Skaffa en modern laddare som motionerar batteriet.

Att ladda upp dom nya batterierna med en laddare innan dom sätts i klipparen är att rekommendera eller?

Det tycker jag.

Ok då gör jag så, vilken laddare ska man köpa? Har lånat en polares nu. Behöver det va en dyr rackare, eller går det med nått billigare som Biltema har att erbjuda?

SvPa skrev:
Jag köpte denna och ladda de gamla blybatterierna på Landroid 1, blev som nya efter jag laddat ur dem tre ggr och laddat igen.

[länk]
JS80: Köp inte denna laddare, den är alldeles för stark (10A) för de små batterierna vi har i klipparna, kom ihåg att 2A laddström var max för Conradbatterierna. Du måste köpa en laddare som har MC-läge och den bästa är denna CTEK http://www.ssbilbehor.se/ctek-mxs-5...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt som dessutom har ett suveränt rekonditioneringsläge som nog får fart på dina Biltemabatterier igen. Mina orginalbatterier blev som nya efter en omgång med recondläget.

• Gilla
JS80
  • Laddar…
Mina nya batterier är nu ihopsatta och fulladdade, ska snart ut å dra igång klipparen.

• Gilla
MBygga
  • Laddar…
MBygga skrev:
JS80: Köp inte denna laddare, den är alldeles för stark (10A) för de små batterierna vi har i klipparna, kom ihåg att 2A laddström var max för Conradbatterierna. Du måste köpa en laddare som har MC-läge och den bästa är denna CTEK [länk] som dessutom har ett suveränt rekonditioneringsläge som nog får fart på dina Biltemabatterier igen. Mina orginalbatterier blev som nya efter en omgång med recondläget.
Då var den beställd =)

• Gilla
MBygga
  • Laddar…
JS80 skrev:
Då var den beställd =)
Men hade inte du en CTEK redan, eller var den inte din?

MBygga skrev:
Men hade inte du en CTEK redan, eller var den inte din?
Nej den var kanstrups som jag lånat bara. Ska man underhålls ladda dom nån gång under sommaren med så man vet att dom är helt fulladdade?

Då var premiär turen med de nya batterierna avklarad, blev ca 1h 20min. Nu ska vi se hur lång tid det tar att ladda upp dom.

JS80 skrev:
Nej den var kanstrups som jag lånat bara. Ska man underhålls ladda dom nån gång under sommaren med så man vet att dom är helt fulladdade?
Varannan månad skulle jag rekommendera och då från helt urladdat tillstånd (alltså när klipparen just går in för att ladda). Däremot skall du inte använda Recondläget mer än max två gånger per år och då först när du märker att klipptiderna dippar betänkligt. Detta för att det samtidigt som man "renoverar" batterierna så sliter det ganska mycket på dem. Kör man det inte oftare än var sjätte månad skall de dock klara av det.

• Gilla
JS80
  • Laddar…
JS80 skrev:
Då var premiär turen med de nya batterierna avklarad, blev ca 1h 20min. Nu ska vi se hur lång tid det tar att ladda upp dom.
Det verkar ju lovande för att vara första körningen :)

MBygga skrev:
Det verkar ju lovande för att vara första körningen :)
Ja å det va en jäkla fart på honom :-)

Hej

Hur gjorde du när du ladda ur batterierna? Köpte nya batterier på Biltema och trode jag var duktigt som ladda dem innan jag installera dem i min Landroid 1. Men efter jag installerat dem så klipper den, 15 min och laddar i 15 min och så håller den på... Som om det var batterier som var helt slut....... HJÄLP TACK!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.