Jo, de jag länkar till är ju dyrare, men det ska å andra sidan vara betydligt hållbarare. Enligt tillverkaren ska de hålla 20 år. Hittade nedanstående på batteriforeningen.se, de skriver 2000 cykler. Blybatterier håller väl för 200-400 cykler beroende på hur hårt man kör ur dem.

Biltema har blybatterier i rätt storlek för 139:- st, men jag betalar nog hellre 6 ggr så mycket för ett 5-10 ggr bättre batteri som jag slipper byta varannan säsong. Om det nu är så? Som sagt, jag är ganska novis på batterier men nån kanske vet om det funkar bra eller ej.

Litium- Järnfosfat (LiFePO4)

Batterisystemets fördelar:

Hög termisk & kemisk stabilitet jämfört med LiCoO2
Snabbladdningsbar (några minuter).
Mycket goda egenskaper för användning i "High Power" Applikationer
Mycket goda cyklingsegenskaper (ca:2000 cykler)
Låg kostnad
Nackdelar:
Låg energidensitet jämfört med LiCoO2 teknologin.
Cellspänning: 3,2 Volt

Förekommer med katodmaterial uppbyggt med s.k. nanostruktur.

Ovan är de vanligaste celltyperna. Ytterligare celltyper finns med olika mix i katodmaterial samt tillverkningssätt av elektroder och separatormaterial.
 
Niklas_1 skrev:
Jo, de jag länkar till är ju dyrare, men det ska å andra sidan vara betydligt hållbarare. Enligt tillverkaren ska de hålla 20 år. Hittade nedanstående på batteriforeningen.se, de skriver 2000 cykler. Blybatterier håller väl för 200-400 cykler beroende på hur hårt man kör ur dem.

Biltema har blybatterier i rätt storlek för 139:- st, men jag betalar nog hellre 6 ggr så mycket för ett 5-10 ggr bättre batteri som jag slipper byta varannan säsong. Om det nu är så? Som sagt, jag är ganska novis på batterier men nån kanske vet om det funkar bra eller ej.

Litium- Järnfosfat (LiFePO4)

Batterisystemets fördelar:

Hög termisk & kemisk stabilitet jämfört med LiCoO2
Snabbladdningsbar (några minuter).
Mycket goda egenskaper för användning i "High Power" Applikationer
Mycket goda cyklingsegenskaper (ca:2000 cykler)
Låg kostnad
Nackdelar:
Låg energidensitet jämfört med LiCoO2 teknologin.
Cellspänning: 3,2 Volt

Förekommer med katodmaterial uppbyggt med s.k. nanostruktur.

Ovan är de vanligaste celltyperna. Ytterligare celltyper finns med olika mix i katodmaterial samt tillverkningssätt av elektroder och separatormaterial.
Upp till var och en men jag lägger nog inte 2000 kr på batterier som man inte vet så mycket om än, att de skall hålla i 20 år förutsätter nog väldigt speciella förhållanden, när man kan få beprövade 10 års batterier (AGM FTHL) för under 300 kr/st, dessutom med mer kräm i.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
MBygga skrev:
Upp till var och en men jag lägger nog inte 2000 kr på batterier som man inte vet så mycket om än, att de skall hålla i 20 år förutsätter nog väldigt speciella förhållanden, när man kan få beprövade 10 års batterier (AGM FTHL) för under 300 kr/st, dessutom med mer kräm i.
Instämmer. Lite för mycket pengar att lägga.
 
Är det någon som har testat biltemas batterier än?
 
JS80 skrev:
Är det någon som har testat biltemas batterier än?
Nej, så länge garantin gäller för LD batteriet finns ju ingen anledning att köpa annat. Jag fick ett nytt i höstas och nu efter några körningar/laddningar har jag över två timmars gångtid på det nya :). Sen får man se hur länge detta håller.
 
MBygga skrev:
Upp till var och en men jag lägger nog inte 2000 kr på batterier som man inte vet så mycket om än, att de skall hålla i 20 år förutsätter nog väldigt speciella förhållanden, när man kan få beprövade 10 års batterier (AGM FTHL) för under 300 kr/st, dessutom med mer kräm i.
Agm fthl? Är det bättre grejer än de som sitter i som original? Jag har ju hakat upp mig på ordet "lithium". 10 år och 300:- låter kanon!
 
MBygga skrev:
Nej, så länge garantin gäller för LD batteriet finns ju ingen anledning att köpa annat. Jag fick ett nytt i höstas och nu efter några körningar/laddningar har jag över två timmars gångtid på det nya :). Sen får man se hur länge detta håller.
Ok, min gångtid är väl ca 1timma,köpte min LD i juli förra året
 
  • Gilla
pythea
  • Laddar…
JS80 skrev:
Ok, min gångtid är väl ca 1timma,köpte min LD i juli förra året
Håll koll på gångtiden då för börjar den väl droppa så går det ganska fort utför. Du har ju ett års garanti på batteriet så när det är nere på väl under timman tycker jag du skall kontakta supporten för ett nytt batteri.
 
