Hej!
Har haft en worx landroid 1.0 sen 2012. Batteriet började bli dåligt förra året.
Beställde en ny från återförsäljaren för 1780kr, litium batterier.
Mailade ett annat företag och de hade en som passade min klippare som var hälften bly hälften litium.

Jag valde efter lite funderande återförsäljarens batteri, fick hem den och startade klipparen. Gick utan problem ute på gräsmattan och sen en gång till laddning.
Såg i displayen senare att det stod BYE BYE.
Gick ej att stänga av den eller göra något på knapparna. Fick ta ur batteriet och sätta i de igen. Startade klipparen. När den senare hade stått vid ett hinder ett tag så stod det samma sak i displayen. Gjorde om samma procedur..

Dagen efter står det outside working range.
Har lagt en slinga brevid men det hjälper inte.
Läste innan köpet att man det gick inte att köpa uppgraderingskit till min robot. Att det skulle bara gå ifrån 2013 modell.
Men jag frågade återförsäljaren via mail och de svarade att litiumbatterierna var till min modell och att det bara var att köra.

Någon som haft liknande problem?
Kan ett byte av batteri orsaka detta eller har mitt styrkort råkat ge upp i samband med batteribytet??

Min 795E har också havererat idag när jag satte i ett "ombyggnadskit". Har nedgraderat sig till V0.64 och går inte få igång. Har mailat Schou, fåse vad de svarar.

Att byta bly mot Li är ju inte alls säkert att det fungerar. Det måste ju till en laddare, som klarar båda typerna och troligen en kommunikationskanal mellan batteri och nätagg./ Laddarkretsar, så att laddaren vet vilken typ det är. Det skiljer ju sig en del både i hur den hanterar både ström och spänning.

Strip Strip skrev:
Min 795E har också havererat idag när jag satte i ett "ombyggnadskit". Har nedgraderat sig till V0.64 och går inte få igång. Har mailat Schou, fåse vad de svarar.
Har du USB port på din? Jag fick endast ett nytt batteri då jag har ingen USB port för att kunna köra in mjukvara.
Min har mjukvara ver3.15D26/04/12
Jag fick svar idag på div saker jag skulle kolla på min laddarenhet. Allt var ok på den. Verkar som alla problem jag har är pga moderkortet.
Vad fick du för larm?

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att byta bly mot Li är ju inte alls säkert att det fungerar. Det måste ju till en laddare, som klarar båda typerna och troligen en kommunikationskanal mellan batteri och nätagg./ Laddarkretsar, så att laddaren vet vilken typ det är. Det skiljer ju sig en del både i hur den hanterar både ström och spänning.
Har läst en del att det inte var bara att byta. Men osäker om det kan paja moderkortet. Verkar som HP schou inte ville ta på sig det utan jag kunde skicka klipparen dit för felsökning, 1000kr..

Ja, det sitter en USB-port bredvid batterikontakten. Min är från 2013. Jag trodde nog att jag kunde byta rakt av, för det batteri som jag kört med nåt år nu var också Li-Ion, men monterat i en fullstor batterilåda tillsammans med ett litet kretskort och en sten.

Fick inget speciellt larm, bara massa konstigheter. Går inte stänga av, går inte starta klippning. Ibland tycker den att den ligger uppochner och vill att jag trycker STOP. Jag är ju ganska säker på att mjukvaruversionen var tvåpunktnånting innan jag satte i det nya batteriet, nu är det 0.64.

Det är samma fel på min med att den ej går stänga av.. jag får nog påpeka detta nästa vecka att fler personer upplevt liknande problem.

Har du hört något från supporten än?
Jag var i telefonkö i 40 min. Skickade mail istället i måndags om att jag vill veta hur de vill gå vidare med ärendet.
De har inte hört av sig än..

Jag fyllde i deras kontaktformulär och fick svar efter två dygn. Sen har jag mailat men inte hört nåt mer.

