karmen istället.
Så vi lät det vara.
I vårt förra hus var det väldigt temperaturberoende. I det vi bor i nu sitter ett bleck som enkelt går att justera djupet på. Har märkt att jag måste ha den ganska löst för att låset ska låsa, så det fick bli en glipa som jag satt igen med en P-list.
Typ ett sånt här:
https://www.bygghemma.se/inredning-...-lashus/slutbleck-habo-65950-vandbar/p-781169
Typ ett sånt här:
https://www.bygghemma.se/inredning-...-lashus/slutbleck-habo-65950-vandbar/p-781169
Produkter som diskuteras: "P-list"
Tätningslist P-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
664 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur monterar jag yale doorman l3 i en kaski träpaneldörr (New York)
Fönster & Dörrar -
Yale Doorman Classic - låser ej vid kyla, men ej fel i dörrmiljö
Villalarm & Hemautomation -
Yale Doorman låser direkt.
Fönster & Dörrar -
Yale doorman V2N låser inte efter batteribyte.
Villalarm & Hemautomation -
Yale doorman blinkar grönt men låser inte
Teknik