Byggahus.se
J jliljeha skrev:
Det är en säkerhetsdörr som är 80mm tjock, med stålkarm.

Får demontera lite och måtta för att se hur de går att få ihop med dina mått ovan.

Stor tacksamhet för att få ta del av din kunskap!
Om det är stålkarm så blir det lite knepigare med slutblecket men det kan gå att göra som i denna tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/slutblaeck.343981/
Mitt råd är att använda Yale Linus eller annat motoriserat vred istället för Yale Doorman då befintlig karm/slutbleck inte har hålbild som connect låshus som doorman.
 
Plockade isär lite och mätte. Hålbilden kräver en täckplåt som är minst 70 mm bred. Hålen för den gamla skylten är överdrivet slarvigt borrade annars hade det räckt med 65 mm.

Ritningen du länkar till är intressant - vi har en ringklocka i dörren ovanför låset som gör att Doorman L3 inte får plats utan att flytta den. Det är dock inget omöjligt i mina ögon, vore snyggt att koppla knappen till låsets doorbell-funktion..

Dörr med måttband som visar hålbilden bredvid en ringklocka och låscylinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmen ser ut såhär - jag kan absolut hantera både vinkelkap och sticksåg så om det räcker med att kapa snutten mellan så är det inget större problem.

Måttstock hålls mot en dörrkarm för att visa hålmönstrets bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De motoriserade vreden är jag inte så förtjust i men det kanske är ett bättre val i mitt fall. Vill primärt ha både telefonen som nyckel och kunna använda (tillfälliga) koder, gärna dela ut taggar också och ännu bättre om även de kan tidsbegränsas och återaktiveras senare typ för återkommande hantverkare eller liknande.

Har du erfarenhet av Dorma-kaba DKey?
 
Har läst på lite om Linus. Det verkar fungera mindre bra med Assa 2001 och några andra låskistor medans det fungerar bra med 565 och 310.

Tittade på den som sitter i vår dörr, det står bara ASSA och SYM på den vilket inte hjälper mig vid identifieringen. Den ser ut som 565, låsregeln går "rakt ut" så att säga. Men det gör den ju på några av de andra också.

Om man måste in i appen för att låsa upp med Linus går den bort, det behöver vara mera sömlöst än så. Trycka på en knapp på kodlåset samtidigt som telefonen är nära går bra. Ska fortsätta läsa på :)
 
nikasp
Sugen på att köpa ett Yale NU och Elgiganten stänger om 1,5 tim. Kommer ett L3 Family All Inclusive att gå att montera utan att jag behöver åka efter tillbehör hos låssmeden på måndag? Mäter gärna ifall det behövs. Ligger och tok-Googlar men tar gärna hjälp.

Låskista, ASSA-märke, dörr, skruvar, interiör, metalldetaljer, säkerhet, delvis öppen, kväll, inhemsk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett lås på dörrhandtaget, med märkningen ASSA, silverfärgat, inne i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr med modern silverhandtag och låscylinder. Effektiv, enkel design mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrhandtag och låscylinder på en stängd dörr i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Sugen på att köpa ett Yale NU och Elgiganten stänger om 1,5 tim. Kommer ett L3 Family All Inclusive att gå att montera utan att jag behöver åka efter tillbehör hos låssmeden på måndag? Mäter gärna ifall det behövs. Ligger och tok-Googlar men tar gärna hjälp.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Lite sent svar men det befintliga låset är enligt svensk standard så det enda man behöver kontrollera slutbleckets plösmått.
Slutblecket har den äldre märkningen 351378 vilket motsvarar 1887-4 (plösmått 20,5mm), motsvarande slutbleck ingår inte utan måste köpas separat.
Med slutbleck så är -[siffra] lika för classic och connect slutbleck så 1887-4 motsvarar 1487-4.

