Jag har köpt och installerat en Worx Landroid M för några dagar sedan. Den fungerar inte så bra som jag hade hoppats på:
Första problemet var att den medföljande kabeln var för kort. Vi har en gräsmatta på kanske 800 m². Med en avgränsning för ett trådgårdsland och några andra enkla grejer så tog kabeln snart slut, ca 30 m innan jag var tillbaka till laddstationen. Jag köpte Biltemas kabel och förlängde med knappt 30 m, men är det "tillåtet"? hittar ingenting i manualen om hur lång slingan får vara.
Nu "fungerar" den, men ibland när den har kört fast så ger den fel "utanför klippområde", istället för "fångad" som jag förväntar mig. Än värre är att den verkar ha stora problem med avgränsningen mot vår garagenedfart. Det har hänt flera gånger att den åkt över kanten. Visst är det ett besvärligt ställe, men tycker ändå att den borde klara detta. Till en början var kabeln monterad ca 35 cm från kanten. Nu har jag flyttat in den ytterligare ca 10 cm eller så, men det är ändå inte tillräckligt. Se bilder:
Är detta vad man ska förvänta sig, eller är det något fel på mitt exemplar? Klipparen verkar vara producerad 2014-04 och har version 0.5 och ska därmed vara "uppdaterad".
Första problemet var att den medföljande kabeln var för kort. Vi har en gräsmatta på kanske 800 m². Med en avgränsning för ett trådgårdsland och några andra enkla grejer så tog kabeln snart slut, ca 30 m innan jag var tillbaka till laddstationen. Jag köpte Biltemas kabel och förlängde med knappt 30 m, men är det "tillåtet"? hittar ingenting i manualen om hur lång slingan får vara.
Nu "fungerar" den, men ibland när den har kört fast så ger den fel "utanför klippområde", istället för "fångad" som jag förväntar mig. Än värre är att den verkar ha stora problem med avgränsningen mot vår garagenedfart. Det har hänt flera gånger att den åkt över kanten. Visst är det ett besvärligt ställe, men tycker ändå att den borde klara detta. Till en början var kabeln monterad ca 35 cm från kanten. Nu har jag flyttat in den ytterligare ca 10 cm eller så, men det är ändå inte tillräckligt. Se bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta vad man ska förvänta sig, eller är det något fel på mitt exemplar? Klipparen verkar vara producerad 2014-04 och har version 0.5 och ska därmed vara "uppdaterad".
Det är riktigt att den är utanför klippområde. Fångad säger den när den inte kan ta sej ur en situation där nånting påverkar krocksensorn.
Den har lite problem med nedförslut, enl. manualen så klarar den 15º nedåt mot gränskabeln. Jag har dock märkt att den har dåligt fäste när den backar. Min har fastnat 2ggr mot sandlådan som har mkt svagt nedförslut mot sej. Samt att den åkt ut på gårdsplanen 2ggr där det är något brantare lutning men ändå inte mer än 15º. Detta har hänt min sedan den installerades i fredags, mindre än en vecka sen alltså.
Mvh
Den har lite problem med nedförslut, enl. manualen så klarar den 15º nedåt mot gränskabeln. Jag har dock märkt att den har dåligt fäste när den backar. Min har fastnat 2ggr mot sandlådan som har mkt svagt nedförslut mot sej. Samt att den åkt ut på gårdsplanen 2ggr där det är något brantare lutning men ändå inte mer än 15º. Detta har hänt min sedan den installerades i fredags, mindre än en vecka sen alltså.
Mvh
Inte särskilt mkt, tycker jag. Det är väl främst de sista 30 centimetrarna eller så som har något lut att tala om. Värt att notera är att när man kör "hem", dvs när den går längs kabeln, så är det hur lugnt som helst. Det är när den klipper och kör rakt mot kanten som det går utför, bokstavligt talat. Tycker dock att algoritmen verkar skum i det här läget, den borde fixa det här bättre än vad den gör.MagnusSt skrev:
Läst nånstans att det kunde vara fel på en sensor, hur märker man det?
Det har dock hänt att den sagt "utanför klippområde" även när den definitivt varit innanför, t.ex. när den kört ner i en grop som finns på gräsmattan. Det känns fel. Eller vid ett annat tillfälle, när den fastnade när den körde längs med en häck.FeFFeDoo skrev:
Jag tror att "utanför klippområde" detekteras om klipparen fastnar, o Sen snurrar hjulen o klipparen tror sig ha åkt ex 20 meter utan att då ha träffat på slingan iom att den står still, Då tror den att den har kommit utanför och triggar den "felkoden".
Risken är väl dock att de anser att felet beror på att jag har skarvat kabeln. Nån annan som gjort det, och i så fall hur långt?FeFFeDoo skrev:
Den begränsade kabeln är verkligen det största problemet, tycker jag. Fattar inte hur de tror att 170-180 m ska funka i praktiken, upp till 1000 m². Om tomten är *exakt* kvadratisk och inte innehåller några hinder alls så går det ju åt 32*4=128 m. Med ett hus och några hinder så är det ju kört.
Har du bara skarvat den ordentligt samt använt rätt kabel så klarar den MINST 300 M. Det är vad jag har till min 2.0 M och den har inga som helst problem med detta. Du har för skarp sluttning ner mot kablen, därför har du problem. När den följer slingan hem så påverkar inte lutningen.astrand skrev:Risken är väl dock att de anser att felet beror på att jag har skarvat kabeln. Nån annan som gjort det, och i så fall hur långt?
Den begränsade kabeln är verkligen det största problemet, tycker jag. Fattar inte hur de tror att 170-180 m ska funka i praktiken, upp till 1000 m². Om tomten är *exakt* kvadratisk och inte innehåller några hinder alls så går det ju åt 32*4=128 m. Med ett hus och några hinder så är det ju kört.
Klicka här för att svara