MBygga skrev:
Lät underligt att du fick låna Kansrtrups batterier, behöver han dem inte själv.
Kan ändå inte köra min just nu så för att köra uteslutningsmetoden på js80:s klippare så lånade han mina batterier

Hej!
Jag hittade inlägget som visar ett lämpligt ersättningsbatteri:
http://www.byggahus.se/forum/robotgr...ml#post1527359
Eftersom Biltema öppnade idag i Borås for jag dit och inhandlade 2 batterier för ung 380:-
När jag öppnade paketen såg de ut att vara exakt som de gamla. När jag skulle dra av kabelskorna på de gamla visade det sig att de hade lötts fast. Jag fick då ordna nya kablar med kabelskor. Dessutom satt ett 100 Ohms resistor i serie med batterierna som också fick flyttas.
När jag sedan satte in de nya batterierna och skulle sätta på locket visade det sig att de nya batterierna var 1 mm högre än de gamla. För att få dit locket korrekt så fick jag skära av distanserna. på insidan av locket. När detta var gjort passade locket. Nu går gräsklipparen med de nya batterierna och jag ska se om gångtiderna blivit längre. De gamla batterierna ska jag motionera och se om jag kan få upp kapaciteten i dem.
//Bosse

Bosse_A skrev:
Hej!
[länk]
Eftersom Biltema öppnade idag i Borås for jag dit och inhandlade 2 batterier för ung 380:-
När jag öppnade paketen såg de ut att vara exakt som de gamla. När jag skulle dra av kabelskorna på de gamla visade det sig att de hade lötts fast. Jag fick då ordna nya kablar med kabelskor. Dessutom satt ett 100 Ohms resistor i serie med batterierna som också fick flyttas.
När jag sedan satte in de nya batterierna och skulle sätta på locket visade det sig att de nya batterierna var 1 mm högre än de gamla. För att få dit locket korrekt så fick jag skära av distanserna. på insidan av locket. När detta var gjort passade locket. Nu går gräsklipparen med de nya batterierna och jag ska se om gångtiderna blivit längre. De gamla batterierna ska jag motionera och se om jag kan få upp kapaciteten i dem.
//Bosse
Jo det va samma sak här med biltemas batterier att dom va lite högre, men jag fick ihop det utan att tulla på distanserna. Ska bli intressant att se hur lång klipptid samt laddtid du får. Håll oss uppdaterade!

L
En liten tanke som slog mig. Första delen av min tomt har fasta föremål längs kanterna. Hade det fungerar att lägga slingan kloss an dessa. Då skulle klipparen bara studsa vidare här tills den hittar kabel längre fram och sedan vandra hem. Jag skulle få klippt så nära kanten som det bara går.

Bifogar en bild för att förklara.
image.jpg

Redigerat:
peternicklas
Lewdis skrev:
En liten tanke som slog mig. Första delen av min tomt har fasta föremål längs kanterna. Hade det fungerar att lägga slingan kloss an dessa. Då skulle klipparen bara studsa vidare här tills den hittar kabel längre fram och sedan vandra hem. Jag skulle få klippt så nära kanten som det bara går.

Bifogar en bild för att förklara.
[bild]
Kommer mest troligt inta att fungera. Den är mycket känslig då den följer slingan på väg hem. Även din dragning av slingan skapar problem. https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid.193833/page-88#post-1551099 finns lite mer info om framförallt innerhörn. Avståndet kan krympas från 35 ner till 20 -25 cm. Här får man prova sig fram.

L
peternicklas skrev:
Kommer mest troligt inta att fungera. Den är mycket känslig då den följer slingan på väg hem. Även din dragning av slingan skapar problem. [länk] finns lite mer info om framförallt innerhörn. Avståndet kan krympas från 35 ner till 20 -25 cm. Här får man prova sig fram.
Det var en lite snabb skiss. Jag vet att den skall kunna gå hem längs kabeln. Tänkte bara att om den aldrig når fram till kabeln den första biten så kommer den klippa tills den går mot häcken, muren osv. Sedan hittar den kabel att följa på resten av tomten.

Frågan är bara om klipparen kommer att känna kabeln om den ligger kloss an en stenmur och då freaka vid hemgång? Eller om den glatt vänder och hittar kabel på nästa ställe?