En kommaseparerad tabell för att översätta äldre märkning mot nyare, den äldre märkningen är gamla artikelnummer.
Classic, Connect, Benämning
1887-1, 1487-1, 351348
1887-2, 1487-2, 351131
1887-3, 1487-3, 351372
1887-4, 1487-4, 351378, 131727
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
nikasp
1 123abc skrev:
Lite sent svar men det befintliga låset är enligt svensk standard så det enda man behöver kontrollera slutbleckets plösmått.
Slutblecket har den äldre märkningen 351378 vilket motsvarar 1887-4 (plösmått 20,5mm), motsvarande slutbleck ingår inte utan måste köpas separat.
Med slutbleck så är -[siffra] lika för classic och connect slutbleck så 1887-4 motsvarar 1487-4.

En kommaseparerad tabell för att översätta äldre märkning mot nyare, den äldre märkningen är gamla artikelnummer.
Classic, Connect, Benämning
1887-1, 1487-1, 351348
1887-2, 1487-2, 351131
1887-3, 1487-3, 351372
1887-4, 1487-4, 351378, 131727
Otroligt mycket tack för den extremt utförliga beskrivningen! Byggahus när det är som bäst, tack igen.

Ovanligt nog för att vara (norra) Stockholm så hade varken Clas O, Kjell & Co, Bauhaus, Elgiganten eller Hornbach precis det jag ville ha - nya L3 med extra allt (Family som väl är samma som All Inclusive?).

Ska se om det går att få tag på ett 1487-4 imorgon eller om jag får nöja mig med ett låskit men ingen montering i helgen…
 
nikasp
Ska åka och köpa på Bauhaus nu. Men läste att någon fått en gammal variant så sent som juli 2022. Hur vet jag att jag får latest and greatest, ser man på lådan?

Digitalt lås med kodpanel och RFID-nyckeltag, 5-stjärnigt betyg, Yale Doorman L3, för hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skärmdump av ett klagomål från en verifierad kund, Antoine B., angående en produkt från Bauhaus, daterat 2022-07-03.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Ska åka och köpa på Bauhaus nu. Men läste att någon fått en gammal variant så sent som juli 2022. Hur vet jag att jag får latest and greatest, ser man på lådan?

[bild] [bild]
Det skulle vara om det står datum på paketet, det du kan göra är att öppna paketet när du kommit ut från kassan och kontrollera innan du åker där ifrån.
Lättast är att se på "cylinderroddaren" men att du skulle finna en gammal DDL på bauhaus 2023 är väldigt tveksam då alla varit R2 sedan 2021-05-17, under 2023 har L3S dykt upp.
 
nikasp
1 123abc skrev:
Det skulle vara om det står datum på paketet, det du kan göra är att öppna paketet när du kommit ut från kassan och kontrollera innan du åker där ifrån.
Lättast är att se på "cylinderroddaren" men att du skulle finna en gammal DDL på bauhaus 2023 är väldigt tveksam då alla varit R2 sedan 2021-05-17, under 2023 har L3S dykt upp.
De i kassan var väldigt säkra på sin sak och hade rätt. Kollade detta direkt jag kom till bilen. Får beställa slutbleck bara.
Skärmdump från forum, diskuterar lås, inlägg med bild på två låshusmodeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
1 123abc skrev:
Lite sent svar men det befintliga låset är enligt svensk standard så det enda man behöver kontrollera slutbleckets plösmått.
Slutblecket har den äldre märkningen 351378 vilket motsvarar 1887-4 (plösmått 20,5mm), motsvarande slutbleck ingår inte utan måste köpas separat.
Med slutbleck så är -[siffra] lika för classic och connect slutbleck så 1887-4 motsvarar 1487-4.

En kommaseparerad tabell för att översätta äldre märkning mot nyare, den äldre märkningen är gamla artikelnummer.
Classic, Connect, Benämning
1887-1, 1487-1, 351348
1887-2, 1487-2, 351131
1887-3, 1487-3, 351372
1887-4, 1487-4, 351378, 131727
Hej igen!