Jag köpte min Landroid 16 maj 2012.
Under vintern har jag underhållsladdat originalbatterierna individuellt med en CTEK MXS 5.0 12 volts laddare. För övrigt en svinbra laddare som jag skrämt igång diverse olika "döda" batterier med.

Jag startade upp min Landroid i förrgår.
Efter ett par dygns körning har jag en drifttid på mellan 1h30min - 1h45min. Det är väl rätt bra för att vara 2a säsongen. Jag tror nog inte jag kan räkna med att kvittera ut några nya batterier på garantin...

/Peter
 
Årets debut började dock inte så bra.

"Edward" (Scissorhands) vägrade att köra längre in på gräsmattan än 3 m från slingan. Där blev det en piruett och sen tillbaka mot slingan igen. Provade att låta honom följa slingan hem och det var inget problem.

Det visade sig att i höstas hade jag slitit upp c:a 100 m av den del av slingan som jag hade runt huset. Jag hade tänkt dränera om i vår och ville vara förberedd. Slippa lossa slingan från frusen gräsmatta, typ.

I alla fall så hade jag i höstas bara lindat ihop överbliven slinga runt armen, dragit på några buntband och lagt "rullen" bakom laddstationen. På något vis blev det något som försvagade slingan så mycket att inte ens den blå LED-lampan på laddstationen lyste.

Jag kapade bort överflödet och sen lyste LED-lampan blått och vackert, och "Edward" funkade bra igen.

Jag tror det finns ett antal inlägg som beskriver om problemen med att "spara" överbliven slinga som en rulle. Hade väl inte tagit till mig informationen. Nu fick jag uppleva det själv, och då mindes jag att jag läst om detta.

/Peter
 
Bytte kretskortet i laddaren igår, var inget märkvärdigt, krävdes bara lödkolv till anlutningskontakterna för slingan.
Testade med några meter slinga i garaget, och satte igång laddstationen.. Den blå lampan lyste som förväntat.
Startade Skalman inuti slingan och lät honom docka i laddaren. Fungerade som den skulle.

Det djäkla regnet förhindrade mig att klippa gräsmattan med "vanliga" motorgräsklipparen igår.
Gräset har fått bra skjuts under veckan jag varit bortrest, har dessutom gödslat det...
Tänker lägga ut en ny slinga, utan skarvar, för nu vet jag precis var jag vill att Skalman ska beta av gräset.
Detta på en mindre friliggande gräsmatta..
Till den större gräsmattan har jag funderingar på att investera i ytterliggare maskin...Hq nya Automower 308 :p
 
Min trotjänare har nu gått i ungefär en vecka denna säsongen, Den tuggar på som den ska, Batterierna verkar ha överlevt vintern. Då jag har lökväxtersåsom tulpaner och påskliljor på rätt många ställen i trädgården har jag gjort avgränsningar med pallkragar och lite virke, Orkar inte dra slinga runt varje hobbe.
 
Idag var det premiär för min "Skalman" att gå ut och beta av gräset.
Fick först klippa det manuellt, för gräset har växit rejält efter att jag gödslade det för några veckor sedan.
Ny oskarvad kabel la jag ut, ville inte ha nåt krångel med att skarvar bråkar framöver.

Det rekonditionerade batteriet var enormt piggt.
En och halv timma drygt höll det, innan Skalman återvände till den reparerade laddaren.
Så jag vill varmt rekommendera detta med att helt dra ur batterierna med en 60 Watts lampa (12 Volts Halogenlampa)
Därefter ha en riktig laddare som knådar varje batteri i 7 steg.. 3-4 ggr, då jäklar blir det sprutt..
Efter två timmars laddning gick den ut igen.

Nu ska jag bygga ett finare hus till honom :D
Har nog inte visat er solcellslampan jag satt fast med dubbelhäftande tejp, hade jag på hela förra året.
Ser häftiigt ut när han far omkring i kvällsmörkret efter ha laddats upp under soliga dagar.
IMG_4458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
peternicklas
SvPa skrev:
Nån som vet hur det gick med Hq stämning?

[länk]
Enligt uppgift från i fredags så är det endast en stämning kvar mot företaget Positec, ägarna till Worx Landroid. Även stämningen mot HPV SCHOU AB i HÄSSLEHOLM ska vara tillbakadragen. Så vi kan väl önska HQ lycka till med en stämning i Tyskland mot ett Tyskt företag. Hoppas att det kommer en stämning mot HQ från Positec när HQ har förlorat. Men HQ har ju bevakat bra så det kanske kommer fler stämningar mot andra tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.