Demmpa Demmpa skrev:
Sätt svart mätprob på "COM", röd mätprob på "V", ställ vredet på 250V~.
[bild]

Mät först i vänstra "sockerbiten" på transformatorn, då ska multimetern visa 24V.
Om inte mät på högra "sockerbiten" på transformatorn, då ska multimetern visa ca 230V.
Inget värde på vänstra sockerbiten och inget på högra.
Men när jag kollar med en vanlig "strömdetektor" (se bild) på högra sockerbiten, så ger den kraftigt utslag på den nedre bruna kabeln, men inget utslag på den övre blå.
Jag kollade multimetern mot ett vanligt bilbatteri också, för att vara säker på att den lirade, och den visade 13 så inget fel på den i alla fall 🙂
 
  • Strömdetektor som visar utslag på en brun kabel i en öppnad elbox med sladdkopplingar och en klocka, på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TincaTinca skrev:
Inget värde på vänstra sockerbiten och inget på högra.
Men när jag kollar med en vanlig "strömdetektor" (se bild) på högra sockerbiten, så ger den kraftigt utslag på den nedre bruna kabeln, men inget utslag på den övre blå.
Jag kollade multimetern mot ett vanligt bilbatteri också, för att vara säker på att den lirade, och den visade 13 så inget fel på den i alla fall 🙂
Bilbatteriet är likström, transformatorn är växelström. Så du kan inte mäta båda med samma inställning. Testa byta läge på multimetern och mät igen.
 
En sådan spänningsdetektor kan indikera spänning när det inte finns någon ström.

Eftersom multimetern inte visar någon spänning så är felet innan transformatorn.

Kolla säkringarna i gruppcentralen.
Kolla gruppförteckningen om det står något om golvvärmecentralen.

Det kan sitta någon strömbrytare för att enkelt kunna stänga av golvvärmecentralen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
En sådan spänningsdetektor kan indikera spänning när det inte finns någon ström.

Eftersom multimetern inte visar någon spänning så är felet innan transformatorn.

Kolla säkringarna i gruppcentralen.
Kolla gruppförteckningen om det står något om golvvärmecentralen.

Det kan sitta någon strömbrytare för att enkelt kunna stänga av golvvärmecentralen.
OK. Har automat-/vippsäkringar i centralen. En är markerad 'Transformator Golvvärme' och den ser OK ut, liksom alla övriga säkringar.
E Eby90 skrev:
Bilbatteriet är likström, transformatorn är växelström. Så du kan inte mäta båda med samma inställning. Testa byta läge på multimetern och mät igen.
Byta till vad?
 
T TincaTinca skrev:
Byta till vad?
250V~
 
T TincaTinca skrev:
Byta till vad?
Till växelström. Om du får 13V när du mäter på batteriet behöver du byta läge, annars får du 0V om du försöker mäta växelström.

På höger sida av trafon ska du mäta 230V om du har kraft fram, på vänster sida 24V. Om du får 230 på höger sida, men 0V på vänster sida är antingen säkringen trasig eller så är transformatorn det.
 
Här på de två spårskruvskallarna ska du sätta stiften från din multimeter och få fram 24 volt på multimeterdisplayen.
Får du det?

Edit. Ändra volten.
 
  • Öppen elektrisk kopplingsbox med synliga trådar och skruvkontakter bredvid en timer och enhet med indikatorlampor för ström och status.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
250V~
Jag följde Demmpas instruktioner längre upp i tråden och körde 250V, men bytte till 250V~ nu istället och då får jag 237V! Så då verkar det som att trafon är paj, eller hur?
 
R roke skrev:
Här på de två spårskruvskallarna ska du sätta stiften från din multimeter och få fram 240 volt på multimeterdisplayen.
Får du det?
Nej, men ingående är på höger sida, och där får jag 237V nu. Så det verkar som om trafon är paj.
 
T TincaTinca skrev:
Jag följde Demmpas instruktioner längre upp i tråden och körde 250V, men bytte till 250V~ nu istället och då får jag 237V! Så då verkar det som att trafon är paj, eller hur?
Får du inte 24V på andra sidan transformatorn så den det, ja. Om säkringen är hel dvs. Om du har en kortslutning så går säkringen sönder direkt.
 
E Eby90 skrev:
Till växelström. Om du får 13V när du mäter på batteriet behöver du byta läge, annars får du 0V om du försöker mäta växelström.

På höger sida av trafon ska du mäta 230V om du har kraft fram, på vänster sida 24V. Om du får 230 på höger sida, men 0V på vänster sida är antingen säkringen trasig eller så är transformatorn det.
Jag följde Demmpas instruktioner längre upp i tråden och körde 250V, men bytte till 250V~ nu istället och då får jag 237V! Så då verkar det som att trafon är paj.
 
T TincaTinca skrev:
Nej, men ingående är på höger sida, och där får jag 237V nu. Så det verkar som om trafon är paj.
Ja. Jag såg det. Jag skrev fel. Ändrat nu.
 
  • Gilla
TincaTinca
  • Laddar…
R roke skrev:
Ja. Jag såg det. Jag skrev fel. Ändrat nu.
OK, ändrade Volten till 20 också, men utgående är stendöd.
 
E Eby90 skrev:
Får du inte 24V på andra sidan transformatorn så den det, ja. Om säkringen är hel dvs. Om du har en kortslutning så går säkringen sönder direkt.
OK. Jo, säkringen är hel, bytte som sagt för säkerhets skull.
Men hur i helv.te får man tag i en ny trafo? Det här är ju dinosauriegrejor!
 
So far, so good. Det verkar vara trafon som har pajat. Stort tack alla inblandade för hjälpen hittills! Ni är grymma!
Nästa steg är en "ny" trafo då. Går det att få tag på sån'a Hedenhösgrejor fortfarande???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.