Hej,

Vi har nyligen installerat en ny robotgräsklippare Worx Landroid. Ganska omgående började jag se slitspår i gräsmattan runt hinder och det har tyvärr inte upphört under de veckor vi har haft den. Hindren är helt stumma, träd, fotbollsmål på stolpe etc. Bifogar lite bilder från idag, finns djupare hål men det är i mjukare delar av gräsmattan och känns inte lika relevant.

Någon som varit med om liknande?

Tack på förhand!

• Slitspår i gräsmatta nära hinder, antagligen orsakade av robotgräsklippare. Gräsområdet är omringat av skuggor och ett trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitspår i gräsmattan orsakad av robotgräsklippare, med gräs och jord synliga. Träplanka syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Trädstam med slitspår och bar jord i gräsmatta, orsakade av robotgräsklippare runt hindret.
    Skapa konto
Ett exempel.

• Robotgräsklippare vid träd på gräsmatta.
    Skapa konto
E etompau skrev:
Ett exempel.
Känns ju helt orimligt!

"Lustigt" nog såg jag att just denna klippare/installation har blivit ersatt av ett annat fabrikat.
Kanske tröttnade man.

O Omelius skrev:
Känns ju helt orimligt!
Har du testat att sätta foten framför klipparen? Stannar den och vänder då på korrekt sätt?
Kanske ska du avgränsa berörda föremål med kabel för att undvika spårbildningen.

E etompau skrev:
"Lustigt" nog såg jag att just denna klippare/installation har blivit ersatt av ett annat fabrikat.
Kanske tröttnade man.
Inte hemma hos er alltså? Då kan jag inte fråga hur ni löste det...

O Omelius skrev:
Inte hemma hos er alltså? Då kan jag inte fråga hur ni löste det...
Nix, det var i grannskapet som den jobbade. Klipparen är utbytt mot ett annat fabrikat.

Skulle gissa på att krocksensorerna inte funkar. Finns en neodym-magnet i dessa (ifrontenheten med kontakterna) som rostar ihjäl efter några år och då blir det inget bra eftersom denna magnet påverkar en sensor inne under skalet. Lösning: limma dit en ny magnet eller byta kontaktstycke/kablage i fronten.
__
PS. Noterade nu att bilden visar en nyare modell än våra gamla WG 790E.1 och WG 796E. Men antar funktionsprincipen för krocksensorn är lika: en magnet i ytterhöljet och en Hall-sensor på insidan i själva klipparen. Samt liknande problematik att dessa magneter rostar bort pga dåligt korrosionsskydd.

Redigerat:
  • Gilla
Enterlöv och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Skulle gissa på att krocksensorerna inte funkar. Finns en neodym-magnet i dessa (ifrontenheten med kontakterna) som rostar ihjäl efter några år och då blir det inget bra eftersom denna magnet påverkar en sensor inne under skalet. Lösning: limma dit en ny magnet eller byta kontaktstycke/kablage i fronten.
Klipparen är enligt TS ny. Så det vore konstigt om den redan nu var rostskadad.

Om den är ny så lämna tillbaka på garanti.

O Omelius skrev:
Hej,

Vi har nyligen installerat en ny robotgräsklippare Worx Landroid. Ganska omgående började jag se slitspår i gräsmattan runt hinder och det har tyvärr inte upphört under de veckor vi har haft den. Hindren är helt stumma, träd, fotbollsmål på stolpe etc. Bifogar lite bilder från idag, finns djupare hål men det är i mjukare delar av gräsmattan och känns inte lika relevant.

Någon som varit med om liknande?

Tack på förhand!
Hej köpte själv en worx 2000 juni i år. Den lämnar också spår så fort det lutar lite får även felmeddelande att slinga saknas? Är lite besviken på denna modell. Hade en Lyfco innan i 5 år . Använder samma slinga, någon som har samma sling problem?

Installerade en Landroid L800 förra året och är mkt nöjd.
Spikes förbättrar framkomligheten enormt, min slirade oxå innan men efter installationen så är det helt borta.
Jag har även ACS som jag tycker fungerar riktigt bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.