En vinkelmätare som skall mäta en godtycklig vinkel med bättre precision än 0,1 grad, är ett precisionsinstrument som behöver en nonie skala. Som jag nämnt tidigare har jag nedanstående vinkelmätare från Woodcraft. Trots att nonie skala finns med upplösning 5 bågminuter (1/12 grad ) och inbyggt förstoringsglas för avläsning, så är det inte helt enkelt att läsa av med bättre precision än 0,1 grad.

http://www.woodcraft.com/family.aspx?familyid=4438

Nu har jag äntligen mer info (och tid att skriva om det).

Förpackningen ser ut som bifogad fil och väger 165 gram. Vilket borde innebära att ett vadderat kuvert räcker som frakt vilket också är billigt.

För er som vill vara med och dela på frakten från UK skicka ett mejl till mig för att bekräfta. Den 19/2 lägger jag beställningen från UK och vi kan sedan hantera betalningen via Payson med eller utan betalningsgaranti för er som önskar. Skriv detta i mejlet i så fall. Exakt pris får ni i ett svarsmejl men nånstans kring 350 SEK blir det nog + frakt till er.

Deadline 18/2 för er som vill vara med. Mejladressen är mattias.wahlberg at gmail.com

• package.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Vi blev totalt 7 personer som ville ha en så jag beställde 10 för att få ner frakten lite till.

Så det finns tre stycken obokade kvar. pris 350 SEK + frakt hem till er.

Den måste vara perfekt mär man vill veta tex. en takvinkel. Jag tar en. Räkna med att det finns bara två kvar. Du har PM.

mattiaswahlberg skrev:
Hej!

Vi blev totalt 7 personer som ville ha en så jag beställde 10 för att få ner frakten lite till.

Så det finns tre stycken obokade kvar. pris 350 SEK + frakt hem till er.
Testa att sätt ut en annons i köp och sälj delen på detta forum.

Nu är det bara en kvar.

mattiaswahlberg skrev:
Nu är det bara en kvar.
Nu finns det 0 kvar.

tänkte bara tacka för leveransen... du var grymt snabb :)

ett riktigt litet under är det, gillar den skarpt... kommer förenkla avsevärt då jag skall tilta min toroidalparabol 87.2 grader ;)

Tack för leveransen! Jag har godkänt varan på Payson

Edit: men jag kan inte ha fel...

tiggre skrev:
tänkte bara tacka för leveransen... du var grymt snabb :)

ett riktigt litet under är det, gillar den skarpt... kommer förenkla avsevärt då jag skall tilta min toroidalparabol 87.2 grader ;)
mattiasp skrev:
Tack för leveransen! Jag har godkänt varan på Payson

Edit: men jag kan inte ha fel...
Varsågod. Det blev ett stort intresse trots allt. Leverantören fungerade också bra, snabb med e-mail och leverans.

All heder åt Mattias som samordnat detta, med billiga och snabba leveranser.
Wixey fungerar så som utlovat. Vid de test jag gjort mot precisionsvinklar är max felet 0,1 grad oftast bättre.

A
Vad håller Wixey's mätare för mått? Hur mycket klinga måste sticka upp ur bordet för att man ska kunna använda den?

(och vart har resten av trådens sidor tagit vägen??)

Den är 50 mm bred på mätytan, men det räcker om ca 45 mm av bladets plana del sticker upp.

A
Ok, tack för det!

Nu har Jula fått in sina mätare; till skillnad mot original Wixey har dom en tredje knapp i mitten 'hold' samt att noll-knappen har ytterligare en funktion. Vad tror vi, är det här en ombrandad (ty den är Jula-märkt!) Wixey eller en sämre kopia?

Har inte bekantat mig med den mer än att jag testat den som hastigast för parabolinstallation (hurra så smidigt), men placerar jag ett Hultafors Libella absolut plant, lägger denna på och nollar, sen roterar den 180' runt lodlinjen, så diffar det 0.3 grader. Ganska repeterbart dock, vrider jag tillbaks är den 0 eller 0.1 igen.

Kartongen hävdar 0.1 graders exakthet, precis som original-Wixey.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.