Hej

Nätadaptern till vår robot gav upp i höstas, och snål som man är så köpte jag en nätadapter på Conrad istället för original, då det på baksidan bara står 24v 1500mah.

Det nya aggrregatet laddar fint, men robot säger "Söker basstation" hela tiden, även om den rullat upp på och dragit igång att ladda.

Den står i ca 2 sekunder, åker sedan ut, och in igen..

Så, någon som vet om det går att lura stationen, eller måste jag köpa en originalladdare?

Det lilla jag vet om hur laddaren beter sig så kör den en låg spänning ca 11 Volt som grundspänning över "spjuten", detekterar sedan att maskinen anslutit och drar på ca 32 Volt för att ladda batteriet. Detta över "spjuten" i laddstationen som sagt, vad som är input från nätaggregatet vet jag inte.

Men jag betvivlar att det skulle fungera med ett nätaggregat som bara kan leverera 24 Volt som input till laddstation / styrsystemets RF-slinga osv. Bara att läsa av spec på original nätadapter och matcha detta men själv skulle jag inte chansat, skulle definitivt skaffa en originaladapter för att slippa onödigt krångel.

Lustigt! Jag har gjorde exakt samma som du i söndags fast min tog en transformator som jag hade liggande hemma.
Resultat blev det som du beskriver.
Jag har kollade spänningnen, där är 24V på slingan men 0 V på laddspjuten. En fundering jag har är om jag kan ha kopplat fel + - och då brännt kretskortet.
Jag tror att de äldre klipparna har 24V batteri. Jag har ställt frågan till supporten om det ska vara 0 v på spjuten, men har inte fått svar. Har du kommit längre?

K klas32 skrev:
Lustigt! Jag har gjorde exakt samma som du i söndags fast min tog en transformator som jag hade liggande hemma.
Resultat blev det som du beskriver.
Jag har kollade spänningnen, där är 24V på slingan men 0 V på laddspjuten. En fundering jag har är om jag kan ha kopplat fel + - och då brännt kretskortet.
Jag tror att de äldre klipparna har 24V batteri. Jag har ställt frågan till supporten om det ska vara 0 v på spjuten, men har inte fått svar. Har du kommit längre?
Spänningen över slingans poler har jag inte mätt upp, bara över "spjuten" dockad/odockad under laddning och inte. Tror det är viktigt att vi nämner vad det är för modeller vi pratar om, min är WG790E.1 (2016). Firmwareversion kommer jag inte ihåg men det är en av de senare uppdateringarna jag använder (iofs inga problem med original-firmware heller). Specifikationer för de olika komponenterna står förmodligen i manualen, siffrorna jag angav är vad laddstationen ger ut till roboten. Polariteten mellan transformator och laddstation måste bli rätt, trippelkolla detta.

Bara för att förtydliga, jag har alltså inga problem med min anläggning och har inte haft anledning att ringa supporten.

Min är en WG795E tror jag i alla fall är det en 2012 modell L. Den hade två 12V blybatterier från början men senare fick man nya batterier (litium?) av Worx grattis för blybatterierna inte höll i längden. Därför är spänningen 24V på våra tror jag, men det borde ju vara något högre för att ladda fullt kanske. Eftersom robboten har 6 år på nacken är det ju lite tveksamt att lägga allt för mycket pengar på att få den att fungera. Räcker det med en ny transformator för 695kr är det värd det men om det visar sig att jag måst byta kretskortet i laddstationen också blir det lite salt.

fick denna historia någon lösning? jag är oxå nyfiken på alternativen då transformator just nu inte går att frambringa nånstans på Internet..

jag är oxå intresserad av en lösning då min la av i fredags :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.