Hej,

Tänkte fråga om det är någon här som har erfarenhet av märket Witt på vitvaror?
Vi är intresserade av deras bänkfläkt glider B90 men det finns ingenstans man kan titta på den utan endast beställa via internet.

Tack på förhand!

Jag har monterat en bänkfläkt från witt, modell med motor som placeras under skåpstommen bakom sockeln. Var jordfel på motorn och den fick bytas ut. Dock tog det ca 1,5månader att få en ny sådan. I övrigt så fungerar den bra nu. Inte jätte bra drag i bänkfläktar över lag dock, har provat både miele, Franke och witt men det skiljer sig inte så mycket åt.

Stora problemet jag såg med witt är att servicen i hela Sverige verkar vara kraftigt eftersatt. Fick även ett flin av säljaren på Elgiganten som bara sa att "1,5 månader var riktigt bra för att vara witt". Hans kollega hade fått vänta 1,5år innan han fick en ny häll som en serviceverkstad redan konstaterat trasig så han hade fått klara sig utan 2 plattor på sin häll sedan dess.

N Nixon90 skrev:
Jag har monterat en bänkfläkt från witt, modell med motor som placeras under skåpstommen bakom sockeln. Var jordfel på motorn och den fick bytas ut. Dock tog det ca 1,5månader att få en ny sådan. I övrigt så fungerar den bra nu. Inte jätte bra drag i bänkfläktar över lag dock, har provat både miele, Franke och witt men det skiljer sig inte så mycket åt.

Stora problemet jag såg med witt är att servicen i hela Sverige verkar vara kraftigt eftersatt. Fick även ett flin av säljaren på Elgiganten som bara sa att "1,5 månader var riktigt bra för att vara witt". Hans kollega hade fått vänta 1,5år innan han fick en ny häll som en serviceverkstad redan konstaterat trasig så han hade fått klara sig utan 2 plattor på sin häll sedan dess.

Hej,
Tack för infon. Låter ju inte jättespännande om det ska vara sådant strul!
Modellen vi tittar på är Glider 90 och med extern motor. Vad var det som gjorde att du inte valde de andra märkena igen? Vilken av de du provat skulle du rekommendera?

Tack på förhand!

Generellt kan man nog säga att alla modeller av bänkfläktar har likvärdig spec vad gäller kapacitet. Dem har bara olika sätt att mäta effektivitet. Franke upplever jag personligen som mest seriöst vad gäller service. Dem är ett "rent" fläktföretag. Har bra koll på vad dem säljer och har mycket kunnig personal.

Miele har också bra produkter med bra funktioner som typ con@crivity som startar och reglerar fläkthastighet automatiskt beroende av hur mycket effekt hällen förbrukar. Men om det är värt de extra pengar man får betala det vet jag inte. Även dem har bra support.

Har man en Miele häll kan man fundera på en anpassad fläkt. Annars så tycker jag att Franke eller fjäråskupan är de vettigaste alternativen. (Vet ej om fjäråskupan har bänkmodeller) men fabrikat som witt och thermex skulle jag välja bort.

Hör med en lokal säljare hur servicen ser ut i området för de olika fabrikaten.

Det företag som har hand om service på exempelvis witt och thermex (rikstäckande) heter Senzum field service och man behöver inte forska länge för att se hur tveksamma nyckeltal de har. Det kan vara en del av förklaringen till att deras service är ganska undermålig.

Det stämmer bra att witt har dragits med urusel service framförallt i Stockholm men det är synd att beskylla Senzum för det då dom tog över servicehanteringen 1:a juni i år från Garantgruppen som inte lyckats speciellt bra. Garantgruppen har nog haft bekymmer att hitta lämpliga servicepartners i Stockholm, Vitvarujouren har inte riktigt hängt med...

Förvisso sant att garant har haft service på witt koncernens märken tidigare. Garants vd som tecknade det avtalet är idag vd på Senzum, vad jag har hört från de tekniker jag känner så var inte ersättningen den bästa och heller inte supporten från tillverkaren, det kan ju resultera i att man prioriterar bättre avtal före. Synd för kunderna dock. Betvivlar starkt att det kan bli bättre avtal från samma vd under annat företag nu. Han fick väl sparken pga väldigt undermåliga resultat om jag förstått rätt på de verkstäder inom garant som jag har haft att göra med i jobbet. Jag hoppas att kunderna kan få bättre service med tiden, för tillfället så verkar det inte göra någon skillnad om det är Senzum eller garant som har servicen, framtiden får utvisa om det blir bättre.

Tror inte någon tillverkare idag betalar önskvärda pengar till serviceverkstäderna gällande garantiåtgärder men det är ett nödvändigt ont för att kunna hålla sina servicetekniker igång och hoppas på "andra jobb" som ger bättre betalt.
Har ofta hört från serviceverkstäderna att Witts support är dålig men de gånger vi själva har kontakt med dom så är det inget större bekymmer. Däremot så tror jag att supporten hos Garantgruppen som verkstäderna svarar till inte riktigt har hållit det mått vi och våra kunder önskar.
Jag vet inte men jag tror du har lite fel. Den VD:n som fick sparken var den tidigare VD:n. Senzums nuvarande VD var bara inne i matchen hos Garantgruppen en väldigt kort period innan han såg möjligheten att starta konkurrerande verksamhet (främst Samsungservice till en början) och tog med sig en hel drös med anställda som han tyckte var lämpliga. Men som sagt jag kan ha helt fel... Oavsett vilket så tror jag inte servicen kan bli mindre bra än tidigare :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.