1 028 läst ·
36 svar
1k läst
36 svar
Wirsbo golvvärme - Rekommendation av ERFAREN expert i Sthlmsområdet?
Inget värde på vänstra sockerbiten och inget på högra.Demmpa skrev:
Men när jag kollar med en vanlig "strömdetektor" (se bild) på högra sockerbiten, så ger den kraftigt utslag på den nedre bruna kabeln, men inget utslag på den övre blå.
Jag kollade multimetern mot ett vanligt bilbatteri också, för att vara säker på att den lirade, och den visade 13 så inget fel på den i alla fall 🙂
Bilbatteriet är likström, transformatorn är växelström. Så du kan inte mäta båda med samma inställning. Testa byta läge på multimetern och mät igen.T TincaTinca skrev:Inget värde på vänstra sockerbiten och inget på högra.
Men när jag kollar med en vanlig "strömdetektor" (se bild) på högra sockerbiten, så ger den kraftigt utslag på den nedre bruna kabeln, men inget utslag på den övre blå.
Jag kollade multimetern mot ett vanligt bilbatteri också, för att vara säker på att den lirade, och den visade 13 så inget fel på den i alla fall 🙂
En sådan spänningsdetektor kan indikera spänning när det inte finns någon ström.
Eftersom multimetern inte visar någon spänning så är felet innan transformatorn.
Kolla säkringarna i gruppcentralen.
Kolla gruppförteckningen om det står något om golvvärmecentralen.
Det kan sitta någon strömbrytare för att enkelt kunna stänga av golvvärmecentralen.
Eftersom multimetern inte visar någon spänning så är felet innan transformatorn.
Det kan sitta någon strömbrytare för att enkelt kunna stänga av golvvärmecentralen.
OK. Har automat-/vippsäkringar i centralen. En är markerad 'Transformator Golvvärme' och den ser OK ut, liksom alla övriga säkringar.Demmpa skrev:
En sådan spänningsdetektor kan indikera spänning när det inte finns någon ström.
Byta till vad?E Eby90 skrev:
Till växelström. Om du får 13V när du mäter på batteriet behöver du byta läge, annars får du 0V om du försöker mäta växelström.T TincaTinca skrev:
På höger sida av trafon ska du mäta 230V om du har kraft fram, på vänster sida 24V. Om du får 230 på höger sida, men 0V på vänster sida är antingen säkringen trasig eller så är transformatorn det.
Får du inte 24V på andra sidan transformatorn så den det, ja. Om säkringen är hel dvs. Om du har en kortslutning så går säkringen sönder direkt.T TincaTinca skrev:
Jag följde Demmpas instruktioner längre upp i tråden och körde 250V, men bytte till 250V~ nu istället och då får jag 237V! Så då verkar det som att trafon är paj.E Eby90 skrev:Till växelström. Om du får 13V när du mäter på batteriet behöver du byta läge, annars får du 0V om du försöker mäta växelström.
På höger sida av trafon ska du mäta 230V om du har kraft fram, på vänster sida 24V. Om du får 230 på höger sida, men 0V på vänster sida är antingen säkringen trasig eller så är transformatorn det.
So far, so good. Det verkar vara trafon som har pajat. Stort tack alla inblandade för hjälpen hittills! Ni är grymma!
Nästa steg är en "ny" trafo då. Går det att få tag på sån'a Hedenhösgrejor fortfarande???
Nästa steg är en "ny" trafo då. Går det att få tag på sån'a Hedenhösgrejor fortfarande???