De skickade senaste mjukvaran med mailet, men klipparen vill inte ta emot den. Kanske har hänt nåt med moderkortet, kanske t o m var det som var det ursprungliga felet och inte batteriet. Hur som helst vore det ju trevligt om man kunde få tag i dem nu när det är högsäsong för gräs :cool:

Vad kan ett nytt moderkort kosta?

• Gilla
Erick
  • Laddar…
Det verkar tämligen hopplöst att få kontakt med supporten. Jag har tillbringat långa stunder i telefonkö där ingen någonsin svarar, skickar mail man inte får svar på osv..

Även jag har en WG795E som jag köpt ett uppgraderingskit med litium batteri till, fick inte med den utlovade USB-stickan. Efter flera försök fick jag till svar från ÅFaren att dom skulle skicka den i ett brev, det var en vecka sedan, ingen sticka ännu. Och min klippare går inte, och gräset växer som tusan.
Uselt!
Gillar egentligen min klippare, men kan verkligen INTE rekommendera NÅGON att köpa en Worx pga den USLA supporten från tillverkaren.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Jag skickade mail på måndag. Fick svar på fredag. De anser inte att det är batteriet som orsakat problemen. Jag kunde skicka in den och om det är batteriet står de för kostnaden men om det inte är den så får jag betala 1000kr och de felsöker.

Jag kommer höra av mig en gång till för jag vill ha mer info om vad mer jag kan kontrollera innan jag tar beslut. Ska också fråga vad de tar för ett nytt moderkort då det troligtvis är den som havererat.
Då de verkar bli nedringda samt att fler kan ha liknande problem känns det som att det kan bero på batteriet..

Hör gärna av er hur det går med era ärenden. Har ni liknande problem efter batteribyte så bör vi hänvisa till varandra då de säger till mig att de inte hört om något liknande.

Min worx har fungerat fint men det blir inte en worx om jag måste köpa en ny robot i nuläget.

Jag fick en sticka skickad till mig, av de som sålde batteriet. Samma fil som jag fick på mail av supporten, men jag får inte klipparen att ta emot den. Eller nja, jag vill minnas att det var version 0.64 direkt efter haveriet och nu är det typ 0.94E eller nåt liknande.

Jag är inte beredd att såga supporten riktigt än, tidigare år har de funkat fantastiskt; de har svarat både i telefon och på mail inom fullt rimlig tid. Man kan väl hoppas att de bara har en tillfällig dipp just nu.

Fick ett standardsvar idag, ungefär: "Skicka in maskinen och en tusenlapp till oss". Vet inte om jag är sugen på att lägga den extra tusenlappen för en "felsökning". Min gissning är att de gör exakt samma som jag gjort och sen föreslår att jag ska köpa ett nytt moderkort.

Vad tror ni andra? Går det "felsöka"?

Jag har bett om mer saker jag kan kolla samt vad de tar för ett nytt moderkort.
Någon mer som har liknande problem efter byte till litium batterier? Jag tror inte det är batterierna det är fel på utan att något hänt vid laddning av batterierna. Strömmen, värme m.m. Kanske är bättre hårdvara på nyare kort eller om det är stabilare med ny mjukvara.

De ändrade tiden för fakturan så jag kunde få betänketid om jag ville skicka in min klippare eller ej.
Jag fick ingen mer hjälp när det gäller felsökning och heller ingen kommentar på om att andra upplevt samma problem.

Jag hade lagt in betalningen dock så den drogs för någon dag sen.
Ett nytt moderkort kostade nästan 2000kr.
Jag är inte beredd att lägga 5000kr på denna klipparen. Känns surt samtidigt pga jag misstänker att batteriet hade en del med detta att göra.

Har bett om pengarna tillbaks och en returfraktsedel.
Kan endast ta detta vidare om jag vet att personer haft samma problem när de bytt till litiumbatteri.

Hur har det gått för er?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.