Jag mätte med Bahco måttband, ska kolla med skjutmått imorgon, och tycker att måtten mer är 1487-3. Kan det vara så att 351378 motsvaras av -3 istället för 4? Jag får plösmått 20 mm och hela bredden 44 mm. https://www.stgeorge.se/godkant-slutbleck-assa-connect-1487-4-plant.html
 
nikasp nikasp skrev:
Hej igen!

Jag mätte med Bahco måttband, ska kolla med skjutmått imorgon, och tycker att måtten mer är 1487-3. Kan det vara så att 351378 motsvaras av -3 istället för 4? Jag får plösmått 20 mm och hela bredden 44 mm. [länk]
Skillnaden på plösmåttet är inte jättestort mellan -3 och -4 endast 1,5mm.
Ditt befintliga classic slutbleck bör vara plösmått 20,5mm när man byter från classic till connect så får man plussa 1mm (20,5+1=21,5mm).
Om du tittar på 1887-4 och 1487-4 så ser du att plösmåttet skiljer 1mm men de motsvarar varandra.
https://www.stgeorge.se/godkant-slutbleck-assa-1887-4.html

Jag undrar även vad som hände med bilden jag hade till förra inlägget som visade skillnaden på R2 (ny) och DDL (äldre), tydligen kom det inte med i inlägget men den behövs inte då den finns med i manualen som följer med.
Två dörrlåsdiagram: R2 och DDL modeller, sidovy, funktionselement markerade, säkerhetsteknologiillustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.yalehome.com/se/sv/documents/manualer/yale-doorman-l3/M4432.2106 - Yale Doorman L3 DDL R2 Installation och driftsattning-SVENSKA.pdf
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Hej, lånar tråden lite. Hittar inte riktigt, men tänkte höra, vilket är det mest prisvärda paketet att köpa?
Ska ha ett Yale Doorman L3S svart, men blir inte klok på vilket paket då alla är olika.
Vi har köpt en helt ny dörr från Beijer, deras egna RAW, så det bör fungera med vilket som tänker jag?

I Bauhaus paket så får man 3st taggar till vilket känns mest prisvärt? Eller vilket hade ni gått för?

 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Hej, lånar tråden lite. Hittar inte riktigt, men tänkte höra, vilket är det mest prisvärda paketet att köpa?
Ska ha ett Yale Doorman L3S svart, men blir inte klok på vilket paket då alla är olika.
Vi har köpt en helt ny dörr från Beijer, deras egna RAW, så det bör fungera med vilket som tänker jag?

I Bauhaus paket så får man 3st taggar till vilket känns mest prisvärt? Eller vilket hade ni gått för?

Det slutade med att jag köpte L3 Med ett gäng taggar. Men ärligt talat så används ingen tagg då det går snabbare att slå koden än att låsa upp med taggen då den tar en jäkla tid på sig att läsa av.

Annars okej nöjd med låset förutom att jag fick byta slutbleck då det knappt gick att stänga dörren. Var beredd på att göra samma då var och varannan har samma problem. Funkar bättre nu men inte helt perfekt. Skönt att slippa nycklar dock.
 
nikasp
Jag köpte nåt Family-paket och fixade taggar med kod åt barnen men lär bli kod online så många taggar i paketet var onödigt för mig.
 
F Frosq skrev:
Det slutade med att jag köpte L3 Med ett gäng taggar. Men ärligt talat så används ingen tagg då det går snabbare att slå koden än att låsa upp med taggen då den tar en jäkla tid på sig att läsa av.

Annars okej nöjd med låset förutom att jag fick byta slutbleck då det knappt gick att stänga dörren. Var beredd på att göra samma då var och varannan har samma problem. Funkar bättre nu men inte helt perfekt. Skönt att slippa nycklar dock.
Okej, då kvittar det egentligen vilket paket jag tar? Känns inte som att vi kommer att använda taggarna då heller. :D
Så många som har problem även med nya dörrar? Låter tråkigt. 😕

nikasp nikasp skrev:
Jag köpte nåt Family-paket och fixade taggar med kod åt barnen men lär bli kod online så många taggar i paketet var onödigt för mig.
Okej, då tar jag nog vilket paket som. :D
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.