Hej!

Efter att ha bott här 4 år så fick jag nyss lära mig ngt som jag inte visste. I Wirsbo-fördelaren sitter det manuella justerskruvar på returen som skall justeras, men de flesta VVS-are bryr sig inte. Det skall finnas ett dokument på Wirsbos hemsida som beskriver detta om man känner till slinglängden, men jag kan inte hitta det. Någon som vet?

Mitt tips är att ringa till teknisk support på 0223-38790. De kan lotsa dig till rätt broschyr.

på stigen siter det en termostet eller så harman en ratt, bara at vrida på raten.
på returen siter en insexs skruv, även denna kan du strypa flödet med

jag mailade mina slinglängder (5 stycken) till wirsbo- dom skickade en inställning av hur skruven på returen skulle justeras för respektive slinga. plastratten på framledningen kan man ha om man tillfälligt vill minska värmen i en slinga samt att stänga all utom en slinga itaget när man ska "spola ur" luften ur slingorna.

Sida fem i detta dokument har tabeller för strypskruven beroende på individuell slinglängd. (Om du har en WGF)

http://www.uponor.se/upload/documen...stem/Fördelare/5032SE_122006 GV-fördelare.pdf

Detta är dock bara en grundinställning. Strypningen på slingan är också beroende på "rummets" värmebehov, t.ex om rummen har blandat klinker och trägolv eller söder mot nord läge.

Har du inte haft besvär med ojämn värme eller liknande på 4år finns ingen anledning att skruva på dom.

//H

Har du inte haft besvär med ojämn värme eller liknande på 4år finns ingen anledning att skruva på dom
Men det är just det jag har. Alla dessa år har vi tyckt att golvet i badrummet i övre våningen inte är tillräckligt varmt. Detta trots att den slingan är permanent på. I entreplanet och källare är det däremot OK. Saken kom upp i en diskussion med en byggmästare som haft samma problem och då justerat. Skall kolla in din länk.

I pappren man får från Wirsbo med slinglängder etc finns också uppgifter om hur flödet ska justeras på retursidan på fördelarstocken. Men den dokumentationen kanske du inte har sett röken av?
Sen finns det kanske andra orsaker till att badrumsgolvet på övre våningen är kallt. Hur ser konstruktionen ut under? Ingjutna slingor eller ligger de under ett antal lager gips?

hoppas du vet längden på respektive slinga iaf...

Japp, jag har dokumentation på längderna och jo, det är gips emellan, men kille jag pratade med hade samma konstruktion och varmare golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.