Ni som har kört ett par sommrar nu, hur har det fungerat med stenar och andra hårda (vassa) föremål som den stöter emot? Själv har vi några stenar och liknande som sticker upp. Om vi skulle låta den köra emot dem så skulle den nog bli ganska repig och sliten rätt fort. Har därför satt små pinnar kring dessa stenar som den kör emot istället. Det ser gräsligt ut, och ganska farligt om man skulle ramla på dem. Har ni hittat någon bra lösning på sånt?

lubbe75 skrev:
Ni som har kört ett par sommrar nu, hur har det fungerat med stenar och andra hårda (vassa) föremål som den stöter emot? Själv har vi några stenar och liknande som sticker upp. Om vi skulle låta den köra emot dem så skulle den nog bli ganska repig och sliten rätt fort. Har därför satt små pinnar kring dessa stenar som den kör emot istället. Det ser gräsligt ut, och ganska farligt om man skulle ramla på dem. Har ni hittat någon bra lösning på sånt?
Låter min köra emot det mesta, men vist blir den repig.

Bosse_A skrev:
Hej!
[länk]
//Bosse
Låter dyrt med 380 kr, de brukar ju kosta 139 kr/st, eller är det en annan variant du köpt? Sen tror jag det är nämnt både att kabelskorna är lödda och att Biltemabatterierna är något högre ganska nyss i tråden. Motståndet är dock ny information. Frågan är som tidigare skrivits hur mycket "kräm" man kan få ur Biltemabatterierna momentant, så förutom klipptiderna är det intressant att få veta hur den beter sig när gräset är högt och tjockt, sackar den så mycket att den vill gå och ladda eller klarar den att köra vidare.

Kanstrup skrev:
Grundproblemet finns ju kvar. Den tar sig endast hem 1 av 10 gånger och detta började helt plötsligt. Den går utanför slingan gång på gång på helt nya ställen hela tiden.
Slingsensorerna sitter inbyggda i det inre kapslade "chassiet" så du behöver ta isär den i så fall. Har du ingen garanti kvar, för då borde du ringa supporten och få sensorerna utbytta. Det kan du säkert få ändå men till en kostnad förstås.

Så vad säger du MBygga, tror du det är safe att köpa de batterierna på Conrad? Du snackade nått om att laddningsspänningen va för hög i början av laddningen, men när jag kolla min när den kör in så överstiger den aldrig 1,7A och på dessa batterierna står det ju 2A? Eller är jag ute å cyklar?

JS80 skrev:
Så vad säger du MBygga, tror du det är safe att köpa de batterierna på Conrad? Du snackade nått om att laddningsspänningen va för hög i början av laddningen, men när jag kolla min när den kör in så överstiger den aldrig 1,7A och på dessa batterierna står det ju 2A? Eller är jag ute å cyklar?
Ja, jag tittade också igår och som du säger ligger laddströmen på strax över 1,7 A som mest så det skall ju klara sig. Så jag skulle nog satsa på de batterierna för Biltemas. Det blir ju ca. 600 kronor för två med frakt så det är ju ändå halva priset mot orginalbatterierna.

MBygga skrev:
Ja, jag tittade också igår och som du säger ligger laddströmen på strax över 1,7 A som mest så det skall ju klara sig. Så jag skulle nog satsa på de batterierna för Biltemas. Det blir ju ca. 600 kronor för två med frakt så det är ju ändå halva priset mot orginalbatterierna.
Ja det blir ju det, men är ändå lite pengar att slänga iväg om dom nu skulle va lika dåliga som biltemas. Men e ju även 0,5Ah starkare än biltemas.

JS80 skrev:
Ja det blir ju det, men är ändå lite pengar att slänga iväg om dom nu skulle va lika dåliga som biltemas. Men e ju även 0,5Ah starkare än biltemas.
Biltemas är inga AGM batterier vilket Conrads är och AGM är betydligt bättre på det mesta, styrka, uthållighet och har låg självurladdningshastighet. Förmodligen är dessa batterier också betydligt bättre är orginalbatterierna, särkilt på lång sikt. Tror inte du blir besviken :)

MBygga skrev:
Biltemas är inga AGM batterier vilket Conrads är och AGM är betydligt bättre på det mesta, styrka, uthållighet och har låg självurladdningshastighet. Förmodligen är dessa batterier också betydligt bättre är orginalbatterierna, särkilt på lång sikt. Tror inte du blir besviken :)
ok, Men stämmer måtten på dom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.