Hej, en trådlös IR-detektor T92 larmar för batterifel när sätter på larmet o när jag stänger av det samma. Batteriet är bytt så det är inte orsaken.

När jag sedan bekräftar uppringningen fungerar larmet.

Vad är orsaken och hur åtgärdar jag felet?

Hälsningar Ingvar Olsén

Redigerat av moderator:
Inget svar på frågan, har rapporterat inlägget och bett moderator att radera telefonnumret för din egen skull.

• Gilla
ingvarolsen
  • Laddar…
Fixat
/Mats
Moderator

Har två Wisdom-larm i drift och har bytt batteri många gånger i detektorer utan problem.
Bara att sätta larmet i serviceläge, öppna detektorn och byta batteri, skruva ihop detektorn och lämna serviceläget.
Aktivera gångtest för kontroll av detektorfunktionen.

• Gilla
ingvarolsen
  • Laddar…
I ingvarolsen skrev:
Hej, en trådlös IR-detektor T92 larmar för batterifel när sätter på larmet o när jag stänger av det samma. Batteriet är bytt så det är inte orsaken.

När jag sedan bekräftar uppringningen fungerar larmet.

Vad är orsaken och hur åtgärdar jag felet?

Hälsningar Ingvar Olsén
Min far hade trådanslutet larm i sin kåk, det larmade tätt som oftast. Det visade sig vara en fluga som knallade omkring där inne och larmade.

E etompau skrev:
Har två Wisdom-larm i drift och har bytt batteri många gånger i detektorer utan problem.
Bara att sätta larmet i serviceläge, öppna detektorn och byta batteri, skruva ihop detektorn och lämna serviceläget.
Aktivera gångtest för kontroll av detektorfunktionen.
Hittar inte hur man sätter larmet i Servicelägenhet. Har bara öppnat enheten och bytt batteri. Larmet larmar då för sabotage. Men sen funkar det utan problem.

Har larmar en enhet för batterifel trots att batteriet är OK. Både vi påsättning av larmet och avstängning av det samma.

* 9 # servicelösenord # sen är du inne i servicemenyn och larmet löser inte ut för sabotage från detektorer etc.

Är du säker på att batteriet är OK?
Är det första gången du byter batteri på en detektor?

E etompau skrev:
* 9 # servicelösenord # sen är du inne i servicemenyn och larmet löser inte ut för sabotage från detektorer etc.

Är du säker på att batteriet är OK?
Är det första gången du byter batteri på en detektor?
Byter alla när en larmar för batterifel. Gjort flera gånger.

OK. Då blir det att leta fel. Kanske oxid eller dålig kontakt mellan batteri och batterihållare eller ett hårdvarufel på själva detektorn.

I ingvarolsen skrev:
Byter alla när en larmar för batterifel. Gjort flera gånger.
Larmet borde ringa upp när det är off om det är knas på batteri
kontakterna.

Det ska gå att få uppringning och röstbesked vid batterifel eller andra tekniska störningar även i viloläge.

• Gilla
ingvarolsen
  • Laddar…
Tack, jag ska kolla lite mer efter jul helgen. Det går att sätta på larmet och det fungerar. Det ringer bara upp och indikerar batteri fel på en givare. När den givaren är bekräftad fungerar larmet.

I ingvarolsen skrev:
Tack, jag ska kolla lite mer efter jul helgen. Det går att sätta på larmet och det fungerar. Det ringer bara upp och indikerar batteri fel på en givare. När den givaren är bekräftad fungerar larmet.
Byt ut den givaren mot en ny, ska du se att den fungerar.

Jag tror att det är lösningen.

V vedklyv skrev:
Byt ut den givaren mot en ny, ska du se att den fungerar.
Tänkte lite. Kan det vara så att den utsätts för kalla eller varma luftströmmar. solljus eller skugga, fladdrande gardiner. Detektorer är så beskaffade att när de arbetar i vila, drar de lite ström, men när något stör dem, då drar de mera. Är det då ett billigt batteri från Biltema eller Konsum som har låg kapacitet redan från början, då räcker inte kapaciteten till. Larmet lastar då ner och det blir batterilarm. Jag rekommenderar trådanslutna larm. Men flugor kan ju ställa till det.

• Gilla
ingvarolsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.