Byggahus.se
Hej, jag köpte och installerade en M modell för ca 1månad sedan,
det fungerade fint i ung. 3 veckor

Sedan en morgon när jag kom ut så hade han fastnat mot
ett stående betongrör som vi har växter i.
detta röret befinner sig utanför slingan?
Ställde ut han på gräsmattan igen och startade,
konstaterade att han gick en bit, bytte håll ett par grader, gick en bit,
bytte håll och körde rakt över slingan och ut i naturen.

Konsulterade felsökningsavsnittet i manualen och hittade att den
störs av en annan robot.
Problemet är att det inte finns varken robotar eller grannar inom 1km radie.
Antog att det var något annat som störde den, flyttade
undan en vattenslang som låg längs med slingan samt lite annat järnskrot
och startade maskinen igen och nu verkade han fungera,
gick rakt och studsade undan vid närkontakt med slingan.
Han har rullat på under veckan men har hängt sig på lite konstiga ställen.
Så idag stog vi och tittade på hans framfart, studsandes mot
begränsningsslingan när han plötsligt bryter sig igenom slingan och kör
tvärsöver en grusväg och börjar klippa på andra sidan vägen utan att tycka att han är utanför arbetsområdet, tur att vägen inte är jättetrafikerad.
Då tog jag beslutet att låta den stå tills jag/vi kommit fram till någon
sorts lösning på vad det kan vara som felas?

Slingan består av 180m landroidkabel skarvad med ca 100m FK kabel (lött och krympslangat)

Klippområdet ser ut ung. som ett C med laddaren ute på nedre spetsen, kan speca utseendet hårdare om det är av intresse.

Maskinen har smittit över slingan på flera ställen för att vid senare test studsa mot slingan på samma ställen.

Puh, massa svamlig text. hoppas ni begriper nått av den, dags för en dusch och en sovstund!

/Erik

Inga brott på slingan? Finns det annat än andra robotar som kan störa ut signalen?

Jag tror inte det är nått brott på slingan för då ska väl det inte fungera alls? Vad annat än robotar kan störa?
Kan kabeln bli "sliten"?

Jag träffade i helgen en installatör av Stiga-robotar.
Han hade varit ute på ett jobb där en robot avvek från klippområdet. Den maskinen styrde rakt mot garageporten och stod och stångade mot porten för att komma in. På insidan fanns husets elcentral. Han drog slutsatsen att roboten hakade på matarledningen till husets elcentral. Efter att flyttat begränsningskabeln någon meter så hakade roboten inte längre på elledningen, och felet var avhjälpt.

Sent svar men kanske hjälper det någon. Ringde fram och tillbaka med supporten och till slut byttes den ut mot en ny. På nått vis kröp det in fukt när det regnade eller daggen kom varefter den ballade ur och körde av banan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.