Hej

Vi har ett problem med att täcka vår tomt med internet.

Vi har en netgear orbi raouter rbk763s med två satelliter inomhus som ge signal för bland annat övervackningskameror vi har utomhus i vår tomt.

Signalen utomhus inte stark och en övervackningkamera behöver rätt bra signal för att den ska funka stadigt.

Vi kontaktade Netgear som tipsade om att skaffa en wireless air bridge för utomhus med räckvid på minst 3km
Jag hittade en från D-link
https://www.inet.se/produkt/5413095/d-link-dap-3711-long-range-ap
Men det är fortfarande inte klar:
-Hur ska vi montera den utomhus?
-Ger dem riktigt och stabilt signal alltså inte som en extender?
- Hur många behöver man för att täcka till den sista kamera vi har "ca 3km"?
- Täcker den ytan på 3km eller bara punkt till punkt alltså bara kameran menar jag?

Sist Hur kan man hitta ett begagnad orbi satellitet Rbs760 att köpa?

Tack i förhand

• Schema som visar hus med Netgear Orbi-router som skickar signal till utomhus D-Link-accesspunkt, med markering för övervakningskameror och frågor om täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Någon som är påläst behöver svara på om 5,8GHz är tillåtet att sända fritt på i Sverige.

MultiMan MultiMan skrev:
Någon som är påläst behöver svara på om 5,8GHz är tillåtet att sända fritt på i Sverige.
Alltså för utomhus behöver vi bara 2.4GHz då våra kameror läser bara 2.4

MultiMan
Bryggan du länkade från Amazon går via 5,8GHz, som antagligen är tillåten i USA men kanske inte är det i Sverige.

Jag har monterat för få sådana här system för att kunna diskutera vidare på ett bra sätt, så jag ville bara påpeka detta med tillåtna frekvenser mellan olika länder. Andra som har större erfarenhet får guida vidare.

>3km är långt så ska videoövervakning fungera bra måste det göras rätt.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Bryggan du länkade från Amazon går via 5,8GHz, som antagligen är tillåten i USA men kanske inte är det i Sverige.
Precis och det är kanske därför finns inte att beställa inom Eu

MultiMan MultiMan skrev:

Jag har monterat för få sådana här system för att kunna diskutera vidare på ett bra sätt, så jag ville bara påpeka detta med tillåtna frekvenser mellan olika länder. Andra som har större erfarenhet får guida vidare.

>3km är långt så ska videoövervakning fungera bra måste det göras rätt.
Men vad finns i svenska marknad kan man ha även om 3km>
VI hittar ingen system utan bara extender och den ge absolut inte rektigt som man ha mesh system..

MultiMan
När jag har satt trådlös brygga för längre avstånd så har det varit Ubiquiti Nano, men den räcker inte för några 3 km, än mindre för ännu längre avstånd. Det är också för längesedan för att jag ska ha sortimentet i aktuellt minne. Återkommer om jag hittar något användbart.

Min spontana tanke är att 3 km är väldigt långt om man ska använda konsumentprylar, men som sagt, jag är inte påläst.

• Gilla
Maria.R
  • Laddar…
StoffeGbg StoffeGbg skrev:
[länk]

15 km räckvidd för en spottstyver.. behövs 2 st

788 kr på computersalg
Tack, men det ser ut som att den kräver kabel anslutning mellen routern och båda bryggor. Att ansluta en är svårt men inte omöjligt fast att dra en kabel från satteliten från andra sidan huset mot kameran är omöjligt.

I såna fall är du rökt oavsett lösning. En 4g router kanske direkt vid kameran?
Kan du inte bara dra utomhuskabel längs takfoten eller nåt?

Redigerat:
Kan du inte bara dra utomhuskabel längs takfoten
[länk]

15 km räckvidd för en spottstyver.. behövs 2 st

788 kr på computersalg
4G router har testat och det är inte aktuellt mer.
Alltså huset är stort och väggerna är tjocka och då när vi pratar om att dra jätte långa kablar och borra i väggerna..
Det kunde vara bättre om att det går och göra det med en brygga som dras direkt till router och andra brygga få trådlös kontakt med den första.
Obs.. det går och koppla den andra med enthernet anslutning som finns ledig i kameran då som jag sagt deb är redan kopplat genom wifi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.